Vad är detta för pansarvagn??
det är en modell av an sovjetish kv2 som är över tagen av tyskarna

#1. Tack för svaret. Var det bara övermålade ryska vagnar eller tillverkades dessa av Tyskarna??

#2 Rysktillverkade. Delvis modifierade av tyskarna.

#3. Grymma vagnar. Jag var ute och googlade, läste om en ensam KV-2 som höll tillbaka 6:e tyska pansardivisionen i två dagar, ensam! Till slut så lyckades Tyskarna slå ut den med upprepade träffar från ett gäng 88mm LV-pjäser…
Kolla länken om ni är intressaerade:
om jag minns rätt nu så fanns det en hel ss div med t-34 or också!
//pebben

#5. Hmm…ryssintresset växer….
fast dom var väl inte så värst bra igäntligen? byggd rakt på kv-1 med en massa extra vikt väldigt hög tyngdpunkt långsam och kanonen gick bara att rickta och skuta med när vagnen var stilla stående och på någorlunda plan mark! var säkert användbar i början men när tyskarna fick lite tyngre grejor var den nog körd! men visst hadde den bett dom första hadde 122mm som tidigt byttes ut mot en 152mm pjäs
//pebben

#7. Ja, fast snacka om tjock pansar! Kolla in länken ovan och läs. Sjukt kaxigt att stå emot en hel division själv!
En fulsnygg sak den där kv2 tanken .den vädringen med tvättmedel kan man ju försöka med ,det låter ju lätt i alla fall,men som vanligt så är en sak att läsa sig till kunskap, men i praktiken ,ja det är en annan femma .

#9. Ja, det var en intressant ide´. Det har jag aldrig provat, men jag använder ju oljefärger så det funkar nog inte så bra då!?
en kv-2 är allt värd att ha i hyllan! om inte annat så är den ju lite speciäll!
//pebben
Att blanda lägga olja som bas o sedan en vatten baserad ger en del fördelar ,man kan ju laborera med med den vattenlösliga utan man behöver vara rädd för att basfärgen ger med sig,man kunde lägga tex en vit olja som bas o sedan grå vatten baserad ta en tuss svinto o putsa fram vinter kammo ?

Det där är en KV-2 i tysk tjänst (r) är den notering tyskarna använde för att tala om att den var av ryskt ursprung
#5: Mycket möjligt, ryssarna hade ju hela bataljoner utrustade med Panter-stridsvagnar
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Och (e) använde de för brittiska vagnar i tysk tjänst. Själv bygger jag en liten Gep MG-träger 731(e) …
Den kommer nog i en egen tråd om några år eller så …

Alla sidor under kriget "lånade" friskt fordon av varandra. Som exempel fanns det en stridsvagnsfabrik i Sverdlovsk som byggde pansarvärnsvagnar av märket SU-76i, vilka var byggda på chassin av beslagtagna StuG III och Panzer III. Några av dessa vagnar hamnade åter i tysk ägo under krigets gång och blev då omdöpta till StuG 76mm.

Jo, orginalet var ju inte särskilt populärt bland besättningarna, dom gillade däremot SU-76i

Tack för infon ovan! Kul med lite mer "okända" fakta än de vanliga om Tigrar och Sherman osv. 
pzIII klarade sig inte så bra i ryssland men det gorde därimot stugIII an allt som kunnde öppna en t vagn var ju populärt ja på den tyska sidan då
och i finland var dom väldigt populära
//pebben

StuG III var populär flera år efter krigsslutet. Enligt uppgift pensionerade finska armén sina StuG år 1963. Syrien provade även att använda dom (gåva från ryssland)i strid igen år 1967 under 6-dagars kriget. Dock med klen framgång mot israels amerikanska stridvagnar. På Yad la-Shiryon museumet i israel står idag en StuG III ausf.G som dock överlevde i 6 dagar utan en skråma
.

lite snabba fakta om den "ryska rullande bunkern"
http://www.battlefield.ru/index.php?option=com_content&task=view&id=48&Itemid=50&lang=en

#20. Tack Cyber för infon! Kul läsning!

#11 Håller med fullständigt. Har en Tamiya i hyllan och håller på med en Dragon. Det finns risk för ytterligare 2 st.
Vet inte varför men jag är svag för artellerivagnar och luftvärn.
har bara byggt en tamiya en gång och den finns inte kvar! men börjar känna ett kv sug igen hehe!
//pebben

#23. Vi får väl slåss om den som ligger på Tradera just nu då?
inte då! du fyller ju år! så bjud du! jag vet var det finns fler hehe!
//pebben

Kollade upp det här lite nogrannare, i maj 1943 hade tyskarna 1 T-26:a, 4 T-70, 2 KV-1, 1 KV-2 och 50 T-34:or, så den där KV-2:an är ganska unik. Av dom 50 T-34:orna var endast 17 i körbart skick. Vidare var 25 av dom 50 överförda till SS divisionen Das Reich, men det fanns ingen uppgift om hur många av dom körbara som dom hade, men dom lär knappast utgjort någon väsentlig del av Das Reich pansarstyrkor, sorry pebben

Jag svarar i all hast men såg att många redan skrivit i tråden.
Stridsvagnen som förvisso är tillverkad i Sovjet är sannolikt övertagen - på ett eller annat vis - av tyska armén vilka modifierat den och återanvänder den mot sina forna ägare.
Mig veterligen är det T34:orna som är vanligast i sådana konstelationer. Mycket händer under östfrontens svårigheter och däribland "försvinner" eller "inträder ägarbyten" på mången materiel. T34:orna var populära därför att det var lätta att bygga om för att passa tyska ammunition (stämmer det?). Det är iallafall vad jag har för mig, källan minns jag dessvärre ej, förmodligen Discovery eller någon militärfanatisk vän. 
Är man intresserad av större "ägarbyten" ska man ta en titt på finska vinterkriget där de nyttjade "Motti"-taktiken (osäker stavning) och tillskansade sig ofantliga krigsbyten. Jag besökte för många år sedan en plats som heter Soumosalmi - eller nåt i den stilen - där ett av de största krigsbytena under vinterkriget erhölls. En fantastisk plats, ännu med skyttevärn, pansarstigar såväl som minnesstenar med soldatnamn i inskription.

#28: Hjalmar Siilasvuo har skrivit en bok om striderna. Boken heter "Striderna i Suomussalmi" och gavs ut redan 1940. En mycket intressant bok!
#26 det här med siffror ska man nog ta med en nypa salt! bara när tyskarna tog kharkov kom dom över 50st! varav 25 gick till das reich hur många fungerande beror nog lite på dag från dag men till op kursk hadde dom 18 i tjänst och 9 på reparation
även totenkopf och wiking samt grossdeutscland hadde t-34or
tyskland skall även ha sålt ett stort antal till finland jag har själv läst att dom tog en bra bit över 700st t-34/76 sant eller inte ja det är inte lätt att veta!
//pebben

lite mer lånat pansar bilden kommer från Achtung Panzer och där finns både fakta och fler bilder
//pebben

#27 frän! på bilden på din modell så ser man ju lite av dom har gort kupolan kommer ju från pzIII/IV och nog är det väl en tysk 75mm kanon på den? hehe får nog sätta upp den på min vill ha list som redan är alltför lång 
//pebben
Aldrig fel med lite stulet pansar.