Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pågående-projekt
Läst 1286 ggr
Sven-Erik
0

Mig-15 (Ryssträsket fortsätter..)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när jag är inne i en period av ryska (sovjetiska) byggen, fortsätter jag med en MIG-15. MiG-15 konstruerades av Mikojan-Gurevich som ett snabbt jaktflygplan. Motorn är en kopia av Rolls Royce Nene turbojet benämnd RD-45. Planet är baserat på de tyska erfarenheterna från andra världskriget med bl.a Messerschmitt Me-262 .Modellen är en utgåva av Trumpeter i skala 1:32. Passformen verkar helt OK om en lite klent detaljerad.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=8e6ef384-130c-49b6-ae3c-fa93863abfff&Filename=Mig-15 001.jpg)

Sven-Erik
0

Provsmakning av innehållet i kartongen…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=0034ae7f-8b54-4598-9d47-214231f6b856&Filename=Mig-15 003.jpg)

Sven-Erik
0

Cockpiten är väl inte så där himla detaljerad från början…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=9322b8a4-390f-4902-b211-4a548aac1fbc&Filename=Mig-15 005.jpg)

Sven-Erik
0

Men då är det ju bara att ta till fantasin och pilla dit lite smått jox!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=9b0f32e8-f397-4f59-b855-bebfa444e728&Filename=Mig-15 009.jpg)

Sven-Erik
0

Bälten gjordes av klippta remsor av maskeringstape och bältesspännare från ets-ark från bilvärlden 1:24..

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=8709b498-be94-4c4b-a5bc-a12b9905e590&Filename=Mig-15 007.jpg)

Azgaron
0

Ser riktigt trevligt ut! Snygga bälten!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Sven-Erik
0

Förresten, den som är intresserad av det här planet kan läsa mer på Wikipedia! Länk nedan:

http://sv.wikipedia.org/wiki/MiG-15

[Henke29]
0

Ja de där ser väldit bra ut så att säga :)
Ska bli rolit att följa detta bygge….

Maysula
0

Hejsan

God fortsättning på er alla!

Nog är det en Mig alltid , men inte en 15 utan en 17 .

Den stora skillnaden är vingarna som har en annan utformning och betydligt mer bakåtsvepta än på 15 varianten

Jag har byggt några av dessa 1:32 Migar och jag gillar dom!

Detaljering får man fixa själv och sen så finns det en del eftermarknads prylar, typ huvar, instrumentbrädor , dekaler mm

Gärna mera bilder !!

Thomas

pebben
0

men sven-erik den har ju inte ens en propeller!

//pebben

Sven-Erik
0

#8. Eh..du har ju alldeles rätt! Undrar vad tänkte på? Fot i munnnen

Nåja, vi får väl fortsätta det här bygget som en maskerad MIG-15. Håhåjaja…..

#9. Där ser du pebben, jag ser ju inte ens skillnad på ett plan när den inte har propeller!

Azgaron
0

Krisartat Glad

Ni vet väl att propellern är en del av pilotens aircondition så han kan hålla sig sval, för ni skulle bara se hur svettig han blir om den stannar!

Azgaron

Sven-Erik
0

#11. Hehe….Generad

[Tunnan]
0

Bra pillat Sven-Erik.
Snygga bälten det där
I 32-skalan är det ju nästan ett måste att göra en detaljerad cockpit då allt syns mycke bättre.
Lycka till med fortsättnnigen, ser fram emot flera bilder på bygget.

Marcusjohnson717
0

Ser att vara en rolig byggsats och det färdiga ser riktigt snyggt ut! Jag har faktiskt sneglat på den byggsatsen men aldrig blivit att jag köpt den. Sen är det alltid kul att se ett bygge i "rätt" skala…

Marcus

Sven-Erik
0

Tack för de positiva kommentarerna! Det är alltid roligt.
Det är första gången jag bygger en Jet-kärra, föredrar de äldre propellermaskinerna. Men just de här lite knubbiga och runda formerna gillar jag. Hmm…det blir nog att bygga en "Tunnan" också vad det lider…

