HJÄLP bygge
Hej,ny på forumet.har fått en Billing Hoga 708 i present(68år) har byggt modell bilar i många år men aldrig någon båt,behöver tips om hur man monterar bräderna på skrovet speciellt i aktern.jag är tacksam för enkla förklaringar om det finns några.Tack på förhand.
Tommy.
- Redigerat 2022-10-06 08:15 av Niklas
Skoj och lycka till!
Jag är inte bekant med modellen Hoga, men letade upp den Billings hemsida. Det ser ut som en rimlig första modell, särskilt ifall du redan har erfarenhet av annat modellbygge. Mitt viktigaste tips är att ta det lugnt och metodiskt. Aktern ser ut som det svåraste partiet.
Mitt tips är att värma plankorna i hett vatten, spänna fast dem på skrovet, och sedan låta torkar. När det är torrt kan man limma.
Använd PVA-lim (vitlim), inte superlim (CA lim). Vitlim kan man lösa upp med rödsprit. Det kan bli nödvändigt om det inte blev som man tänkt sig.
Jobba omväxlande på styrbords och babord sida. Plankar man en sidan först kan skrovet bli skevt.
Låt plankorna följa sin naturliga gång. Försök inte pressa dem uppåt eller nedåt längs skrovsidan.
Läsa många andras byggloggar, det finns mycket att lära av andra. Både här på forumet, men framförallt på modelshipworld.com. Där finns även flera olika beskrivningar hur man bordlägger ett skrov (plankar).
Skicka gärna bilder om du har mer specifika frågor.
#1: Tack för ditt snabba svar.
Tommy
Bra råd från Bolin tycker jag. Hittade en video
https://www.youtube.com/watch?v=saM2LZresmw
Plankningen är väl inte perfekt men han får ju ändå till en fin båt.
En grej att tillägga är att det är bra att limma planken även på sidorna mot varann, dvs inte bara mot spanten. Kanske självklart men om man inte byggt förut så kan man missa det (tänker på mina första försök).
Jag är för övrigt urusel på plankning, har inte rätta handlaget och tålamodet tror jag.
Men det är kul att bygga ändå. :)
En bra video som ubjs hittat. Håller även med om hans kommentarer.
Som synes kan mycket räddas med spackel ifall skrovet skall målas, som i detta fall. Personligen hade jag dock avstått från klarlack, det ser inte övertygande ut på en modell av en arbetande båt.
- Redigerat 2022-08-05 16:29 av bolin
Hej!
Hur går det med bygget? Du har redan fått utmärkta tips ser jag, tänkte bara nämna att i när skrovformen är extra böjd/rund/skarp, som den oftast är i fören och framförallt aktern, så kan det vara en extra trygghet att fylla ut mellanrummet mellan spanten med balsaträ/balsablock. Du kan yxa in dem ganska grovt och sedan slipa till dem i skrovets tänkta form. Då får dina plankor betydligt större yta att limmas mot och du får också en jämnare plankläggning.
På bilden ser du mitt bygge av Bounty, vars stäv är väldigt rundad. Så för att planken inte ska "gena" mellan spanten, utan följa den rundade formen, så är stäven fylld med balsa som slipats till rätt form. Det kommande yttre lagret plank får en jämn, bastant och stor limyta att fästa på, i "garanterad" form :-)

- Redigerat 2022-08-19 08:48 av MarkusN