Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterfigurspelwarhammerflames-of-warthe-lord
Läst 3760 ggr
madland
0

Chaos Space Marines

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag köpte en hel drös med Chaos Space Marines-artiklar idag och jag har gått lös på en figur (än sålänge). Timmen är sen men här är vad jag åstadkommit; en halv infanterist.

StefanW
0

Ah, du har fått måla! NU bev jag avis Jag slipar och spacklar och slipar och spacklar…. (bilder på det kommer…)

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Ser grym ut! Snyggt målat! Ska bli kul att se mer!

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

gigabyte
0

Fint målat !! Dom röda ögonen en mörk natt ,huga!

madland
0

Tack tack, tycker själv att det blev rätt hyggligt. Får se hur fina resten av de mängder med snubbar som ska målas bli bara… Räcka ut tungan

[Henke29]
0

Hallå där
Mycke fin målning grymma figurer :)

madland
0

#5 Tack killen, du får ta och flytta upp till Skövde och gå med i vår framtida förening. Cool

madland
0

Rhinon påbörjad, får se om jag fortsätter med den ikväll eller gör en gubbe till.

madland
0

Bilddax! jag har suttit hela dagen sedan jag kom hem (c:a 6 timmar) och filat, limmat och målat. Det är inte klart ännu men en bra bit på väg är jag iallafall. Chaos-soldaten färdiggjorde jag igår. Jag kommer dock att renovera basen han står på när jag kommer på hur jag vill ha det.

Bild på Rhino (ej klar)

madland
0

Bild på Chaos Space Marine (basen ska göras om)

madland
0

Bild på inredningen Cool

madland
0

Bild på inredningen igen

StefanW
0

#8-11 Snygg målning och brutala bilder! Flört

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Ja, det kan man väl säga! Han på vagnen ser inte ut att må särskilt bra! Glad

Azgaron

ElLobo
0

#13: Nä, hela förmiddagen förstörd! Glad

gigabyte
0

snygga gubbar o "truckar" fint!!!!!

[Henke29]
0

Ja verkligen snygga figurer :)
Snyggt målat oxå..

[Henke29]
0

Ja skulle jag få för mig att börja spela det så lär det bli den truppen du samlar på :) Chaos Space Marines tycker dom är är så läckra :)

Denna kommentar har tagits bort.
Azgaron
0

Det finns många läckra figurer till både Warhammer och 40k. Har dock inte provat på att spela.

Azgaron

madland
0

#12 Tack ska du ha. Jag vill ju inte skämmas alldeles när jag så småningom ställer upp min armé inför någon motståndare. Hehe.

#13-14 Han har väl gjort sitt kan man säga…

#15 Tack tack, många kvar dock… En gubbe t.ex., min general (HQ), beräknar jag kommer att ta bortåt 12-20 timmar att måla. Isch!

#16 Tack killen!

#17 Jo de är fina. De jag tycker är hetast dock är Dark Angels eller Daemonhunters.

#19 Haha, det är nog rätt vanligt faktiskt. Visst är det många som spelar och så men alla gör det inte. Figurerna är så pass väldetaljerade att de kan vara roliga att måla bara för skojs skull också. Jag lirade en del Fantasy på högstadiet och något enstaka parti 40k. När min armé av Chaos Space Marines är färdig - om sådär 2 månader eller så (ouch!) - kan jag dra ut i krig på allvar.

Azgaron
0

#20 Jo det är nog det. De ser ju coola ut så det är ju svårt att låta bli att köpa. Glad Spelade rätt mycket rollspel ett tag och då slank det ju med en å annan figur till andra spel bara för att de såg intressanta ut.

Ser fram emot att få se din arme! Hur många poäng är den värd?

Azgaron

madland
0

#21 Har faktiskt inte räknat ihop arme-poängskostnaden ännu, det finns en hel del varianter. Chaos Marines eller Havocs (stor poängskillnad), beväpning, utrustning på manskapet osv osv.

Om jag skulle toppa armén skulle jag nog komma upp i en rejäl poängsumma. T.ex. har jag ju en Defiler (stridsfordonet som ser ut som en spindel), fem Chaos Terminators och en HQ som man kan karaktärisera och benämna som t.ex. Ahriman osv.

