Boktips Vasa II
Vill tipsa om boken Vasa II som nyss kommit ut.
Den som är intresserad av gamla skepp i allmänhet och 1600-tals i synnerhet får inte missa den här.
Engelsk text, men bilder på dom flesta delarna i Vasa-skeppets rigg, med skalalinjal och tabeller med storlekar.
Bara blocken ägnas åtskilliga sidor.
Finns även beskrivet delar som jag inte ens visste fanns. :)
Sånt som inte brukar finnas med i byggsatserna.
Kostar en slant, ca 700:- men Vasa I får man betala mer för idag (slutsåld sedan länge) så man kan se det som en investering. :)
Jag köpte från Bokus men museet säljer den direkt (vet ej pris) men inte på beställning.
Skoj, det hade jag missat.
Jag köpte Vasa I på antikvariat för drygt tusenlappen för ett par år sedan. Bara för att några månader senare upptäcka att museet sålde ut några sista exemplar för runt 200. Snopet.
Jag har inte Vasa I och inte kollat i den heller.
Tror du att man har stor nytta av den när man ska bygga en modell av skeppet?
Vasa II tycker jag innehåller en hel del intressant när det gäller detaljerna i riggen.
#1: "Vasa I" är lite grunt som sökbegrepp. Har du möjlighet att kolla författare, utgivningsår och/eller ISBN?!
Varmt tack på förhand!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Vasa I är en stadig bok. Den avhandlar i första hand den arkeologiska utgrävningen. Det vill säga, vilka metoder som använts, var olika fynd hittades mm.
För det väldigt noggranne modellbyggaren kan den innehålla en del intressant. I synnerhet då planscherna över skrovets insida. Det är dock inga kompletta ritningar, utan bara detaljer över de olika däcken. Jag hoppas att Vasa II innehåller bättre ritningar.
Vasa II behandlar enbart Vasas rigg och segel. Den innehåller en hel del ritningar över detaljerna i riggen. Om ritningarna är tillräckliga för att bygga modell efter kan jag inte bedöma.
Vore intressant med en recension från någon expert.
Jag var på Vasamuseet idag och köpte en kopia av Vasa II. Den var dyrare där än i nätbokhandeln.
Vid en första genombläddring hittar jag mycket som kan vara intressant och nyttigt för en modellbyggare. Dock är den som ubjs skriver fokuserad på detaljer. Det finns mycket illustrationer i många olika vinklar, i huvudsak utförda av Lennarth Petersson. Han har tidigare gett ut böcker om riggning för modellbåtar. Det gör mycket för att göra de detaljerna tydliga.
För mig är det ett välkommet tillskott i mitt nautiska bibliotek. Om jag någonsin kommer fram till en modell av ett 1600-talsskepp kommer jag definitivt ha användning av den.
- Redigerat 2024-01-03 17:32 av bolin
#4: Varmt tack för informationen! Skall hålla koll på Bokbörsen – förr eller senare lär det väl dyka upp ett exemplar eller två därstädes. Vasa II skickade de från Bokus i förmiddags, så den borde ramla in endera dagen.
Vasa II ramlade in i förrgår, och är, tycker jag allaredan efter de första hundra sidorna, synnerligen fascinerande läsning, alldeles oavsett modellbyggarperspektivet, så varmt tack för det ursprungliga tipset!
Nu hoppas jag bara att det så småningom dyker upp ett antikvariskt ex. av Vasa I …