[Tunnan]
0

Jippiii…En riktig tunna.Glad
Men den finns väl inte i 32-skalan vad jag vet.
Kanske i 48-skalan

Sven-Erik
0

Sådär ja, nu har jag målat klart cockpiten. Märkte att instrumentpanelen skulle vara svart när jag detaljerat den klart, men det orkar jag inte ändra på nu! Tycker att den här modellen är riktigt rolig att bygga. Passformen är OK när man har fått slipa bort lite gjutskägg osv…

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=d65f5ee7-65a5-453c-b8c3-3ecb56669720&Filename=Mig-15 262.JPG)

Sven-Erik
0

Bakifrån..

Sven-Erik
0

Och så önskar jag och den armlösa ryssen go´kväll från bygghörnan i Sevalla!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=cc57fcf9-1f30-4e8b-9e4a-f6ceb336eebf&Filename=Mig-15 264.JPG)

[Tunnan]
0

Jag myser när jag ser din fina målning
Verkligen bra.
Ska det verkligen vara svart instrumentbräda?
På min Mig25a så skulle den vara i Russian light blue.

StefanW
0

#17-19 Ser ju ut att gå framåt i ett fasligt tempo. Fel färg på intrumentbrädan, vad gör det!? Det syns att du har pillat ordentligt med reglage och knappar m.m. Tycker att det ser bra ut! Hur "korrekt" man vill bygga är upp till var och en som bygger! Det är ju frågan om var man själv lägger ribban! Och framför allt inte glömmer bort att ha kul medan man bygger!

Sitter och väntar på fler bilder….Glad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#20. Tack Tunnan! Jo, jag tror det, enligt byggbeskrivningen skall den vara svart. Sen var jag ut och "googlade", och där var också panelen svart…Hm..förresten, jag sökte ju på MIG-15, men det skall väl vara lika??

Sven-Erik
0

#21. Tack för det Stefan! Jo, det är riktigt skönt att kunna ha några dagar ledigt och bara göra det man själv vill! Sticker ut i garaget så fort jag kommer åt..hehe!
Du har rätt i det! Tycker nog att det roliga är att bygga utan massa pekpinnar och bygga för sin egen skull.

StefanW
0

#23 Om du inte bestämt dig för märkning, så kommer här ett alternativ:

Red Bull MIG-17F

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

Helt otrolig snyggt ut ,!man myser som tunnan sa! man myser!

Sven-Erik
0

..och här kommer bildbeviset på den svarta panelen! Skrattande

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=32eeb031-3f8f-4641-936e-bbbcbec9f774&Filename=Mig-17 panel.jpg)

StefanW
0

…eller med tanke på andra intressen, så kanske det blir en "pilsnerkärra"….

Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#24. Otroligt läcker färg på det planet! Nu börjar man förstå reklamen: "Red Bull ger dig vingar"…Skrattande

Men jag skall nog lacka den i silver, tycker de här tidiga jet-kärrorna passar så bra i aluminiumfärgen!
Jag sitter just och funderar på hur man får till de svarta linjerna mellan skarvarna på flygkroppen. Någon som vet??

[Tunnan]
0

Skrattande

Sven-Erik
0

#25. Tack Giga!

#27. Skrattande Javisst, vingar och kromad armbåge!

StefanW
0

#28 Om du skall göra den i silver, så får det nog bli en wash istället för preshade…

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#31. Blir det inte väldigt fläckigt och "smutsigt" på en blank färg? Jag är ju van med matta färger där washen sugs upp på ett annat vis…
Jag var ute och kollade ett bygge på en B29:a. Den var helt otroligt snyggt lackad. Knivskarpa svarta linjer mellan plåtarna och olika färgtoningar på aluminiumet. Hur är det möjligt???

[Tunnan]
0

Ursäkta en ammatörsfråga/or

Men vad är en wash?
Och vad är en preshade?

Jag har hört talas om det men aldrig tatt reda på vad det är.

