Spitfire MkIa
I min "lilla" låda finns en Spitfire. Gjuten i blå plast och med instruktionerna på insidan till "omslaget" som förslöt påsen. Inga som helst målningsanvisningar, utan man är hänvisad till den stora lådans omslag, eller till referenser på nätet etc.
På omslaget är den brun och mörk grön med ljusgrå undersida. På IPMS (Urban's ref. color charts) hittar jag dark earth (Hu29), dark green (Hu 116) och sky (mix) för RAF till -41. Verkar det ok eller har nån nått annat förslag?
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

På Modeling Madness finns ett antal recensioner av Spit Mk I. Alla utom 1 (den sist uppräknade) är målade som du föreslår, vilket betyder att det inte alls är så dumt val.
Airfix 1071 - 1/72
http://modelingmadness.com/scotts/allies/gb/spit1.htm
Tamiya 60748 - 1/72
http://modelingmadness.com/reviews/allies/gb/michaelsspit1.htm
Tamiya 61032 - 1/48
http://modelingmadness.com/scotts/allies/gb/spitfire1.htm
http://modelingmadness.com/reviews/allies/gb/laskodispit1.htm
Revell 4555 - 1/32
http://modelingmadness.com/reviews/allies/gb/spit1-32rev.htm
Revell 5516 - 1/32
http://modelingmadness.com/reviews/allies/gb/kolspit.htm

Har suttit och tittat en stund på färgkartor jag har och det verkar ok! det enda man kan fundera på är den bruna(Hu 29) och gröna färgen (Hu 116) kan vara lite mörka så det kanske behövs att ljusas upp något om man är petig med skala effekten… Annars tycker jag som sagt att du är mycket nära "sanningen"
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#1 Tack för länkarna till Modeling Madness. Förstår inte hur jag lyckats missa den sidan.
#2 Jo, några droppar vitt i får det nog bli för att tona ner det lite.
Mixa färger är inte det allra roligaste jag vet, speciellt inte när jag inte har alla nödvändiga färger till mixen. Tamiyas fär XF-21 (sky) motsvaras av Hu 65 vilket verkar ganska likt färgen i den sista artikeln. Antar att det också duger.
Azgaron

#3 Det hänger ju på hur högt man vill lägga ribban.
För min egen del så räcker det ofta med att man hamnar i närheten, sedan finns det projekt som man vill skall bli lite mer och då lägger man ner lite mer krut. Bara man inte glömmer bort att ha kul…
Stefan - Modellbyggare
#4 Så sant!
I det här fallet lär det troligtvis bli snabb-byggen (mer eller mindre) på allihopa, och ur lådan/påsen sas. Ser modellen i det stora hela ut som det den ska föreställa och färgerna är någorlunda korrekta, så är jag ganska nöjd. Jag kände att jag behövde försöka komma längre än att bara ha ett gäng påbörjade byggsatser. Min Sabre i 1/32 kommer jag att lägga mer krut på, liksom en del andra byggen. Sen om nån kunde bidra med scratchbuilding 101 så hade jag inte blivit ledsen 
Azgaron

# 5 Sen om nån kunde bidra med scratchbuilding 101?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#6 Tja, jag är inte helt 100 säker på om uttrycket heter så men jag har för mig att 101 är nån slags begrepp för 1:a hjälpen i vissa sammanhang (har nog tittat för mycket på dr Phil
) Det jag menar i vart fall är tips på hur man scratchbygger. Material, och sånt. Utgår man från ritningar eller höftar man från bilder, eller kanske både och? I första hand är det "enklare" modifieringar och detaljering jag är ute efter. Scratchbygge av hela modeller får vänta lite 
Ni får ursäkta om det blir lite knasiga frågor och uttryck, då jag är trött och kanske inte helt nykter
och kanske inte borde skriva här just nu, men både Meteoren och Spitfiren står på tork just nu och jag har inte mycket annat för mig än surfa runt lite och skriva här 
Azgaron

