Spackla nåt?
Bygger lite på Norden en fiskebåt i skala 1/30 ca från Billings boat.
Måste ha något mellan däcksplankorna i den skalan tänker jag och funderar på att limma dit plankorna med lite mellanrum, mattlacka dom och sedan funderar jag på om jag skulle spackla mellan planken?
Behöver ju färga spacklet då i någon grå nyans. Kan det funka?
Tänker sedan vädra däcket så det ser använt ut med utspädd färg.
- Redigerat 2021-12-01 17:04 av Roca
#0: Jag har sett den metoden beskriven någonstans. Minns tyvärr inte var. Dock med skillnaden att man då använde färgat PVC-lim.
Har du funderat på att limma pappersremsor i avvikande färg mellan plankorna? Jag tror det skulle vara lättare att få jämnt avstånd så.
Jag har också sett pappersvarianten någonstans, har även sett en variant där man färgade kanterna på plankorna med svart tusch.
Troligtvis är det i några trådar här på forumet jag sett detta.
Rolf
#2: Vi är flera här på forumet som nåtat med papper, men till de trådar där du kan ha sett det hör mina byggen av Eilean Mòr respektive Moonbeam?!
I så pass stor skala som 1/30 ändå är skulle jag för min del nog inte välja att bara måla kanterna på däcksplankorna svarta -- nåten blir lite väl smala då. Det är mer jobb med pappersremsor, men ser när det blir klart väldigt bra ut.
Som alltid: gör en provbit eller, i det här fallet, ett par olika, för att testa tekniker och resultat, och se vilket du föredrar! Här hittar du ett par bilder på mina sådana inför Eilean Mòr-plankningen, en med tusch och en med papper!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
- Redigerat 2021-11-29 08:20 av Banjoman
Såg en bygglogg på Youtube där man använde svart byggfog (silikon?), någon som har synpunkter på det?
Björn
#4: Det fungerar säkert! Jag har ingen egen erfarenhet, men har sett andras byggen gjorda med den metoden.
Som vanligt och som alltid: gör några provbitar, och se vad du tycker!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"