Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterfartyg-båtarairbrush-färg-lacktips-råd-problemlösning
Läst 144 ggr
Björnes
2023-01-17 09:51
0

Oljebets

Hej jag har byggt min första träbåtmodell, går det bra att måla den med Herdins oljebets?

• Redigerat 2023-01-17 12:36 av Roca
MarkusN
2023-01-19 14:09
0

Hej!
Jag kan tyvärr inte svara direkt om Herdins oljebets för jag har aldrig använt den.
Men får du inget bättre svar (och gärna vill använda just denna bets) så vill jag i alla fall råda dig att ta lite spillbitar av trä från ditt bygge och limma ihop dem med samma lim som du använt i bygget. Sen testar du betsen på detta först innan du går i skarpt läge. Då kan du se hur såväl trä som limfogar reagerar på betsen.

(jag har en gång glatt börjat betsa - för att efter en stund upptäcka att betsen löste vissa, förvisso tunna, limfogar….)

• Redigerat 2023-01-19 14:10 av MarkusN
Björnes
2023-01-19 15:29
0

#1: Tack för ditt svar. Jag köpte oljebetsen för det blir en fin matt yta med olja. Men tänkte sedan som du skrev att den tränger kanske igenom träet och då kan limmet släppa. Jag köper nog lackbets istället.

bolin
2023-01-24 21:56
3

Hej

Jag har använt Herdins oljebets på skrovet av en modell. Det fungerade bra, men på något ställe där det fanns lite limrester såg man att den inte trängde in lika väl. Det var också lite svårt att få jämn täckning.

Någon risk att limmet skulle släppa lär nog inte finns pga av betsen. Åtminstone inte om du använt något av de vanligaste limmen, dvs trälim eller superlim.

Efter min erfarenhet av oljebets är jag tveksam till att använda den igen. Jag skulle nog hålla mig till vattenbaserade akrylfärger. Dessa är jag mer van med och de täcker limspill etc bättre.

Micke R.
2023-01-25 21:23
2

Testat Hedins oljebets på farygsmodell och det enda problem har varit limfläckar, är ju samma med vattenlöslig bets också
H. Micke