hur gör jag?
Jag har nyligen köpt mig ett micro mesh craft cit från hiroboy, sandpapper och nån creme. jag har gjort som det står men det blir ändå kvar små repor. hur f*n ska jag få till en blank lack? det är en bilmodell som jag vill få en riktigt blank lack på och just nu tycker jag bara att den blir lite blankare men revig. vad gör jag för fel?

Ja, Proosen! Hur gör du?? 

Jag fuskar, hur så? 
Jo, jag har också ett micro mesh-set och jag använder sällan alla dukar.
Om lacken är mycket ojämn så börjar jag med 2400 och jobbar på till 4000. Sen skippar jag resten för det mesta och går på med polish. Tidigare har jag lovordat Meguiar's crystal-serie. Rubbing, polish och vax men jag har upptäckt att Tamiyas polerpastor gör jobbet bättre än motsvarande från Meguiar's. Däremot är carnauba-vaxet tokbra.
En fråga, vad är det för typ av färg du försöker polera och hur länge har den fått gasa ur?
Några hålltider innan man bör försöka polera.
Akryl, aldrig. Den är för mjuk trots idiotlång härdningstid. Försökte polera en lastbil som legat i över ett år och lacken blev mjuk och konstig.
Enamel, en månad cirka innan den blivit tillräckligt hård för att det ska bli riktigt fint, två-tre veckor om man inte ska ha det där tokblanka stuket.
Lackfärger, typ Tamiyas sprayburkar och bättringsfärger från macken torkar fortare och efter en till två veckor kan man börja bearbeta de färgerna.
Så gör jag och det är inte säkert att det passar andra men kanske till en liten hjälp på vägen.
Lycka till!
Niclas

#2. Tackar ödmjukast Professorn! Så nu är det bara att sätta sig och vänta på att karossen skall torka i 14 dar…….Puh!
#2 jo det är tamiyas spryburkar jag använder mig av. men jag lät det bara ligga några dagar innan jag satte igång. rubbing och allt det där, vart köper jag det? hur är det när man ska polera och rubba, ska man lägga klarlack mellan varven eller räcker det med några första lager bara? är helt vimsig när det kommer till att få det blankt:P tack för svaren!

Huruvida använda klarlack eller inte tvistas det om. Men om du lackar med en solid färg (icke metallick) så kan du lika gärna dra på några extra lager med färgen istället och polera upp den direkt.
Metallick och andra färger med metallkorn och liknande i måste du klarlacka innan polering. Försöker du polera en sådan färg direkt så kommer du bara att gnida bort lite av själva lacken och blotta pigmenten med en halvmatt lyster som följd.
När du lackar med Tamiyas burkar så kan det räcka med några dagar innan polering men den hårdnar betydligt om den får sitta en vecka eller två. Om du har tillgång till pannrum så lägg in det nylackade i en kartong med locket på och ställ in där det är lite lagom ljummet så härdar färgen snabbare.
Jag har byggt en torklåda av en liten plastback med några hål upptagna för ventilation och en lamphållare med 25W lampa, funkar riktigt bra och förkortar härdningstiden en aning. Det blir varmt men inte så varmt att plasten mjuknar.
Lycka till och fråga gärna igen om jag svamlar till det in till obegriplighet.
Niclas
#5 tur att man har dig som modell guru! läste en tutorial på scalewiki och där använde han tamiyas rubbing compound, det fanns att köpa på hiroboy, ger det bättre resultat än att sitta och slipa tror du?

Det blir i alla fall riktigt blankt om man kör med det som slutfinish men börja med en liten halvmjuk slipkloss och mesh-dukarna och kör några steg in med dem innan du polerar med pastorna.
Niclas
Hej. Har med intresse läst de olika inläggen om polering etc. För några år sedan byggde jag Hellers Delahaye 135M (fransk grand-tourismobil från 1930-talet). Det var andra bilen jag lackade med airbrush, och det mesta blev helt ok förutom taket som fick lite,lite "apelsinskals" struktur. Är det möjligt att så här i efterhand polera upp en sådan yta så den blir lite blankare, eller är det hopplöst? Skulle va snyggare om även taket blev lika blankt som bilen i övrigt. Den är f.ö lackad med Humbrolfärg, så den borde ju vara rejält härdad vid det här laget…
Tacksam för ev tips, Pontus.
pröva mel lite klar lack, annars bör det gå att polera

Jag skulle vara försiktig med att polera direkt på lacken då det är mycket lätt att slipa igenom. Har du då lagt lacken med sprutan så är den säkert väldigt tunn och fin med extra stor risk att sabba den.
Men du kan ju alltid testa att bara rubba den lite försiktigt och se hur det tar sig ut. På Humbrol skulle jag tro att nästan vilken bilrubbing och sen polish funkar utan att sabba lacken. För säkerhets skulle bör du testa på lite undanskymd plats så du inte förstör något i onödan.
Lycka till!
Niclas
Först skall sägas att jag inte provat de fina grejerna för modeller , jag kör som de store jag jobbar med i verkstan, autosol tlls d e slätt o sedan polish så d blir blankt ! fast, försiktigt , d e lätt o polera igenom !
Håkan !