Angående pre-shade
Jag har ju sett pre-shade utföras både här och där. tekniken varierar lite beroende på vem som målar eller kanske vad som målas, men avsikten är den samma, att ge lite mer liv åt modellen.
När man ser på hur flygbyggare gör så är det oftast panellinjer som de accentuerar, och pansarbyggare lägger även de skuggor runt panelerna. Jag har ju bla också sett pebbens fina målningsjobb, men/och han målar även mörkt längs utskjutande kanter.
Rent logiskt förstår jag att man gör nånting mörkare där det ligger som djupast i skugga och ljusast där det blir högdagrar för att förstärka djupeffekten, speciellt hos mindre föremål. Jag gör ju likadant när jag målar mina figurer.
Kan nån förklara varför man lägger mörk färg runt panelkanterna och på alla skarpa kanter på en modell? Nog för att att de yttersta topparna förses med ljusdagrar sen, men jag vill veta hur själva tänket är. Finns det nån ljus/mörker/3D effekt man vill uppnå? Visst det ser ju snyggt ut och "alla" gör ju så, men jag vill veta varför, och hur man ska tänka när man lägger pre-shade. Speciellt då jag tänkte prova lite på nått som inte är standard pansar eller flyg, även om den närmast kan jämföras med pansar antar jag. Och hur gör man om det är flertons kammo?
På tal om kammo, så emottages gärna förslag på kuliga kammo, gärna av modernare slag då det antagligen passar bäst på det jag ska måla. Helst inte svensk fyrfärg
Behöver färgförslag tillhörande kammona också isåfall.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Hmmm även jag har ju tittat på anndra men har ju kommit fram till mitt vädrande igenom att prova mig fram har tillbringat mycket tid med min spruta därför att jag gillar verkligen att måla! och att lägga effekter varför jag p-s runt paneler är för att försöka uppnå en skugg effäkt det blir inte så tydligt med dom kammon jag annvänder tyvär men den finns ju där blir lite extra på öken vagnar där det synns tydligare men har nog inte gort någon sådan här? nå det kommer! där brukar jag även höja effekten med att måla med en ljusare nyans i dom paneler som jag tror är extra utsatta för tex solen men varför? jag gör det bara för att jag tycker det blir väldigt snyggt när det går vägen
men jag talar ju bara för mej själv och min smak.
//pebben
Ja, det kanske är det bästa sättet, att prova sig fram själv. Jag har ju nån modell som får bli lite testobjekt och blir det nått vettigt av det så får jag väl visa upp det här sen.
Jag tycker ju också att det ser snyggt ut när det är pre-shadat på det viset, men det skulle vara kul om man visste varför. Det känns lite som att alla gör det för att det ska va så eller hur man nu ska uttrycka det. Men man måste ju prova på att göra det om inte annat, och så är det ju bra träning i sprutteknik med.
Azgaron
Jag vet inte om svaret du får av mig nu är vad du söker men jag kan tänka mig en plåt - på en stridsvagn t.ex. - vilken av solens strålar och genom väder och vind nöts över året till att blekna. I just kantområden råder kanske skuggor, tidvis eller ständigt, samt att rusket får svårare att flaga upp färgen där. Det är min tanke.
jo om du tittar på ett militär fordon så ser du att kanter och hörnan o även där plåtar sitter ihop så klarar sig färgen mycket bättre än på öppna utsatta områden lika så vid tex krokar fästen osv sedann kan ju sidan vara i en nyans medans ovansidan kan vara mycket ljusare effter år av solande hehe
//pebben
Ok det kan nog vara en vettig förklaring till varför man målar så. Om ingen annan har nått att tillägga så nöjer jag mig med den förklaringen.
Azgaron