Många variationsmöjligheter på varje gubbe med andra ord. Jag får lov att återkomma när jag har ett bättre svar.

Azgaron
0

Jo, jag kan tänka mig att det finns lite olika möjligheter. Kan ju inte mycket själv men det var en snubbe på ett annat forum som berättade lite. Ville bara veta på en höft Glad

Azgaron

madland
0

#23 Aha, jag får återkomma med detta - kan dröja litet.

Gjorde förresten lite uppdateringar på Rhino:n. Jag fick på ovanpå-pansaret och "sidodörrarna". Passade på att skicka ena sidodörren genom en omgång stryk:

madland
0

Topchassiet monterat och sidodörrarna likaså…

madland
0

…och igen.

[Henke29]
0

Ser redit fint ut de där :)
Hur har du lyckats göra de där blodet så bra så att säga ??
Va använder du för metod ??

gigabyte
0

ja det är fint !!! snyggt med dom markerade hörnen ,lyfter fram modellens konturer skall försöka göra lika dant på nästa tank! 

giga

madland
0

#27 Tjena Henke, tack för kommentarerna. Angående blodet så använder jag i huvudsak två färger:

Dels en akrylfärg från Flames of War-serien (Bloody Red, Game Color 72010). Den är väldigt ljus och används av mig väääääldigt sparsamt. Det mörkare mer glansiga uppnår jag med en gammal halvlevrad Humbrol Enamel-färg (Nr 20, vinröd).

Jag tycker att Humbrolfärger i allmänhet är lite småkrångliga att jobba me, luktar mycket, kladdar en del och har en lång torktid. Emedertid skulle jag haft svårt att nå det gojsigt blodiga utan just den färgen.

madland
0

#28 Ja, det går att få till det riktigt bra.

En tumregel är ju att ta god tid på sig och inte göra som jag när jag hastar igenom det hela. Jag tycker att det lätt blir lite segt - särskilt på stora saker - om jag lägger ner för mycket tid.

För att inte tröttna ligger jag någonstans mittemellan; jag lägger ner tillräckligt med tid för att det ska se arbetat ut och resultet blir något som tål att visas upp samtidigt som jag inte spenderar timmar på t.ex. just highlightning av en endaste del ty även om resultatet sannolikt skulle bli en finare övergång mellan kulörerna, saknar jag tålamodet.

[Henke29]
0

Jag får tacka så mycke för info :)
Var idag och plockade lite i Warhammer figurer men de blev inget denna ggr..

madland
0

#31 Hähä, fegis. Flört Mitt tips om du funderar på det är ju att besöka GW och spana in de olika arméerna. När du bestämt dig för en så köp något startpaket (innehåller en hög med gubbar och ibland ett eller flera fordon). Köp också den Codex-bok (särskild regelbok för den armé du valt) som hör till. I Codexboken finns lite bakgrundshistoria, en del bilder på färdiga modeller osv. Dessutom kan har du ju då möjligheten att faktiskt spela med din armé i framtiden om du skulle känna för det.

Länk till Games Workshop och Warhammer 40k med dess arméer.

[Henke29]
0

Ja hadde inte redit dom pengarna till att köpa en arme igår..
Men har blivit allt mer sugen på att göra det..
Finns ju många fräcka arméerna ju..
Tålls att tänka på vilken man ska börja me..

madland
0

#33 Jo, det finns många att välja bland. Om man ska se till de snyggaste så ligger ju (som tidigare nämnt) enligt mig Daemonhunters, Space Marines Dark Angels och Space Marines Legion of the Damned i topp.

För att nämna ett par olika spelstilar så kan man om man föredrar närstrid med fördel välja Tyranids som är en samling våldsamma "super-predators destined to hunt all others to extinction". De är grymma i närstrid och det finns en del riktigt starka enheter bland dem…

Någon annan kanske skulle föredra att slakta sin motståndare innan han helst ens når fram till de främsta trupperna. Tau Empire t.ex. har jag för mig är riktigt starka på avståndsbiten. Imperial Guard har ofta rätt tunna skyddsplåtar på sina enheter men är relativt billiga och kan därför storma fram i större antal. Dessutom har de en hel del stridsfordon och annat att fylla ut luckorna med.

