Skruvstäd
torkel49
Jag håller på med ett fraktfartyg ms Lappland från Eskader.
Undrar om någon känner till ett bra och flexibelt skruvstäd.
Det måste kunna ha ett gap på 100 mm och helst ett djup på 50 mm.
Är tacksam för alla förslag.
- Redigerat 2021-10-19 18:21 av Roca
Jag ser att du skriver "måste" om 100mm gap, men eftersom du också tar emot alla förslag så tipsar jag om denna, som jag själv är mycket nöjd med, inte minst i användning som "byggbädd". Flexibel eftersom den inte ens behöver skruvas fast - och om bygget inte är allt för stort och betungande behövs inte sugkoppsfunktionen heller, vilket gör det enkelt att rotera och flytta efter arbetsmoment. Att den går att tilta är också riktigt trevligt vid tex plankning.
Som MarkusN säger (roligt, förrresten, att se dig här igen, Markus! 😄) beror det ju lite på vad du menar med "flexibel". De bästa skruvstycken jag känner till är nog utan större tvivel de från tyska Heuer-Brockhaus – jag har själv ett med 120 mm backbredd från dem – men de har också två nackdelar: de kostar en stadig slant, och vill man ha dem mer flexibla i bärmärkelsen höj/sänk/vridbara respektive bara vridbara behöver man köpa tillbehör i form av lift eller vridplatta, som de tyvärr intre heller ger bort gratis.
Proxxon-skruvstycket har jag ingen egen erfarenhet av, men är det som Proxxons grejor brukar vara tör det duga till mycket!
Jag undrar dock om inte det ultimata skruvstycket i sammanhanget torde vara ett Bernstein Spannfix 4.0 (se halvvägs ner på den länkade sidan). Det är extremt inställbart i alla ledder, har 100 mm backbredd och 50 mm spännvidd, och det finns ett rikt sortiment av skyddsbackar att köpa till. Tyvärr kostar det i runda slängar 4000 spänn, bara för själva skruvstycket, men som sagt: det torde svara mot alla krav man kan ställa på ett flexibelt skruvstycke!
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Jag använder ett vridbart skruvstycke från https://www.clasohlson.com/se/Bordsskruvstycke-med-kulled-Stanley/p/Pr407835000, dock bara med 75mm spännvidd.
För mina syften, att hålla ett fartygsbygge på plats fungerar det tillfredsställande. Det är också rejält stadigt och håller saker på plats ordentligt.
Möjligen skulle Proxxons variant som MarkusN föreslår vara användbart om man vill vrida runt på modellen, men jag har inte funnit behov av det så ofta.
- Redigerat 2021-10-20 18:47 av bolin