[Henke29]
0

JA de där var verkligen fint byggt :)
Du kan din sak ser jag :)
Bra jobbat ser fram emot fler bilder gör ja oxå…

Sven-Erik
0

#33. Det är bara att fråga!!
En wash är en starkt utblandad färg, vanligtvis svart/mörk som man "dränker" modellen med. Då rinner färgpigment ned i fördjupningar och skarver och gör det hela mer levande.

En "Pre-shade" är det som pebben håller på med på sin Königstiger! Man sprutar alla hörn och fördjupningar med en mörk färg vilket gör att konturerna syns bättre! När man sedan sprutar på färglagret så syns pre-shaden som skuggor.

[Tunnan]
0

Aha…men när man lägger washen, är det inte risk att planet blir missfärgat?
Jag menar att färgpiggmentet lägger sig där det inte skall ligga..

Sven-Erik
0

#36. Precis! Det är det som är kruxet. Blandningen färg/ förtunning (om man kör med oljefärg) är väldigt viktig. Det får inte vara för mycket/litet färg i. Man får försöka "dutta" runt skarver och hörn så att du ser att det rinner ned där du vill ha det!

[Henke29]
0

Här får man väldit mycke bra info :)
Kul att läsa allt som skrivs.

pebben
0

men det ska ju vara lite späning i byggandet! o där kommer washen in fint

//pebben

[Henke29]
0

Detta skulle ju vara kul att få testa på om vi nu träffas i Mars månad,,,
Oh få testa på dom här bägge sätten va sägs om det ???

[Tunnan]
0

Nu när du säger det, undra om inte jag ändå har testat det en gång på en F4-J Phantom II
Testade lite på ryggen o runt insugen
Kanske inte syns så väl på fotot

Sven-Erik
0

#39. Japp! Det är spänningen vi är ute efter!

#40. Kanske pebben kan hålla en liten kurs? Han är väldigt duktig på det där! ( Om han nu vill förstås!)

#41. Jo, jag tycker mig se det på ryggen! Det blir hur bra som helst när man får till det!

[Henke29]
0

Ja du kan ju snart de där Tunnan ;)

[Tunnan]
0

Nej jag är bara i apstadiet än, men jag vill lära mig.

[Henke29]
0

De skulle va kul om Pebben kunde visa oss lite hur han gör,,

pebben
0

en snällare form är att blanda svart vatten färg tunt i vatten  som du sedan häller över planet när det torkat borde det ha laggt sig i alla skarvar ( en ide jag fått tips om men inte provat än)   annars har jag sett ruskigt bra resultat av pree shade på navy plan dock tror jag en air brush krävs  är även lite tveksam till svart som bas tror mera på nato-blak (mö- grå) eller nån blå aktig bas eller båda!

//pebben

[Henke29]
0

Då ska man ha några övningsplan framöver och testa på…
Sen är de ju det här me Airbrusch har ingen än..
Men funderar till kommande höst om man sparat ihopp pengar tills dess och fixa nån bra Airbrush..
Vet ungefär va ja vill ha för saker men de kostar rätt möe som sakt,

Sven-Erik
0

#46. Bra tips det där med vattenfärg. Den missfärgar ju inte det övriga lika mycket..?
Så man kan Pre-shada" ett plan som sedan lackas i aluminium/ silver? Verkar intressant. Fot i munnnen

Sven-Erik
0

Förresten grabbar, är ni sugna på att köpa en riktig MIG-17?
Då är det bara att slå till nu. Hosta fram med 135.000 dollar och ni kan svepa iväg kungligt!

http://www.courtesyaircraft.com/N17YB%20MIG-17%20Spec.htm

[Tunnan]
0

Tack för tipsen kära vännerGlad

[Henke29]
0

Ja de planet hadde vatt nått att ha på Kalmar flygplats :)
Nära och bra till flygplatsen har vi oxå,,
Perfekt me hangar då de vatt en miltitär bas förut..

