Mitt första båtbygge
#0: Det där tycker jag du har all anledning att vara nöjd med! För att vara en förstlingsplankning ser det verkligen inte illa ut alls. Jag skulle till och med säga att även om detta vore ditt sjuttioelfte båtbygge så såge det alla inte pjåkigt ut!
Visst: jag vet vad du menar -- man är oftast sin egen värste kritiker, då man ju är den som bäst vet var det inte blev som man hade tänkt, och i vilka garderober man gömt vad för slags skelett -- men allvarlig talat tycker jag att det här ser alldeles schyrrans ut!
En fråga: vad är det för fartyg och byggsats?
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
- Redigerat 2021-12-15 17:15 av Banjoman
Tackar allra ödmjukast för omdömet och berömmet🙏🏻
Vet faktiskt inte vad det är för byggsats.
Har köpt den på nätet för 89:- Ville testa och se om båtbygge var något för mig.
Med tanke på priset var förväntningarna
inte stora på byggsatsen . Ingen ritning, bara en skiss hur den ska se ut färdig.
Men trämaterialet var av hyfsat bra kvalitet med tanke på priset . Men denna enkla byggsats har fört mig in på tankarna att satsa på betydligt finare och mer avancerade båtbyggen framöver🙂
Det här är riktigt kul😜
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
#1 Instämmer till fullo, ser alldeles utmärkt ut. Fördelen med trä är att det är lätt att bearbeta, göra om, spackla slipa osv 😁 Själv så har jag ett digert slip och spacklingsarbete framför mig 😏
Ska bli kul att följa detta bygge.
Rolf
Ser jättebra ut
Tackar 🙏🏻
Tjusigt Roland! Fint snidat!
Jag håller med de tidigare kommentarerna. Det ser riktigt bra ut. Det märks att du har koll på att arbeta med trä, även om formen av ett båtskrovet skulle vara ny.
Jag stämmer också in i hyllningarna! Mycket fint gjort och för att vara ett fösta bygge, djupt imponerande!
Jag har bygget ett antal träskepp och jag brukar bli nöjd om skrovplankorna pekar åt någorlunda samma håll ;-)
Kul att se dig här med bygget, hoppas på att få se mer av denna mystiska byggsats! :-)
#6.7.8. Tack 🙏🏻
Bygget forsätter. Men det är svårt när det
inte ingick någon ritning, bara en skiss på färdigbyggd båt. Så något för nybörjare är det inte. Men vad kan man begära för 89:-
Får se om det går att få ihop härligheten 🤪
Det fixar du nog när början ser så bra ut så blir nog resten lika fint utan ritning
#10 Tack! Det det får bli som det blir.
Hyfsad kvalitet på trä’t iallafall.
Igår när jag skulle kapa masterna blev det helt fel de blev förkorta.😳Efter som ”Toppkrusidullerna” (finns säkert någon annan benämning) redan är monterade, är inte nya master någon lösning😩
Återstår att skarva men hur? Så det blir stadigt och ser någorlunda vettigt ut.🤔
Lösningen för mig blev en bit aluminiumrör. Tycker resultatet blev ganska hyfsat 🙂
Toppkrusidullerna är del av salningen, dvs skarven mellan mast och toppstång.
Din lösning på förlängning av masten med ett rör blev ju riktigt bra efter målning. Snygg räddning.
#13 Tack för upplysningen om ”toppkrusidullerna” och den vänliga synpunkten på mastförlängningen🙂
- Redigerat 2021-12-26 19:29 av Slasktratt

Snyggt Roland! Jag är imponerad av dina färdigheter med träarbete.
Gott nytt år!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#15 Tack för dom vänliga orden 🙏🏻
Mitt första båtbygge är klart.
Köpte byggsatsen på nätet för 89:-Förväntade mig inte alls någon större sensation för det priset. Men båten såg okej ut på fotot. Inget att förlora än 89:- + frakt 14:-
Innehållet i byggsatsen var spartanskt (män trä’t var av hyfsad kvalitet)
Ingen ritning bara en skiss på färdig båt
och ett A-4 ark på seglen .
Seglen gjordes av en bit lakan som färgades med kaffe och fuktades med utspädd trälim för att forma seglen .
Segelfästen till masten gjordes av vanliga skruvöglor i mässing .
Till ”stag-linor” (i brist på annat lämpligt) använde jag tandtråd!!!???.🥴 . Båten är färgad med en brun tuschpenna .
Som nämnts mitt livs första båtbygge men för 89:- och lite egen fantasi tycket jag att det ser ut som en båt iallafall.
Tipsa gärna om någon kvalitet-byggsats för nybörjare.🙏🏻 För detta vill jag gärna göra på en mera seriös basis.
Vilken skönhet Roland! Väl värd de 89 riksdalerna, jag ser fram emot fler båtbyggen från dig!
Imponerad!!
Mycket vackert och otroligt bra lösningar.