Intressant bakgrund hittar du hos bland andra Witch Hunters och Dark Eldar. Dark Eldar är ofta ute på slavräder medans Witch Hunters söker på djupet och nere i skuggornas rötter efter ondska att förinta.

När jag valde vilken armé jag vill samla på och bygga upp spanade jag igenom hur de alla såg ut. Jag menar, jag måste ju trivas med hur de ska se ut om jag ska spendera timmar på att måla dem och ytterligare timmar på att spela med dem. När jag valt ut några favoriter läste jag in mig på dem - rotade i den fakta som fanns att tillgå på GW-sidorna. Jag fann att Chaos Space Marines skulle komma att passa mig som handen i handsken. Möjligen skaffar jag en till armé någon gång i framtiden men först ut med prioriterade huvudstyrkan. Det kan ju vara intressant att spela med en alternativ styrka någon gång också.

När jag hade bestämt mig gjorde jag som jag föreslog för dig, jag köpte Codex-boken och lite grundenheter. En armébox innehållandes bortåt 30 figurer, ett trupptransportfordon (Rhino) och ett stridsfordon (Defiler). Dessutom köpte jag en grupp om 5 st Chaos Terminators och en Terminator Lord som jag skall använda som min general - eller HQ som det heter i 40k.

[Henke29]
0

Jag får tacka så mycke för infon Skrattande
Ska köpa en bok oxå när jag väl bestämt mig om vilket lag jag ska börja att köpa framöver..

madland
0

#35 Ja, vad kattsingen - varför inte? Flört

madland
0

Hör förresten av dig till mig först så ska jag se om jag inte kan få till någon rabatt åt dig. Om du köper från sidan jag länkat till förstås. Annars är det ju samma figurer du beställer oavsett var. Jag föredrar GM eftersom de har relativt låga priser redan som det är om man jämför med andra, de har en butik i vilken man kan se ett sortiment som inte bjuds på många ställen längre och de har ett tokbra bemötande. Tre attribut som får mig att trivas kort sagt.

[Henke29]
0

OKej
Jag får tacka så väldit mycke för den hjälpen :)
Vi kanske kan ta en diskustion på näste Skövde byggträff om du har tid att komma dit..
De verkar som att de kan bli första helgen i Mars..

madland
0

Ooh, ska du vänta så länge? Tror det kan bli påfrestande för dig allteftersom jag postar bilder här. Hähä! Flört

[Henke29]
0

Ja vem vet hehe :)
Men ska bli kul att se din arme växa framöver..

madland
0

Här kommer ett par nya bilder på min Chaos Rhino.

Lade på en Predatortanks tak på min Rhino. Egentligen ska det vara två stora luckdörrar på en vagn av detta slaget, men jag frigjorde mig lite från ritningarna. Jag valde ett tak med ett hål som tillåter att man kikar ner till stackarn med "hela förmiddagen förstörd!" (#14)

Egentligen är hålet till för att placera ett kanontorn i men eftersom Rhinon inte har en kanon av det slaget blev så att säga hålet över. Jag passade på att installera genomskinlig plast i hålet och så var tittfönstret klart.

Närbild på tittfönstret

madland
0

Akterpartiet

gigabyte
0

coool  roligt att kunna måla med så klara färger i mellan varven !

[Henke29]
0

Ja den är verkligen riktigit grym :)

Azgaron
0

Mycket snygg! Trevlig modifiering med hålet i taket.

Azgaron

madland
0

#43 Jo, när man målar Chaos-styrkor blir det mycket svart, mer svart och till slut ännu mera svart… Blod förgyller målartillfället. Flört

#44 Tack tack.

#45 Ja, det vart inte så tokigt va? Skrattande

madland_se
0

Jag byggde klart min Rhino igår och gjorde en överblick. Det ledde till att jag målade ner i princip hela vagnen till helsvart igen varpå jag lade på den silversvarta blandning jag valt att använda mig av. Den nya färgen blev aningen ljusare - men det kanske bara är jag som ser någon större skillnad. Därefter highlightade jag med silver och slutligen vädrade jag den med en rostfärgad kulör så att den nu ser duktigt skitig ut. Jag ska se om jag inte kan få till ett par fina bilder imorgon.

Anledningen till att jag målade om min Rhino var helt enkelt det att jag inte blev nöjd efter första målningen.

