Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 2852 ggr
pentti01
0

Humbrol färg

Jag är lite nyfiken på att veta om det är någon som har erfarenhet av Humbrols färg nr;27003 ? Det är en grå-metalic blank färg . Har ej kunnat måla ytor stora som lillfinger-nagel med den utan att få problem;den fäster ej (trots grundning) och blir "torr-klumpig"… Någon metalic effekt får jag ej heller fram! Någon som vet vad som kan vara galet?

[Tunnan]
0

Har också vartit ute för detta, hade en sådan burk och målade, men det gick bara att stryka en gång med penseln sedan följde all färg med i nästa drag.
Men den burken jag har nu är helt okay.
Så det verkar var lite av blandad kvallité på innehållet i burkarna

StefanW
0

Humbrol # 27003 är en "Metal cote" färg som är polerbar! Oftast skall den kunna strykas på utan problem som du beskriver och sedan låter man den härda i ett dygn för att sedan polera lätt med en mjuk trasa för att få upp ytan så att den i detta fall efterliknar polerad stål.

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Maysula
0

Håller med föregående "talare", har själv haft samma problem och har hört flera med samma fel, det är nåt fel i nån produktion

för den jag har nu är helt ok, den är härlig att jobba med (när den funkar) , just skiftningen mellan blankt och matt på typ motorer osv

Thomas

Azgaron
0

Jag har också haft liknande problem med att nån burk har varit värdelös att måla med, och vissa som visserligen gått att måla med men som varit väldigt tjocka i konsistensen. Verkar vara nått produktionsfel som sagt.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Proosen
0

Så där är Modelmasters metalizers också, samma typ av färg fast deras är för airbrush. Jag har dock penslat små ytor och råkat ut för den där lustiga effekten då. Lite förtunning, t.ex. thinner eller annan vass vätska har hjälpt till och fått färgen att funka bättre för penselmålning.

Testa med det, kanske funkar på Humbrol likväl som på Modelmaster?

Niclas

Svake
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Testa med att pensla på några lager och när den torkat ordentligt dra med ett fint slippapper över den, med stål färgen fick jag det att verkligen se ut som stål. Så här ser den ut.

Sven-Åke

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=6349d12c-0684-4dab-ae29-7c8bbe79e781&Filename=27.Metal colour at head.jpg)

Azgaron
0

Det där såg ju alldeles fb bra ut Sven-Åke! Får ta och prova det tipset vid tillfälle.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Sven-Erik
0

#6. Ser ju helt enkelt fantastiskt ut! Verkligen naturtroget.

[Henke29]
0

JA de där såg väldit bra ut :)

pentti01
0

Ok,tack allihopa för tips o råd! Jag får väl chansa på en ny burk och hoppas på att den håller bättre kvalitet….Förvånad? pentti.