Maysula
0

Hejsan

Detta är en 2 sitsig Mig-17, 1:32 jag byggde ganska nyligen, den

har jag bl a använt washtekniken på, en mörkgrå Humbrol färg

utspätt med mycket tinner, jag drar på blandningen över hela skarvarna och väntar sen en 10-15 min, sen tar jag en tops med lite tinner på och torkar av det mesta runt skarvarna, om lite blir kvar längs linjerna så är det bara bra, det blir en skuggning av det hela. Planet är sen sprutmålad med 3 olika nyanser . Grundtonen är Humbrols 27002 Polished alu.

http://www.modelersite.net/viewShowRoom.php?id_contenido=944 

Thomas

Sven-Erik
0

#47. Hade jag varit du, så hade jag nog köpt en sån där billig färgspruta på Jula och sedan kört med drivgas på burk eller via ett gammalt reservhjul! Man kommer rätt långt på det och sedan får man ju bra träning också! Kostar bara runt 300-400kr.

pebben
0

borde i brist på spruta gå att tunna ut tex svart färg och lägga i skarvar på ett plan före målning låt det torka  så borde det inte vara nån risk att färgen löser upp sig? borde funka till gråa navy plan eller typ sand färgade kanske silver det e ju bara att testa på nått gammalt vrak annars. måla inte över med för tjockt lager bara.

//pebben

Maysula
0

Hejsan

Jag har en Jula spruta för 295:-

Den funkar skitbra!

Rekomenderas verkligen, börjar den jävlas, släng den å köp en ny!

Thomas

Sven-Erik
0

#55. Jag får nog hålla med dig! Bättre med Julaspruta än ingen spruta!

Sven-Erik
0

#54. Jag skall ut i garaget imorgon och prova! Skrattande

[Henke29]
0

Nu ska jag ta och nana..
Ska upp och jobba imorgon :(
Aja man får vara gla över att ha ett jobb som är bra och man trivs i…
Gonatt alla…

Sven-Erik
0

#58. God natt Henke! Sov så gott, själv är jag ledig i 10 dar till..hehe…..

[Henke29]
0

# 59 hmm tänk om man vore det ändå..

StefanW
0

#52 Mycket snygg maskin!

#55 …börjar den jävlas, släng den å köp en ny! Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

#52. Helsnyggt bygge!! Ser verkligen bra ut. Du har fått till skarvarna bra. Jag skall testa ditt tips imorgon! Tack!

pebben
0

jag tänker inte nana riktigt än jag heller tänkte ta och sova ut ordentligt i morgon hehehe! natti natti henke  Fot i munnnen
nä vad säger du sven-erik ska vi ta och skita i att ställa väckarklockan i morgon? Flört

//beppe oj pebben menar jag ju! nya barn programet pebbens gonatt stund? hehe

Sven-Erik
0

Nä ,nu ska jag gå och lägga mig! Godnatt alla ni andra nattuvar, vi syns imorgon!

[Tunnan]
0

Natti natt alla.
Ja jag är ledig tills nästa onsdag.

pebben
0

natti natt

//pebben

StefanW
0

Ska ni redan gå och lägga er!?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

gigabyte
0

En lärande läsning för mig !suger som pebben utryckte det ,som ena torr svamp i ett ölfatSkrattande o  en fin tunna som  Maysula fixat !!!

Sven-Erik
0

Själv sitter jag och sliter mitt hår! Jag får nog ta tillbaka det där med passformen på den här modellen. När jag skulle limma ihop flygplanskroppen så passar inte ett dugg. Blev t.om. tvungen att titta efter en extra gång om jag verkligen använde rätt delar! Det skall sitta en stor lucka i underkant på cockpiten, men det är som ett sånt där barnpussel: stoppa i trianglar i runda hål osv. Här kan man snacka om att spackla!….

[Tunnan]
0

Uschianamej, är det så illa, ja då är det inte kul.
Då tycker även jag (som är spackelfantast) att det är trist.

Azgaron
0

Nä, sånt är ju inte så kul!

Azgaron

Maysula
0

Sven-Erik du har pm!

Sven-Erik
0

Tack mina vänner! Ibland är det tungt….
Nåväl, det går inte att hänga läpp för det, bara att kavla upp ärmarna och spotta i nävarna…
Jag har förresten rådit bot på sorgen..hehe…med en "Stuka" i skala 1:24! Mums!

#72. Tack för ditt pm!