Förresten postar jag från ett nytt medlemsnamn från och med nu, eftersom det varit så mycket strul med det gamla. Först fanns jag inte med i medlemslistan och från ett par dagar tillbaka kan jag inte längre posta några kommentarer längre. Det kändes dags att skaffa ett nytt fräsch inlogg och förhoppningsvis kommer detta att fungera bättre.

StefanW
0

De bilderna ser vi fram emot!

Då vet jag varför det varit så tyst från dig!? Jag skall dyka på grabbarna bakom iFokus och se om jag kan få något svar!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

madland_se
0

#48 Hej, ja det vore ju intressant. Min gissning är att det har strulat till sig vid scripttillverkningen av mitt konto. Det är något som i princip aldrig händer men som faktiskt ändå är åtminstone en teoretisk möjlighet.

Eftersom jag inte pallar att vänta på svar och eventuella lösningar kör jag alltså vidare på detta användarnamn. Jag har också lagt in nödvändig hänvisning på det gamla användarnamnets presentationssida. Inget borde vara struligt från och med nu…?

Nu finns jag med i medlemsregistret också, yey!

StefanW
0

#49 Välkommen tillbaka! Jag har lagt ut frågan till dem och jag återkommer så fort jag får svar! Det kan ju vara fler som har problem!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

madland_se
0

41 bilder tagna, dags att välja ut några att publicera…

madland_se
0

Chaos Rhino (bild 1/7)

madland_se
0

Chaos Rhino (bild 2/7)

madland_se
0

Chaos Rhino (bild 3/7)

madland_se
0

Chaos Rhino (bild 4/7)

madland_se
0

Chaos Rhino (bild 5/7)

madland_se
0

Chaos Rhino (bild 6/7)

madland_se
0

Chaos Rhino (bild 7/7)

Azgaron
0

Mycket snyggt! Ser (o)trevligt ut! Glad Väl utfört jobb!

Azgaron

madland_se
0

Tjena Azgaron, tack ska du ha. Se till att gå lös på Warhammeriet du också. Jag vill se bilder på dina penselier! Flört

gigabyte
0

snyggt jobbat madland mannen !!!

madland_se
0

Jag tackar bäste gigabyte! Glad

Azgaron
0

#60 Hehe, ja, jag får väl ta och göra det. Får se omm jag kan hitta nått kul.

Azgaron

madland_se
0

#63 GO GO GO! :D

StefanW
0

#52-58 Ser "grym" ut! Mycket snyggt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

madland_se
0

#65 Tack ska du ha Stefan.

Azgaron
0

#60 igen!

Här är ett par av mina figurer. Min Avatar och en Space Marine (från färglådan)

Azgaron

madland_se
0

#67 det var la inte så tokigt? intressant basplatta på chaoskillen, ser tufft ut.

Azgaron
0

#68 Tack!

Basplattan var mitt försök att få det att passa in i spelet.

Azgaron

madland_se
0

Läste någonstans att det var HeroQuest? Det spelades det en del av kan jag säga… Glad

Azgaron
0

Jo, det stämmer, men tyvärr så blev det nog mer målat än spelat. Däremot spelade vi en ganska mycket Mutant Chronicles, som jag också har en del figurer till.

Azgaron

madland_se
0

Jag samlade på mig en gedigen samling MC-prylar men vi spelade inte så väldigt mycket med dem.

Azgaron
0

Hehe, brädspelet fick mig att skaffa rollspelet och diverse figurer, men av rollspelandet blev det inte så mycket. Kan bli så ibland. Jag har en hel drös med olika rollspel som av olika anledningar bara blivit liggandes. Jag tyckte det var intressant att läsa de olika regelböckerna, om världarna och jämföra regelsystem etc. Drakar och Demoner, AD&D, och Mutant var nog de spel vi spelade mest.

Azgaron

madland_se
0

Det var lite så för mig också. Köpte Citadellet eller vad det hette först, fastnade och skaffade mig Blood Brothers (hette det va?) som var lite samma grej fast i större format. Mer arméer som mötte arméer.

Azgaron
0

Jo, jag tror det hette så, men jag skaffade aldrig den av nån anledning. Skaffade väl en massa annat istället antar jag Glad

Azgaron