Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketter: airbrush-färg-lacktips-råd-problemlösningfigurerspelpjäser
Läst 142 ggr
SUPERLUTHORHULKEN
0

Lack super matt till spelpjäser?

Hej! Jag läste en mastodonttråd om lack till byggsatser.
Jag sysslar med modeller och figurer till dioraman sedan ca 40 år. Senaste 20 väldigt inaktiv, men nu har jag hoardat modeller, figurer och spelpjäser i några år och har kommit igång nyligen igen. Främst med spelfigurer till brädspelet Mansion of Madness (ca 40 figurer i olika storlekar).
För 40 år sedan började jag måla med Humbrol modellfärger, där flera var lackfärger. Efter att som 11 åring kommit 2:a i den lokala leksaksbutikens figur och diorama tävling, fick jag tipset av hobbyavdelningens butiksbiträden. Någon tonnårig halvgud med massor av kunskap, som berättade om matta färger 😐 vilket jag inte ens givit en tanke.

Till slut blev det mycket vattenbaserade färger från Humbrol och Games Workshop (Citadel).

💡Genom att spä ut vatten baserade akrylfärger rätt mycket, så kan man styra nyanser väldigt bra. Bra sabbguide 👉 https://youtu.be/y06yiajaMOE

👉 Det jag är intresserad av och ALDRIG använt är lack.
Figurer har ofta kläder av tyg. Tyg är oftast helt matt i sin ytfinish.
Jag vill skydda figurerna med ett eller två lager… någonting som jag tror är mattlack.
Så att figurernas färg inte förstörs som spelpjäser.

Någon som har tips på vad som lämpar sig för att skydda spelpjäser som ska ha super matt finish?
🙏 Tack & bock

Today we're explaining the difference between the layering and glazing techniques. We're also going over how to paint human and green orc skin tones. Miniatu...
  • Redigerat 2022-11-17 11:18 av Niklas
ShogunBallistic
0

Jag körde Testors när det gick att hitta. Men annars har Citadel sin purity seal som har funkat bra med.

ShogunBallistic
0

Purity seal ovanpå Ardcoat!

Janne Nilsson
0

Tamiya har ett mattningsmedel som heter Flat Base.

Man blandar i det i färg för att göra en mer matt. Med rätt klarlack kan du får den matthet du vill genom att laborera med proportioner.

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."