#7 Ok, då är jag med på banan…
Vanligtvis så brukar man t.ex. använda plast. En stor tillverkare är Evergreen. Om du tittar på deras hemsida så finner du att det finns i många olika former, som ark i olika tjocklekar med en matt och en blank sida. Sedan finns det en mängd olika profiler som rundstav, fyrkantig, strips m.m.
Vill man sedan bygga ett diorama så finns det många firmor för det. En tillverkare är Woodland Scenics, där kan man finna inspiration på deras hemsida. MJ-folket har också mycket som är användbart.
Sedan finns det mycket hemma som går att använda, som t.ex. olika plastförpackningar som är gjutna i olika former, så där kan man spara mycket tid…
Så kom gärna med frågor om vad du tänkt att bygga/detaljera, så kan vi här inne dela med oss av våra erfarenheter…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#8 Tack för tipsen!
Jo det är nog lättast att ställa frågorna när sas dyker upp. Ett tips jag fick tidigare, är att använda maskeringstape till bälten i flygplan. Ser rätt ok ut tycker jag iaf på lite äldre modeller.
Azgaron
Bygget fortskrider. Efter två lager på undersidan och ett lager dk earth på ovansidan så såg jag att jag slarvat lite med spacklingen. Så det blir till att göra om lite 
Om jag kommer åt den andra datorn kan jag lägga upp ett par hemska mobilbilder.
Azgaron

#9 Spännerna kan vara lite klurit, men bygger man på med lite tejp till och målar dem så har man en snabb och billig effekthöjare.
#10 Vi ser med spänning fram emot lite bilder! 
Stefan - Modellbyggare
#12 vad har du målat undersidan med för färg?
//pebben
#14 Hu65 med några droppar vitt ca 70/30 på en höft.
Azgaron
jag har också en mkI som jag tänkte slänga ihop framöver. fast jag använder helst tamiya färger! så på min blir det xf21 (sky) under. (lättare att rengöra sprutan med tamiya är man lat så är man!) lycka till med resten av bygget!
//pebben

#16 Ja, det går lite snabbare att få rent efter Tamiya jämnfört med Humbrol. Vallejo och JPS är också trevliga…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#16 Tack! XF21 och Hu65 ska visst vara ungefär motsvarande färger. Då får man hoppas man får se den här när det blir så dags.
#17 Jo akryl är ju lättare att göra rent. Funderar på att så småningom byta ut mitt Humbrolsortiment mot JPS och Vallejo. Det börjar bli tröttsamt att få tag på Humbrol.
Azgaron
tror att xf21 och hu90 är mer likvärdiga? jodå det kommer en bild eller två men det ligger mycket som drar på byggbordet! det vill liksom aldrig bli tomt av någon underlig anledning hehe!
//pebben

#18 och 19: Läser man Humbrols egna färgkartor ska Hu 65 och XF21 vara likvärdiga, men tittar man på IPMS Stockholms färgkartor så finns båda uppgifterna (XF23 =Hu 65). Men Hu 90 ska ju faktiskt föreställa beige-grön …

#20 Det är rena djungeln när det gäller färger. Har flera gånger hoppat mellan olika fabrikat och på något underligt sätt har man bytt kulören väsentigt under resans gång. Tänk om det fanns ETT system för färger, så man slapp dessa sömnlösa nätter i vånda…
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#19 Ok det är möjligt. Jag har aldrig jämfört, utan gick efter en översättningstabell. Kollade precis färgkartorna och Hu90 är som du säger avsevärt närmre.
Nä det är ju en del som ska samsas om utrymmet sas.
Azgaron
Det här med korrekta färger är ett elände ibland. Även om jag gärna vill ha reda på vilka färger det sas ska vara så brukar jag nöja mig ifall de är nära nog. Det finns ju ändå så många faktorer som påverkar, ålder, slitage etc. I första hand är det en själv som ska bli nöjd, sen om andra tycker att det man gör ser bra ut, så blir man ju bara glad.
Azgaron

#23 Huvudsaken är att man själv känner sig nöjd, och som du säger glädjer man andra så är ju det bara ett plus!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#23 och 24: Håller absolut med er! När det gäller mig själv så är det för min egen skull jag bygger.
Sådär nu har jag målat undersidan med tredje lagret färg efter att ha slipat och spacklat bort mitt slarv 
När det har torkat ordentligt ska jag maskera längs kanterna och måla resten av ovansidan.
Jag har blivit lovad att få låna en kamera nån dag eller så. Lär få fullt upp att plåta bilder till FSM och hit Hoppas att det är en hygglig kamera och att jag kan handskas med den.
Azgaron

#26: Du ska se att vi uppskattar bilderna oavsett hur de blir. Ja, nästan i alla fall! 
#27 Det får man väl hoppas 
Azgaron

#26: Vad var det egentligen som har hänt? Har jag helt missat något?
#30 Inget jätteallvarligt, men i min iver att få ihop den här och Meteoren snabbt så var jag inte så noga med skarvarna. Nått som jag ångrade och åtgärdade efter att ha målat första lagret färg. Sen syns det ju blått i cockpit också. Jag glömde lägga igen med nått så nu får jag försöka åtgärda det också.
Azgaron

