strv103c

#0: Den där ser snygg ut! Jag har själv den lilla modellen av vagnen från samma tillverkare (obyggd). Min vagn i 1/35 skickade jag vidare till Azgaron.

#0 Tycker att det ser riktigt bra ut! Vilka färger har du använt?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Försvarsmaktens orginalfärger mycket utspädda.Det var ganska mucket jobb med kamomönstret.
/Micke
har samma modell fast min är helgrön.
ser väldigt bra ut

Väldigt snyggt bygge! Vagnen ser realistiskt "tung" ut. Vart fick du tag på originalfärgerna? 

Tack för alla fina omdömen.Jag jobbar på en verkstad inom försvarsmakten så att skaffa färgen var det inget problem.

#6. Aha! Då har du fina möjligheter att inspektera förebilderna då?

#6 Finns det möjlighet till att köpa? Skulle vara tacksam om man åtminstone kunde göra färgchips som referens material! Har en del svenska projekt som ligger i olika stadier…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Man kan väl säga att när jag började jobba åt försvaret för 20år sen byggde vi om 103b till 103c version så dom vagnarna kan man utan och innan.

#9 Mycket
! Då vet du hur det skall se ut! Har du några bilder som referens material, som går att lägga ut?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Cooolt! 
Mycket snyggt! Trevligt att ha nån här som jobbat med grejorna man tänkt bygga. Har bara börjat lite försiktigt med hjulen
Lite annat har fått gå emellan och så ska jag skaffa färger också. Funderar på att ev. göra vinterkammo.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
en snygg modell som du har fixat ! snyggt bygge !!!

Det här med bilder kan jag nog fixa på den tiden när vi höll på med dom fanns det ju inga digitalkameror men pansarmuseet här i Boden har 2st 103:or jag kan åka dit och fota lite och sen lägga ut om intresse finns.
/Micke

#14. Yes!! 

#14 Jubel! 
Stefan - Modellbyggare

#14: Referensmaterial kan man aldrig få för mycket av! ![]()
# 14 Kanon ! 
#18 Eller stridsvagn! 
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ja den där såg väldit fin ut :)
Har själv en i skala 1/72 som ja är på ggr och bygger…
Hej har en fråga bara om detta med stridsvagnar varför är det så poppis att bygga dom ,,,är väl jag som är dum kanske men fattar inte riktigt.
Putte
Dom är roliga att ha i Bokhyllan ;)
Tycker många ser väldit Coola ut och sen är dom grymma krigsvapen så att säga….
Fast för min del är de första ggr jag bygger en stridsvagn :)
Får se hur rolit det är och hur bra det blir…

#22. Tja, det är väl som det mesta annat, alla har olika intressen. Jag tycker att det är kul att bygga pansar för att man får testa på så mycket olika målningstekniker. Sen är det alltid en jättekul utmaning att bygga dioramor där det mesta finns just till pansar. 

#22 Dum är du inte! Frågan är berättigad! Ett enkelt svar: smaksak! En del av oss gillar flygplan från vissa tidsperioder, andra vill att det skall flyta och en del vill fara runt i leran. Tar man bilar t.ex. så finns det dem som bygger från början av förra seklet och aldrig skulle göra något modernt "japcrap" eller de som bara vill bygga fordon mellan 1940-1960 eller de som bara bygger racing maskiner i olika skepnader, men aldrig skulle bygga en lastbil o.s.v. Tack och lov så får var och en bygga precis det som man känner för, själv så kan jag nog finna nöje i de flesta former och typer av modeller och ofta är det något speciellt minne eller upplevelse som väckt mitt intresse för just den modellen vid ett tillfälle och som gör att jag skulle vilja bygga den och ställa den på hyllan. Sedan är själva byggandet i sig en mycket stor del i tjusningen med hobbyn, att man ständigt lär sig nya saker och tekniker som gör att man bygger ännu bättre (sett ur mina egna ögon på mina egna objekt!)
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Jag är så pass tokig att jag vill ha en av varje genre i hyllan, fast det sitter hårt åt med pansarbyggandet. Hittills har det kommit in en på hyllan som en katt bland hermelinerna.
Jag blir så avis på alla dessa allroundbyggare man ser här och var som öppnar en låda och vispar runt lite med avbitare, kniv, sandpapper och lim. För att sen råka spilla lite färg på strategiska ställen och…….vips! Så står där ett mästerverk! Sen spelar det ingen roll om det är hyperblank lack på en jänkare eller en hysteriskt skitig Tiger I eller varför inte en liten figur som ser ut som om den skulle börja gå därifrån när som helst. Hur gör de/ni som fixar allt över hela skalan?
Själv har man ju fastnat i blank stil och det passar inte riktigt på en pansarvagn eller på Bismarck heller för den delen.
Fattas följande för att jag ska känna mig nöjd:
Fartyg (segel, ubåt och motordrivet), dubbeldäckare och figur. Gärna något diorama också.
Nåja, jag ska ju blir så där 127 år gammal eller så……minst. Då hinner jag lära mig massor och få till min samling.
Förresten när jag ändå håller på och krafsar i din tråd, 103:an ser alldeles lysande ut. Började styrka på lite färg på min men det är liksom inte min grej så den åkte tillbaka i lådan igen….för femtielfte gången. Bilder på 103:or är alltid gångbart, liksom alla möjliga och omöjliga referenser för den delen.
Niclas

#22: Det finns inga dumma frågor!
Som många säger så är det nog en fråga om tycke och smak, och många gånger ändras inriktningen av modellbyggandet under tidens gång.
När jag var en liten knatte, så byggde jag i stort sett allt jag kom över. Flyg, bilar, fartyg, mc, pansar, och det mesta jag hittade. Från alla tidsepoker och i alla möjliga skalor.
Nu efter pånyttstartandet av mitt modellbyggande, så bygger jag till allra största delen flyg i skala 1/72, och främst efterkrigsplan. Dessutom har det hittat in lite bilar och lastbilar i 1/24-1/25 i bygghögarna.
Men som det klassiska undantaget så finns det några fordon och något pansar i 1/72-1/76 också, men det är mest för att de passar ihop med flygplanen.