Handdriven slipapparat
Intressant pryl tycker jag, kan kombineras med en repeater för att kunna göra exakt likadana delar.
Man kanske får bättre kontroll jmf en eldriven och bra för miljön med handjagat.
https://www.handlaidtrack.com/ult-sa
Någon som sett något liknande från europeisk tillverkare?
- Redigerat 2022-10-02 00:01 av Roca
Åhå, en sådan hade jag gärna haft! Som du säger, betydligt bättre kontroll jämfört elektriskt tror jag.
Verkar inte hittat över på denna sidan Atlanten, jag hittar liknanden, men de är hemmabyggda, eller riktigt dyra precisionsverktyg för instrumenttillverkning. De är dessutom onödigt stora och avancerade jämfört med den du hittat - som ju dessutom verkar ha modellbyggaren som primär målgrupp.
Vad säger vår professor i handverktyg @banjoman, har du sett något dylikt i europeisk handel?
#1: Nej, någon sådan har jag aldrig sett! Jag har själv en elektrisk sådan, från Byrnes Model Machines, och kan tänka mig att det av och till kan vara användbart att ha möjlighet att reglera slipskivans hastighet; med en elektrisk får man i vissa lägen vara försiktig så att man inte bränner träets yta, och är det därtill lätt hänt att man slipar bort mer material än man tänkt sig … men jag har som sagt aldrig sett en dylik handjagare till salu på denna sidan Pölen.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"