Pz 38.D
Varför färdigställa pågående projekt när man kan börja på något helt nytt?
Jag vet att det är lite löjligt med fenomenet att om en tysk ingenjör klottrat en skiss på en stridsvagn på en servett så kommer den förr eller senare ges ut som en fin styrenmodell. Trots det så är jag väldigt svag för dessa "paper panzers". Den här modellen träffar även en av mina andra kärlekar då den föreställer en upphottad version av pz 38t.
En trevlig liten modell från amusing hobby. Det enda anmärkningsvärda var att den gick att bygga med rörlig fjädring, något som jag ville visa genom att ställa den på en basplatta. Banden består av länkar som går att snäppa ihop utan lim. Det gick förvånansvärt bra även om de är extremt sköra och lossnar om man tittar för hårt på dem.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Då min tid i hobbyrummet är kraftigt begränsad på grund av två barn, fru, tre katter och konkurrens från Hearts of iron fyra så gjorde jag basplattan så enkel som jag bara kunde. Träskiva från panduro, en skiva foamboard som backdrop, lufttorkande lera fick utgöra terräng och lite strössel i form av grus, sand och tegelstenar.
Min iver att gå fort fram fick mig dock att göra ett stort nybörjarmisstag. Jag VET att obehandlat trä blir skevt av väta men jag underskattade hur mycket fukt det fanns i den lufttorkade lera jag la direkt på träplattan.
Klassiskt exempel på "fort men fel".
Skam den som ger sig. Jag hade en likadan träplatta till som fick kliva in som ersättare. Den rimliga vägen framåt hade varit att börja om från början, olja in träplattan och kleta på ny lera. Men lathet och sunken cost fallacy fick mig att återigen ta genvägar.
Plattan blev aldrig inoljad. Istället skar jag ut en skiva plastic card som fick fungera som fuktspärr. Denna limmades fast med CA-lim. Jobbet med leran hade tagit två dyra timmar som jag inte ville gå till spillo så istället för att göra om det på nytt spenderade jag säkert ännu längre tid på att skära loss leran med kniv och limmade på den på den nya basplattan.
Efter lite mera strösslande med terränggodis såg resultatet ut så här:
Fler exempel på genvägar är att min modell kommer spegla boxarten pinsamt mycket. Jag lutar till och med åt att kopiera målningsschemat rakt av. Lite trist kanske men ibland är det skönt att bara koncentrera sig på "att utföra" istället för "hur utföra".
Hjärnans kreativa delar får vänta till en annan gång. Viktigast för mig just nu är att känna att jag kommer framåt i god takt även om resultatet inte blir perfekt.
Det finns något bekant över det du beskriver 😉
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
#6: Haha, jo just du borde vara välbekant med träets egenheter. Men jag misstänker att det var länge sedan du gjorde liknande rookie-misstag :)
#7 Njaa! Det händer då och då att det bli tanke-fel . Just nu försöker jag mig på min första träbåt-byggsats av nybörjar- modell.
Hur ni träbåt-byggare får ihop det där med plankning av skrov kan jag inte förstå ,för det är hur svårt som helst. Men övning ge färdighet.
Men hela kalaset kanske hamnar i öppna spisen till slut
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
Dock så är jag inte så nöjd med färgvalet. Den gula och svarta färgen är från MIG och lades på svart primer. De hade väldigt svårt att täcka grundfärgen så när det kom till de bruna fälten bytte jag till Tamiya som alltid lägger sig som en dröm.
Eftersom jag tänker vädra vagnen rätt hårt så låter jag mig nöjas.
Jag lärde mig något nytt förra veckan. Jag var inte nöjd med husväggen jag använde som backdrop på basplattan, mest på grund av att jag inte fick bort pappret från den foamboard jag använt mig av. Så efter lite googlande och experimenterande fann jag att det bästa sättet att få av pappret var att flöda ytan med isopropanol. Det löste upp limmet utan att skada ytan under.
Därefter var det dags att med stållinjal, kniv och skruvmejsel börja ritsa tegelstenar. En del jobb återstår både med vägg och mark innan jag kan börja måla.
Efter att alla tegelstenar omsorgsfullts målats drog jag på ett lager mattlack innan nästa steg som var att skapa murbruket i fogarna.
Smetade över en grå-vit akrylpasta från vallejo och torkade därefter bort överflödet med en våt trasa.
Jag borde nog dragit på ännu ett lager med lack innan då det blev en del färgsläpp men det ordnar jag med pensel.
Ser kalasbra ut tycker jag!
Bara bra att ta sig ur trygghetszonen, annars hade du fortfarande varit kvar i spjälsängen.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ibland blir man trött på sig själv. Hur gick jag från "Jag ska bara putsa till några väl grova detaljer" till "Det är väl klart att cykeljäveln ska ha fungerande stötdämpning i sadeln"?
#23: världsklass i mina ögon.
Under de sista skälvande timmarna av min föräldraledighet gick jag i mål med det här bygget.
Även om det som alltid finns utrymme för förbättringar så var det många nya moment jag aldrig provat förr så jag är mer än väl nöjd med min insats. Jag har lärt mig massor och ser framemot att använda dessa nya kunskaper i kommande byggen.