Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterairbrush-färg-lacktips-råd-problemlösning
Läst 223 ggr
Lasse69
0

Primer

Hej alla,

Jag håller på med en bil, en Mclaren s570 i skala 1:24 från revell. Jag har målat lite detaljer och satt ihop motorn. Jag undrar om ni alltid primar era modeller ? Jag penselmålar med revell enamel färg i småburkar. Karossen har redan färgen orange. Skulle ni prima den och spraya/måla den orange igen?

• Redigerat 2022-02-04 15:53 av Roca
Janne Nilsson
0

Jag primar alltid. Och målar.

Men i slutändan handlar det om du är nöjd med slutresultatet. Din vision och din arbetsinsats.

Spontant kan jag tänka mig att obehandlad plast inte ger samma intryck som ett målat motorblock. Om inte annat så att det är för blank.

Ska det därutöver vädras så kommer dessa tekniker inte att fungera som vanligt.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

• Redigerat 2022-02-04 08:49 av Janne Nilsson
Janne Nilsson
0

Ser att jag läste snabbt och missförstod. Men samma gäller där.

Om gjutskarvar behöver tas bort kanske man måste polera upp den ofärgade plast. Lim och spackel syns.

Janne Nilsson

Lasse69
0

Tack Janne!! Ja jo jag tänkte nog prima allt också. Sedan vet jag inte om jag ska vädra den här? Jag funderar på att den.ör ny på en utställning eller att den gått 3-4 ,tusen mil och att det satt lite spår här o där. Vet inte men det kännsbknyecså vädermässigt på en sådan modell?? Sedan får jag väl vara glad om jag får ihop den med tanke på att det är den första modell jag ger mig på efter 35 års frånvaro från hobbyn. Men jag gick "all in" och köpte alla verktyg o färger jag kom åt :)

Janne Nilsson
1

Okej, lycka till och välkommen tillbaka.

Som sagt så är möjligheterna stora och det är din vision som gäller.

Janne Nilsson

Lasse69
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Primade alla karossdekar och lite annat idag Jag hade ingen modellprimer, så jag testade en grå platprimer från biltema. Den verkar fungera, fin och slät yta och även om lite orange lyser igenom var jag försiktig för att det inte skulke rinna. Det kommer ju ganska mycket färg ur de där burkarna. Inhandlade lite Tamyia akrylfärger och en primer på nätet nu ikväll. ( och en tiger 1) det luktar ganska mycket från enamel färgerna, och då vi har sovrummet intill är det inte acceptabelt.

Lasse69
0

Vad är er erfarenhet av akrylfärger?
Kan man få en högblank orange med en akrylfärg?