figur målning
Hej på er! Målar figurer ,börjar få lite kläm på det efter" några"försök,men hur lägger man en wash anv vatten baserad ,är det bara att späda ut tex svart o pensla på i tunna lager?
Hmm, det kan bero lite på vad det är du vill åstadkomma. Med en tunn pensel och tunn färg kan man ju göra skuggor längs olika plagg etc. Skuggor i veck blir nog snyggast om man målar dem med en färg som är mörkare än den avsedda. Jag brukar arbeta mig neråt i vecken med mörkare färg desto djupare i vecken det är och sen brukar jag arbeta mig uppåt med ljusare färger uppe på vecken.
Citadel och GW har bra färdiga wash eller bläckfärger som man kan använda till att måla över hela plagget för att hjälpa till att skapa en mer enhetlig ton.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#0 Kolla in tråden: vädring a la pebben
och kolla in Sven-Åke Grufstedts pdf om figurmålning
/Stefan
Stefan - Modellbyggare
Tack för tipsen !
Är det ok att göra figurerna halvblanka ,tycker att dom blir lite bättre så ,eller är jag fel ute ?

#4 Nej, det tycker inte jag!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
ett annat litet tipps är att inte måla rocken i samma nyans som byxorna blir en trevlig avbrytning
//pebben

#5: Farligt svar …
Är det svar på delfråga ett eller på delfråga två? 

#7 Du har så rätt! Jag gör ett förtydligande av mitt svar:
Är det ok att göra figurerna halvblanka (Ja!) ,tycker att dom blir lite bättre så (Ja!) ,eller är jag fel ute (Nej!)?

Stefan - Modellbyggare

#8: 
själv e jag nog lite tveksam både till att måla halvblanka figurer och till att annvända svart till wash men det får bli en smaksak och måsste ju avgöras av målaren själv så jag säger så här gör som du tycker ser bäst ut för det är du som skall titta på dom! 

#10 Så sant, sanningen ligger ju i betraktarens ögon! 
Stefan - Modellbyggare
tack för alla svaren
!jag gör lite olika kombinationer så får vi se vad det blir av det .
Ja man får ta och öva sig på några figurer då ja tänker börja me ett diorama framöver :)