Rätt skala för 1:100?
Billing boats Götheborg är en byggsats som jag påbörjade för flera år sedan men tappade sugen på den eftersom jag tyckte skalan kändes för liten.
Jag tänker att den går att använda som övningsobjekt för plankning med ganska tvär böjning och om jag nu plankar den så kanske jag skulle bygga den någorlunda färdig.
Det tog ett tag men nu har jag insett att många av dom byggsatser jag köpt är mindre bra. Det verkar för övrigt som om nästan alla byggsatser har delar som inte är i rätt skala.
I min andra hobby, modelljärnväg, skulle det inte vara möjligt med såna här skalafel. Där ligger acceptansen på tiondels mm för att en modell ska bli ¨godkänd¨. Men å andra sidan så kostar båtbyggsatser i gemen inte så många pengar så jag borde väl fattat att det låg en hund begraven någonstans. :)
Man får vad man betalar för verkar gälla även här.
Nåväl jag har tagit en bild på några delar som medföljde byggsatsen och undrar om expertisen här kan tipsa mig om vad som ev går att använda och ungefär vad skalan är på det som inte är 1:100?
Förkortningarna är utrikiska, engelska, L är detsamma som på svenska men t är förstås thickness och w är width. Dom flesta förstår säkert det men av princip så tycker jag att man på ett svenskt forum ska skriva på svenska. :)
- Redigerat 2022-03-24 12:22 av ubjs
#0: Huruvida det går att använda eller ej är åtminstone delvis en fråga om ambitionsnivå vad gäller skalenlighet, och hur man tycker att det ser ut.
Om delarna faktiskt är skalenliga eller ej är det förstås omöjligt att säga utan att veta hur stora motsvarande originalföremål är, men jag lutar ändå åt att att misstänka att de är för stora. Koffernageln, t.ex., som är 8 mm lång skulle i verkligheten behöva vara 800 mm lång (och 100 mm i diameter!) för att skalan skall stämma, vilket synes mig vara i största laget. Men som sagt: vill man veta säkert måste man mäta upp förebilden, och sedan börja räkna!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
- Redigerat 2022-03-24 16:58 av Banjoman
Som Banjoman skriver verkar ambitionsnivån bland modellbåtbyggare variera en hel del. Antagligen mer än bland modelljärnvägare. Därav finns det byggsatser som täcker ett vidare spann av likhet med förlagan. Särskilt i små detaljer, som block och koffernaglar, verkar många byggsatser göra dem alldeles för stora. Det är också rätt vanligt med bara en storlek på block, när förlagan hade många olika beroende på repets tjocklek.
Det finns en hel del litteratur i ämnet. Bifogade bilder visar två böcker som beskriver tiden före och efter att originalet till Göteborg byggdes. Jag har inte själv ännu intresserat mig för den perioden för att kunna ge några mer detaljerade upplysningar.