#31: Ja, dessa skarvar! När färgen kommer på så ser man alla fel.
Hade du detaljerat något i cockpiten? Annars går det ju att måla huven invändigt med svart …
#32 Nä jag har inte lagt till nån detaljering. Bestämde mig för att bygga alla sju planen ootb. Min förhoppning är ju att de ska kunna komma längre än till påbörjat stadiet.
Azgaron
Så nu har jag maskerat skiljelinjen mellan ovan- och undersida. Först ska det på nått lager dark earth till innan jag börjar med det gröna. Nu undrar jag om nån här har nån bild (från nån beskrivning eller nått) på hur kamoflagemönstret ser ut? Helst top och sidvy.
Azgaron

det går just nu en suverän programserie på discovery channel. Härom kvällen avhandlades de tio främsta fighters någonsin. Spitfire hamnade på 2:a plats knappt slagen av Mustangen. det enda som talade emot Spitfire var att den inte kunde utföra långdistansflygningar. På alla andra punkter var den suverän. och givetvis på sitt sköna yttre. I programserien har det också presenterats de 10 främsta stridsvagnarna (Abrahams nr 1) de 10 främsta pansarfordon (ej tanks) amerikanska LAV kammade hem vinsten där och dessutom krigsfartyg, bombflyg och även grävmaskiner. HÖÖÖG rekommendation på dessa program :)
Thomas
#35 ja dom är trevliga! men är det inte lite lustigt att det alltid är något amerikanskt som vinner? var tog tex me 262 vägen? sen är det ju så att spitten inte var helt utan brister det största problmet var väl förgasarna men det är väl så med alla plan antar jag inget är helt perfäkt
//pebben
#35 Låter som väldigt intressanta program, men trots att vi har discovery channel, så tycks jag av nån anledning missa dessa program. Kan ha nått att göra med att min sambo snabbt kastar sig över fjärren och zappar till nått "roligare" 
Azgaron

det kan nog vara så ;)
"tvingat" mina tonårssöneratt se programen :))) det går varje kväll kl 23 på discovery mix

håller med dig pebben, alltid amerikanskt i topp, kan det bero på att programen är producerade av amerikaner, med amerikaner som expertutlåtare?!?!, inkl Tom Clancy…. t om M1 Garand-geväret kom högt, men blev där slaget av tyska KAR

#40,41 Tack för de bilderna Sven-Åke! De blir till stor nytta är jag ska till att måla det gröna.
Snygg spitfire! Vad är det för fabrikat? 1/24 var det länge sen jag byggde. Airfix Mustang en gång i tiden. Tyvärr har den gått till de sälla jaktmarkerna för länge sen. Omkommen i en fäktduell mellan mig och min bror med farsans värjor. 
Azgaron

#42 Vi är nog några som hjälpt till så att några hamnat i modell himlen. Idag så önskar man många gånger att man inte hade sprängt/sänkt diverse modeller när man var liten…(men kul var det då ;-))
Stefan - Modellbyggare
#43 Jo det har nog blivit ett gäng som gått hädan med smällare etc. men det som stör mig mest är att en hel del blivit kastat vid flyttningar och storstädningar av personer som sas inte ens brytt sig att fråga utan bara slängt "skräpet". Men det är ju inget jag kan göra nått åt nu, så det blir till att skaffa nytt.
Bygget fortskrider, så nu är det dags för den gröna färgen, men då min sambo fyller år imorgon så får nog allt byggande vänta tills efter detta.
Azgaron

#44 varför inte göra båda sakerna? Gör en tårta som ett flygplan här kommer några exempel!

eller som denna! ser ut som om de har kavlat ut marsipanen och kört genom färgskrivaren…

//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ha ha det var ju käckt! Tror nog att jag skulle uppskatta en sån tårta mer än tanten min 
Azgaron

På en av våra månadsträffar med IPMS Dalarna hade Peter i Leksand ordnat en tårta i form av en stridsvagn. Den var mycket populär! Både att titta på och att äta!
#45: Sådana där marsipantäcken är mycket vanligare än man tror, och det sker faktiskt med hjälp av en skrivare, fast inte riktigt en vanlig skrivare då …
#47 Ja det kan jag tänka mig var populärt.
Såg att de erbjöd såna dekorationer hos den lokale bagaren, men jag kollade inte hur mycket det kostade.
Azgaron
Sådär, efter att alla gästerna gått oh allt sånt så fick jag lite tid att måla lite på min spitefire. Att omsätta 2D vyer till en modell är inte helt lätt, men så här blev det efter första lagret grönt.

