Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 63 ggr
Jan-rik
1

Lagning av segelfartygsmodell

Jag har en äldre segelfarttygsmodell där riggen är skadad. Någon som lagar eller känner någon händig modellbyggare som kan laga.

Jan-Erik
jej@telia.com

Banjoman
2

Hej Jan-Erik!

Så vitt mig är bekant kan det dessvärre vara ganska rejält svårt att hitta någon som är beredd att åta sig den sortens uppdrag. Inte för att det saknas händiga modellbyggare som skulle kunna, men därför att de flesta amatörbyggare som kvalar in har så fullt upp med sina egna projekt att de saknar såväl tid som motivation att mot ringa eller ingen ersättning utföra reparationer för andras räkning. Vänner emellan kan naturligtvis vara en annan sak, men för någon man inte känner är det ofta kärvare med att ställa upp.

Är man beredd att betala ett riktigt arvode kan det däremot finnas folk, men då får man i gengäld räkna med att det blir dyrt! Timpenningen, om någon skall göra jobbet yrkesmässigt, dvs. mot en ersättning det (mer eller mindre) går att leva på, hamnar förstås i nivå med vilken annan egenföretagare som helst, inklusive marginaler för skatter och avgifter, och givet att det kan gå åt många timmar om jobbet är stort blir det snabbt fråga om kännbara belopp.

Jag är ledsen att behöva ge ett så tråkigt svar, och vem vet: jag kan förstås ha fel. Lycka till, hur som haver!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

bolin
3

Det som Banjoman skriver tror jag stämmer. Det kan dock finnas omständigheter som kan få någon att ta sig an en modell. Då tänker jag framförallt på om det skulle innebära en chans att jobba med en antik modell.

Med antik menar jag då en modell av äkta ”museikvalitet”, inte något från en byggsats.

Några bilder och en beskrivning av modellen ifråga gör det antagligen lättare att bedöma.