Bygghinder
Hallå på er alla! Hur är det med byggandan så här i mellandagarna? Har ni ledigt från jobbet så ni hinner njuta av lite modellhobby? Jag hoppas det!!
. Själv är jag förvisso ledig men har fått lägga modellbyggandet åt sidan för ett annat projekt; Bygger en vitrindörr till en befintlig nish i hobbyrummet. Tanken är att förvara mina byggen o ev. die-cast modeller där. Meningen är att detta utrymme skall bli dammfritt o belyst. Har även blivit inspirerad på detta forum att bygga en "lack-box" i ett intill liggande rum som har ventilation genom yttervägg,bör bli perfekt att installera en lack-anläggning där? Skall bara inhandla ett stycke köksfläkt till detta. Passar på att fråga; Vilket är bäst ; montera fläkten ovanför arbetsbänk eller bakom? (med tanke på att jag oftast håller lackerings-objektet framför mig när jag sprutar på färgen)Räcker ett lysrör med dubbla 18w rör till belysning, om jag hänger opp den ovanför arbetsbänken? funderar på ev. installera 1 st 18w rör på vardera sidan,,, kan det bli för mycket?

Trevliga bygghinder verkar det som!
Jag skulle hänga upp fläkten i taket jag, har använt köksfläkten med inklädd spis och vägg och det funkar kanon. Har nu fått en ny fläkt och sparat den gamla för box-bygge. Belysning kan du aldrig få för mycket av, i alla fall om det inte lyser dig i ansiktet.
Det där med ett par rör på var sida är nog inte så dumt och sen låta fläkten stå för ljuset ovanifrån så ser du nog allt damm som landar på lackobjektet 
Här har det blivit några timmar ytterligare lagda på brandbilen, är uppe i drygt en arbetsdag och hittills passar allt som jag vill utan några större problem.
Lycka till med byggandet.
Niclas

#1 Det verkar som om du fick ett bra exemplar av brandbilen…
Stefan - Modellbyggare

Inga större bygghinder förutom en smärre modfiering av köket med ny belysning och installation av en diskmaskin. Har fått vara i fred från jobbet och kunnat ägna mig åt byggande. Har en Trumpeter LCM i 1:35 nästan klar för målning vilket jag hoppas kunna göra innan jag börjar jobba igen.