Grattis till ett väl utfört bygge 👍👍👍
Vad gäller byggsats så tycker jag inte du ska stirra dig blind på nybörjarsatser, du har ju slutfört detta bygget med med bravur trotts bristande underlag.
Jag hade valt en båt som jag verkligen vill bygga, det blir roligare då, dock ska man kanske undvika Wasa och liknande fartyg. En annan sak att tänka på är hur lång tid kan jag tänka mig att lägga på projektet, är inte kul om man tröttnar innan bygget är klart.
Rolf
Verkligen lyckat resultat med den enkla byggsatsen. Din kreativitet, som du visat i alla dina andra byggen, gjorde den till en fin liten skuta.
När det gäller byggsatser att komma vidare med så finns det rätt mycket att välja bland. Exempelvis modellhobby.se har mycket att välja på. Bland det de säljer är Master Korabel den tillverkare som jag tycker har bäst kvalitet på sina byggsatser. Även Amati har bra kvalitet, och Occre har bra pris/prestanda.
Tyvärr säljer de inte https://vanguardmodels.co.uk, som har verkligt väldesignade byggsatser. De måst just nu beställas från Storbritannien, men kommer att kunna beställas från Krick i Tyskland under våren.
Den ser väldigt trevlig ut
Gratulerar till ett framgångsrikt och stiligt första bygge, och till lyckligen blodad båtbyggartand!
Jag håller helt med bolin om att Vanguard Models gör verkligt snitsiga byggsatser med högsta tänkbara kvalitet, och dessutom har de, om man inte är såld på fregatter och linjeskepp, eller är road av tanken på att ta upp nittifjorton kanonportar i ett skrov, ett flertal intressanta och (i byggsatssvängen relativt ovanliga) civila segelskutor i sortimentet.
En annan högkvalitativ brittisk tillverkare, som jag har egen erfarenhet av, är Caldercraft. Vad jag vet har de ingen återförsäljare inom EU, så liksom än så länge med Vanguard, måste man köpa från Storbrittanien, med ty åtföljande tull-och-moms-konsekvenser. Hela deras sortiment finns bland annat hos Cornwall Model Boats vilket även i övrigt är en utmärkt butik för allt som har med fartygsmodellbygge att göra.
Till det som gör dessa modeller så intressanta hör inte bara att de är väldesignade och leveras med högkvalitativa material och tillbehör, men också att de har förstklassiga ritningar och bygganvisningar, på engelska förvisso, men detaljerade, fullständiga och logiskt uppbyggda och således lätta att förstå och att följa.
Caldercrafts Admiralty-serie med vattenbaserade färger och betser är därtill fantastiskt bra för penselmålning av fartygsmodeller.
Sedan finns ju alltid Eskaders sortiment som jag tror mest består av amerikanska byggsatser från Bluejacket m.fl. Dessa har jag ingen egen erfarenhet av, men de har gott rykte. Dyra är de dessvärre också, men de har i alla fall förselen av att finnas i butik i Sverige, så har man vägarna förbi Stockholm nå'n gång kan det kanske vara intressant att titta in hos dem och klämma lite på paketen om man säger så …
- Redigerat 2022-01-04 08:46 av Banjoman
STORT TACK 🙏🏻 till SAMTLIGA för visat intresse och vänliga omdömen över mitt
Jungfrubygge av en båt 😀
Hoppas på nytt båtbygge framöver om jag hittar en lämplig modell . Tips mottages gärna. Bor i Stockholm, ska ta till mig Banjoman’s tips om Eskader och göra ett besök och se vad som finns där.
Ska även kolla på övriga förslag .
Tack för allt beröm 🙏🏻 Och visat intresse 🤗
#23: Väl bekomme! Låt mig bara för all tydlighets skull tillägga att Eskader alltid är värt ett besök, även om man i slutändan inte hittar något man vill investera i!
Ytterligare en sak som redan sagts här i tråden, och som jag verkligen håller med om, är att i görligaste mån välja sitt byggobjekt baserat på attraktion, på att man helt enkelt har lust att bygga just det. Åtminstone för min del har jag nämligen funnit att det ökar motivationen och nöjet att bygga, och givet att en grundläggande orsak till hobbyverksamhet är att ha roligt, är det, tycker jag, något man inte skall underskatta värdet av.
Den enda reservationen härvidlag är att tänka på att inte ta sig för mycket vatten över huvudet. En lagom utmaning är, tja … utmanande, på ett bra sätt, medan en alltför stor dylik kan sänka hela projektet. Precis var den gränsen går är förstås synnerligen individuellt, men det klassiska exemplet brukar lyda ungefär så här: "börja inte med HMS Victory -- kanonportarna är väldigt många, riggen redigt komplex och en bra byggsats så dyr att det blir dubbelt surt om det går åt pipsvängen".
Står det däremot och väger mellan ett enklare eller ett några snäpp svårare projekt (till exempel en skonare visavi en brigg) skulle i alla fall jag alla veckans dagar lyssna till hjärtats röst om den sade "ta briggen!" …
- Redigerat 2022-01-04 14:39 av Banjoman