Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 226 ggr
Kladd
0

Primer innan all målning? underredsfärg tips

Lägger ni primer på allt innan ni airbrushar?

Vad kör ni för färg på underredet på bilar?

Proosen
0

Då jag mer eller mindre gått över till vattenbaserade färger och då speciellt Citadel blir det alltid primer.
Kör då med deras egna Corax White och Chaos Black.

Den svarta blir också bra som snabb och enkel färg på chassit såvida det inte ska vara exakt som från fabriken. Då får man googla lite och kolla hur det såg ut. Ofta grå eller röd oxidprimer med lite överspray från karossfärgen in från sidorna.

Lackar även en del med Tamiyas sprayburkar (direkt från burken eller dekanterat med airbrush) och då är det deras vita eller grå primer i botten. Har just testa den rosa primern till en knallröd Ducati och det blev jädrigt rött kan jag säga.

/Niclas

Kladd
0

#1: Okej!
Kan man använda Tamiyas primer till Vallejos färger?
Den svarta ifrån chaos får jag inhandla, såg riktigt bra ut.
Tittade på dina hoj byggen, Grymt bra gjort!!

Proosen
1

#2:
Jag har inga bra erfarenheter av vattenbaserade färger på Tamiyas primer, den är dom för blank så det biter inte så bra på den.
Citadels är dock gjorda för vattenbaserat så det funkar bättre.
Det finns flera olika kulörer på Citadels primer dessutom

/Niclas

mangemani
0

du kan ju köra utan primer, absolut, men det är ju inget som rekommenderas, men du kan.
jag har som grundregel att ALLTID prima, oavsett vad jag gör, figurer till modeller, ALLTID då jag har haft väldigt dålig erfarenhet utav att köra på med färg utan primer först.

vad jag använder beror ju helt på modell/figurer/ändamål, till civila fordon är tamiyas primer och sprayfärger på burk solklart den vinnande kombinationen och valet, men skulle aldrig falla mig in att använda tamiyas primer på figurer, har försökt och resultatet blev inge bra, till figurer så passar army painters fantastiska primer klockrent och army painter har flera kulörer i primer, inte bara vit och svart, men även citadels

• Redigerat 2022-06-10 17:26 av mangemani
Kladd
1

#4: Hej!
Gött, jag är tacksam för all hjälp en amatör kan få!
Har lagt en order på mer primer färg.