Dubbla Le Requin skeppsbåtar 1/48
Spännande! Jag viste inte att CAF har en Le Requin i sitt sortiment. Det skall bli intressant att följa bygget och ta del av dina erfarenheter.
#4: Jo CAF verkar vara mycket produktiva, och ambitiösa i sin produktion. Varje sådant projekt lär ju ta några år att bygga. Det är många detaljer i de modellerna, i stort sett varje del återgiven i liten skala. Jag känner inte till någon annan tillverkare som är lika detaljerad i sina modeller.
#5: Tjusigt, men ack så skört det ser ut.
#6: Och så förnyar de hela tiden tex master mm.
Har hittat några andra kinesiska modell tillverkare som är seriösa med massor av detaljer tex Trident: HMS Alert 1777 mm så har kroatiska Maristella också fina modeller
#8: Jag har inte kollat så mycket på andra kinesiska tillverkare. Förutom just CAF verkar många ha problemet att de tar lätt på upphovsrätten och piratkopierar designer från andra.
Maris Stella har jag också kollat en hel del på. De har många fina, och lite annorlunda modeller.
Dom ser riktigt trevliga ut
#12: Blir ju alltid roligare när man gör framsteg och efter många om och men ser att det börjar likna någonting
#13 Ja det är ju en del av charmen när det går åt rätt håll och att det blir ungefär som man tänkt sig.
Snabbt går det med för dig
#15: Brukar gå snabbare att bygga då jag är på jobb ( sjöman) när man är på ledigt så finns det så mycket att göra i skala 1/1
Efter att ha hållit på med lite maskiner 1 skala 1/1 så blev det lite tid över. Efter att testat med olika färger och lack och shellack så börja bilden bli lite klar. Tror nästan att båt nummer 2 får bli så här kan ännu vara så att den kan få lite ljus bottenfärg
1an blir lite mera färggrann då den är så tunn att det lyser igenom och så får den både mast ( och kanske ) segel
H.Micke
Båda två båtarna ser mycket bra ut , tycker jag 👍👍
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
#20: Tack det är alltid roligt efter många timmars svordomar då man ser att det börjar ta sig
Gjorde ett fel då jag skulle limma sudbandet på bordläggningen hade lackat med schellack före och ville inte riktigt fästa med trälim efter många svordomar så slipade jag lite lacket och gick bättre, Fick ihop stödet till förliga masten fast inte utan att lyckats med att limma fast fingrarna. Nu blir det att ta och slipa fram 19 par åror .
H. Micke
Även solen har fläckar ☀️😎
Fel och misstag gör vi nog lite till mans när vi bygger. Man lär sig av misstagen sägs det😉
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
Snyggt!
Alltid en utmaning det där med att tänka många steg framåt och tänka ut rätt ordning på alla.