Färg till airbrush
Hej.
Ny här och hade velat ha lite tips.
Jag tänkte testa airbrusha och har en kompressor samt en spruta ifrån Jula.
Säkert låg kvalitet men man får ju börja någonstans.
Vilka är bra nybörjar färgen? Vatten/akryl nån annan?
Spädning? Rengöring? Enkla hållare till delarna man ska måla?
//Daniel
Vad brukar du bygga för något?
Nu för tiden finns det märken avsedda för airbrush. Jag kör mycket på Ammo of Mig nu för tiden.
Har inte gillat Vallejo Air.
Gillade Tamiya som man visserligen spär själv, antingen med deras egen förtunning eller Isopropylalkohol. Den senare ger en ganska matt yta men sitter bra utan primer.
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#1:
Hej!
Jag har inte byggt sen barnsben men skaffade mig en Tamiya bil.
Kände att man kanske skulle fortsätta med detta och ville testa airbrush på nästa.
Men man hittar så mycket olika info på nätet.
Tamiya har jag alltid gillat men inte provat deras färger.
Måste man alltid använda primer innan färgen?
Vad är fördelen med Ammo of mig? Spär man den?
Ammo of Mig är färdig att köra i sprutan, för det mesta behövs fler lager. Men har bra färger för de som bygger militärt. Bilsidan är jag lite osäker på.
Tamiya späder du. 33-50%. Deras egen eller Isopropylalkhol.
Med det senare kommer du att få en mattare yta en tänkt.
Med deras eget lösningsmedel skulle jag rekommendera primer och givetvis att den tvättas innan.
Tänk på att måla tunna lager och fylla i vartefter färgen torkar om det behöver täcka mer.
Ha gärna ett övningsobjekt, typ plastmugg eller liknande för att få en känsla för kombinationen färgkonsistens, tryck och avstånd.
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Janne beskriver det bra.
För rengöring, isopropanol (finns på Kjell), leverantörens egna thinner, tex. Det är inte alltid vatten funkar (tamiyas lacker kakar ihop något fruktansvärt). Sen tops, piprensare (riktiga, inte panduros dagisvariant), lite mellanrumsborstar för tänderna. Ta alltid ut nålen framåt.
Tamiya har ett enkelt ställ för ca 200 om man hittar det. Det är nog bra för bilar.
Ammos färger är ganska förlåtande och enkla. Det finns många videos o de är enkla att få tag på men för bilar kanske andra märken är bättre dock. Här finns ett par duktiga bilbyggare som kanske snart kommer in med ett par tips.
Lycka till!
Tackar för hjälpen!
Några bilbyggare som har tips?

Jag lackar med allt möjligt i färgväg, men trivs bäst med riktiga lackfärger när det ska bli riktigt blankt.
Alltid primer oavsett vad jag ska måla med. Citadel Corax White och Chaos Black för de flesta vattenbaserade färger jag använder som t ex Citadel, Model Master, ArtDeco, Createx med flera.
Tamiya fine white primer till många av lackfärgerna och deras egna sprayburkar.
Många tunna lager med en torktid på c:a 15 minuter mellan varven brukar fixa det mesta i färgväg.
Tricket är att låta det ta lite tid, tid som lätt går åt till att bada av färgen och börja om istället om man har otur.
Den här Miuran är lackad med Tamiyas sprayburkar även om jag ibland som med klarlacken här dekanterat och blåst med airbrush för att få på pearl i mellanlagret innan ren klarlack.
/Niclas
Hej.
Tack för bra tips!
Vilken finish!
Polerar du modellen bara, eller kör du våtslip?

#7:
Jag kör med både polish och våtslip lite beroende på hur bra jag lyckades med lackeringen. Ibland räcker det att polera och vaxa.
/Niclas