Bilden tagen utan blixt och lite redigerad i Gimp. Den gröna färgen är blandad efter färganvisningarna på beskrivningen jag fick. Ska justera lite, men annars är jag rätt nöjd.
Azgaron
*putt*
Azgaron

#51 Prova att ha någon färg på bakgrunden. Jag brukar använda ljusblått och matt, det brukar lyfta fram modellen!
Det ser ut som om någon sitter i planet och är ivrrig på att komma iväg! Nu är det snart dags för dekaler? Loocking GoooD
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#53 Tack för påminnelsen. Det var ju blått papper jag skulle fixa.
Jo, några touch ups sen så ska det på dekaler och lite detaljer. Sen tänkte jag försöka vädra lite. Förresten de här markeringarna vid vingroten där man kan gå. Ska de vara svarta eller bar vara en rand runt? Finns både och kanske.
Azgaron
Dags att ta itu med lite gamla saker kanske
Fick ett litet dekalditsättningsryck och tänkte få dit dekalerna till Spiten, men utöver en taskig bild på det vikta kartongomslaget som dessutom innehåller beskrivningen, finns inget som mer precist talar om vare sig färg eller dekalplacering. Kollar man på nätet verkar det finnas en uppsjö av varianter. Olika storlekar på bokstäverna och olika startplats. En del börjar framme under huven, en del precis i bakkanten eller i bakre delen av huven. Sen ska ju serienumret dit nånstans också. Ska det sitta precis bakom bokstäverna? Nationsemblem är jag också osäker på exakt placering. Jag fick visserligen en fin kopia på Tamiyas färgbeskrivning av Sven-Åke (#40), men bokstäver och emblem verkar inte stämma i storlek etc.
Kan ju iofs köra på en höft och hoppas det ser någorlunda ok ut, men om nån har nått bra förslag är jag idel öra 
Azgaron
#55 Är det jubileumsutgåvan av BT-K du har dekaler till ?
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#55: Har du kollat på Wings Palette om det finns något du kan använda dig av?
#56 Jepp, jag misstänker bestämt att det är så. Den följde iaf med i 100 years of flight lådan och har beteckningen BT-K.
Azgaron
# 58 Originalet och jubileumsutgåvan
Har en obyggd jubileumsutgåva i samlingarna.
Både RG904 och BT-K är fiktiva nummer.
Isåfall bygg den som ett roligt retroprojekt över Airfix första Spitfire.
Eller kanske någon här har en uppsättning dekaler till en Mk.Ia som du kan få överta ?
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
#59 Tack för länkarna!
Haha, den helblå på ARC var kul
Ja det kan man väl kalla ootb. Om jag fattade kommentarerna rätt så ska emblemen på sidan sitta mitt för varandra. BToK and KoBT skriver han, ska det se ut så? Isåfall borde man kanske kapa upp dekalerna lite.
Om dekalerna är till en fiktiv individ så kanske det inte spelar så stor roll att undersidan är blå istället för sky som den antagligen borde ha. Numera har jag ju den färgen så jag kan ju måla om det utan några större problem. Akryl borde inte vara några problem att måla över enamel.
Tänker nog tillåta mig att planet blir i retrostuk
Kan alltid bygga en korrektare Spitfire sen.
Azgaron
Papperet som syns på bilden hittade jag på FSM i Spitfire GBt på sidan två. Verkar vara väldigt användbart då den visar storlekar och placeringar märkningen med mått å allt.
Jag placerade märkena på kroppen mitt för varandra och kapade upp dekalen så att jag kan placera bokstäverna "rätt".
Funderar på att måla om undersidan i sky, nu när jag har den färgen, innan jag sätter dit dekalerna på undersidan.
Azgaron

#61: Ja, lite dekaler sätter väl pricken över i. Ser bra ut, det där!
Märkningsbeskrivningen har jag sparat bara ifall att. Tack för länken!
snyggt camo !!!!!!
#63 Tack! Ja de gör ju det, och får jag bara på de andra ordentligt så blir det ännu bättre sas.
Varsågod! Jo den var ju inte fel att ha. Troligtvis lär det nog bli fler Spitfire i framtiden och då kan det ju komma väl till pass.
#64 Tack!
Azgaron
Frågan är ska även bokstäverna sitta mitt för varandra? eller kommer vänstersidan text att börja längre in under huven och högersidan börja längre bak? Det verkar iofs som om båda varianterna förekommer.
Azgaron

