Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterfartyg-båtartips-råd-problemlösning
Läst 280 ggr
Ronny 1959
0

Cap horn, segelskepp

Hej är nybörjare med båt bygge, började med cap horn från Heller.plast delen var inga större problem efter lite klurande är den delen klar. Men riggen där är det tvär kört. Följer en beskrivning och en mall att knyta repen med, men hur fungerar den, förstår ej heller riktigt dragningen av vanten, var kan jag hitta hjälp, typ youtube så jag kan se lite hur man gör. ALL HJÄLP mottages tacksamt//Ronny

• Redigerat 2021-12-01 17:04 av Roca
rocc1
0

Hej och välkommen hit, kul med fler båtbyggare, bygger själv fartygsmodeller dock ej plast. Jag måste säga att jag inte riktigt förstår vad du menar, principen är att man börjar med den stående riggen dvs stag och vant därefter den löpande samt eventuella segel.
Du skriver att du har en beskrivning samt en mall som följer med.
Det vore nog enklare o hjälpa dig om du kunde bifoga lite bilder på beskrivning och mall och gärna fartyget också
Rolf

bolin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Välkommen Ronny!

Riggning, var skall man börja? Jag försöker ge lite tips nedan. Men om du kan visa några bilder så är det nog lättare att vara mer specifik.

Jag sökte lite på nätet efter byggsatsen. Cap Horn är en femmastad bark med sex råsegel på de förliga masterna. En representant för den absoluta höjdpunkten för de seglande oceangående skeppen. Tyvärr är nog riggen i motsvarande grad avancerad.

Vill du verkligen förstå hur det hänger ihop finns det nog ingen bättre bok än den på bilden. Rigging period ship models av Lennarth Petersson är också utmärkt, med väldigt tydliga illustrationer. Jag köpte den för en spottstyver för kindle. Hittar du samma pris som jag är den värd varje öre.

Jag vet tyvärr få modellbåtbyggare på youtube som jag skulle rekommendera, med ett undantag Tom Lauria. Hans filmer är verkligen lärorika.

Banjoman
0

#2: Instämmer till fullo med vad bolin säger, såväl vad gäller välkommen till forumet som rekommendationen av Underhills bok – vill man förstå hur riggen var konstruerad och fungerade på dylika fartyg vet jag ingen bättre källa. Och att förstå originalet brukar vara ett stort steg i rätt riktning när det sedan handlar om att återge i modellform.

Och som rocc1 säger i #1: lägg gärna upp lite bilder för att förklara vad det är du har problem med, så blir det lättare för oss att komma med råd och synpunkter!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Ronny 1959
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Godmorgon. Här kommer lite bilder på mitt problem. Förstår nog inte ritningen för dragning av vant och repstegar, även när ska seglen dit. Tyvärr helt nybörjare på detta.vet ej om dessa bilder hjälper, är det någon som byggt just detta skepp.

rocc1
0

Om vi börjar med ritning 3 så visar den hur stagen ska dras, varje stag har ett nummer H1 ,H2 osv, ritningen visar var H1 börjar på däcket och vart på masten den skall anslutas. När H1 är klar fortsätter man med H2 osv.
Ritning 2 och mallen är troligen till för tillverkning av repstegarna och ritning 1 hör sannolikt ihop med denna.
Jag hade börjat med stagen dvs ritning 3 med H1 och jobbat mig akterut,
förmodligen klarnar nog det hela när du kommer igång.
Hoppas du förstod något av detta.
Imponerande fartyg du byggt förresten, lycka till.
Rolf

Ronny 1959
2

#5: hej.tack Rolf för detta svar klarnade genast, nu har jag kommit igenom första mastens vant, H1-h4,ja det är ett fint skepp men nog dumt som första bygge men väldigt roligt, borde kanske börjat med ett Kinderägg.
Tack alla för all hjälp /Ronny

Slasktratt
0

Underskatta inte din byggförmåga. Det hela ser jättebra ut 👍👍

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

Ronny 1959
0

#7: tack, ja nu kommer jag en bit till, ska dra det jag kan av rigg och vant, och sedan får jag se hur dom ser ut, tänker ev nyansera dom lite,är helt vita nu , men det kanske finns färgad tråd för sådant, eller färga trådarna själv först, såg att blötlägga i starkt te var en möjlighet.nästa bekymmer blir väl när det ska sättas segel,/Ronny

rocc1
0

#7 Instämmer helt, den stora skillnaden mellan enkla och lite svårare modeller är nog många gånger måttet av tålamod som krävs.
Så ta det lugnt och jobba på🙂
Rolf

bolin
0

#8: På det riktiga skeppet lär den stående riggen, dvs vant och stag, ha varit av mörkt tjärad (nästan svart) hampa, alternativt stålwire. Det går rätt bra att måla tråd med utspädd akrylfärg. Den blir då även lite stelare, vilket inte nödvändigtvis är en nackdel i riggen.

Den löpande riggen lär ha varit hampa, dvs ljusbrun.

Det ser riktigt bra ut så här långt.