#67: Det där blev väl inte så dumt? Jag tycker det är bra i alla fall.
#66: Jag har också sett olika varianter på märkningen och vet inte om det fanns någon standard, eller om det varierade mellan de olika förbanden.
#68 Tack! Nä, jag är nöjd iaf och sky torde vara mer rätt färg än ljusblå på en tidig kärra. Lite pledge, sen ska det på rundlar på undersidan också, och bokstäver förståss.
Tror jag ska göra varianten med två bokstäver framför på båda sidorna, så slipper jag riskera att det kommer för nära serienumret.
Azagron

#70: Snyggt, både bygget och planet!
Nog för att jag vet att de gör så för att minska risken för fel vid dekaltryck, men det gör det inte lättare för mig. Tror nog att jag fick dit prickarna nått sånär rätt iaf. Dekalerna på den här är inte kul då de skrynklar lätt även utan dekalvätska och är svåra att flytta, men nu är bokstäverna på plats och nu återstår bara några få dekaler, sen är ju planet nästan klart! 
Azgaron
#71 Tack!
Azgaron
Snyggt jobbat !!Ser fint ut
!
Tack!
Azgaron

Väldigt nice Azgaron! Kamoflaget ser fint ut, nu blev man sugen på att bygga en Spit också! 
Ser ju riktigt bra ut Azgaron
Lite färg på propellen och avgasrören med, sen så.
Ja den ser väldit fin ut :)
#77 å 78 Tackar!
Jo, det ska väl dit färg och ställ och lite sånt smått. Om jag skärper mig blir jag nog klar i år 
Azgaron

#80: Tjusigt!
Egentligen är det bara lite gult på propellespetsarna, huv, några röda prickar och serienr. kvar, men jag funderar på ett par saker. Gul färg i framkanten på vingen? Skyfärgat band runt bakkroppen? De verkar inte vara några måsten, men jag måste bestämma mig om bandet iaf. innan serienumret kommer på. Jag funderar också på om jag ska göra som snubben i länken en bit upp och använda dekalarkets ramar för att göra linjer på vingarna.
Azgaron
#81 Tack!
Azgaron
Snyggt ! ser fram i mot när den är färdig ,blir ju sugen på ett flyg dio nu !
Tack!
Ett litet dio eller kanske nån basplatta hade kanske inte varit fel.
Azgaron
se där det blev ju en spitt till slut!
och den ser ju riktigt trevlig ut också!
//pebben

#86: Kul att se att du fortfarande finns till!
Fungerar allt som det ska nu eller har du bänkat dig på någon annan plats?
#86 Tack pebben!
Jo, det blev visst det till slut! Bara lite kvar sen så. Fick dit de röda prickarna undertill och på sidorna. Ska bara låta det torka lite sen är det bara serienummeren kvar i dekalväg.
Azgaron
Airfix har ett set med räddning fordon i skala 1:72 o den målningen på lådan är en bra vägledning för diot
Jag har nog byggt det setet en gång i tiden, men kommer inte riktigt ihåg hur lådan såg ut.
Azgaron

Airfix RAF Refuelling Set 1:72 [03302]

Airfix RAF Recovery Set 1:72 [03305]

Airfix RAF Emergency Set 1:72 [03304]
Rackans vad du är snabb EL Lobo o tack för bilderna
kom lite på "efterhasorna"
Men visst är målning fin på lådan !

Fast visst är väl dessa satser egentligen 1:76? Inte för att det egentligen har någon betydelse på figurerna, då det bara blir en skillnad på strax över 1 mm på en normalstor figur. Istället för 180 cm lång i verkligheten blir figuren bara 171 cm. Den naturliga variationen …

#93: Ibland slår jag till!
#94: Javisst är den snygg! Det är något speciellt över dessa målade boxarts. Att man dessutom växte upp tillsammans med Airfix olika motiv gör ju att man har speciella minnen av dem.
Tack för bilderna i dubbel upplaga! 
Jo, de gavs nog ut i H0 från början om jag inte minns fel, och nån gång i tiden har jag byggt alla tre, men det var då det. 
Jo, boxarten är snygg på många av Airfix modeller. Om man deltar i ATFs välgörenhetsdragning så kan man vinna en helt egen tavla av Dave Jones med valfritt motiv.
Azgaron