Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterfigurspelwarhammerflames-of-warthe-lord
Läst 4714 ggr
StefanW
0

Figurspel...

Här är det tänkt att de som sysslar med figurspel skall kunna mötas, då jag tror att vi har en del att lära av varandra när det gäller målning, landskapsbygge m.m.

Var idag och tittade på Figurspel hos Game Maniacs i Lidköping, där repesentanter från Games Workshop fanns närvarande. Mina barn fick prova på att måla figurer, vilket de tyckte var "jättekul"

Stefan - Modellbyggare

madland
0

Game Maniacs är en fin liten butik och de har ett hiskeligt sortiment! Trevliga grabbar som jobbar/hänger där. Glad

Azgaron
0

Vi hade ju Tradition här ett tag och de hade rätt gott om figurer och färger, men numera är det bara Lekia/Brio som har.

Azgaron

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

madland
0

Mm, jag minns när man besökte Traditionsbutikerna och suktade efter alla hundra- om inte tusentals figurer som fanns. Numer är det väl bara TV- och dataspel under namnet EB Games?

Azgaron
0

Ja, såvitt jag vet är det så. Lite trist faktiskt, då Lekia inte alls har lika mycket, inte här iaf. och bara Warhammer tror jag.

Azgaron

madland
0

Okej, ta dig till Lidköping någon gång och besök Game Maniacs, de har som sagt MYCKET i butiken.

Azgaron
0

Hehe, ja det hade nog varit kul, och har jag av nån anledning vägarna förbi ska jag göra det, men det borde väl finnas nått ställe på lite närmre håll?

Azgaron

madland
0

Något serverfel tillåter mig inte att se var du bor just nu, men hos Games Workshop finns en lista med återförsäljare;

http://ne.games-workshop.com/iwantastore

Jag tror att det är rätt adress men av någon anledning funkar det inte för närvarande. Härligt att allt krånglar när jag försöker hjälpa dig. Räcka ut tungan

Azgaron
0

Alltid kul när det strular.. eh… not! Får det inte att funka här heller. Jag bor i Halmstad. Jag antar att det borde kunna finnas nått vettigt i Göteborg.

Azgaron

madland
0

Mjo, faktum är att jag tror att de flesta butiker i GBG som förr sålde mycket GW och andra konfliktsspel inte längre finns kvar eller har gått över till något annat. Lidköpingsbutiken är en av de få som finns kvar.

Hittade en alternativlänk, slå in din adress och klicka på sök. Cool

http://uk.games-workshop.com/storefinder/

Azgaron
0

Ok, synd! Gjorde en sökning och enligt den så är Brio närmaste återförsäljare. Nåja, det är inte akut, men visst är det kul att gå och kolla i en butik med stort utbud.

Azgaron

[Henke29]
0

Ja de håller jag oxå me om att de skulle va kul :)
Space Marines är jag sugen på nu..
Hmm farligit nära ett startset av dom…
Men ska kika mer på de idag..

madland
0

#10  Jag var inne på Play Planet i Jönköping igår (de kanske finns på fler ställen?) och de hade ett par hyllor med grejor. Köpte lite "Chaos Black"-grundfärgspray och en påse med korksmulor. Hehe. Perfekt till att göra baser av.

#11 Space Marines är nice och det finns några olika chapter att välja på. Vilka har du kikat på?

[Henke29]
0

Ja de är dom :)
Vet inte vilket Chapter ja kikade på..
Ska kolla upp det..

[Henke29]
0

Nu har jag kikat på det och isåfall är det Black Templars som jag är sugen på :)

madland
0

#14 Inget dåligt val. De är grymt läckra och säkerligen inga veklingar på slagfältet heller. På länken nedan har du en exempeluppsättning på en "nybörjar"-armé. Den är ju på intet sätt bindande men ger kanske en liten hint om vad man kan skaffa sig om man vill börja måla och kanske i framtiden även spela om man skulle vilja det.

Building a Core Army

madland
0

Förresten har jag en Dreadnought liggandes någonstans om du skulle vara intresserad. Den är egentligen i Dark Angels-utförande men jag tror inte det är mycket som skiljer dem båda, om något alls egentligen. Mycket styrs ju upp av färgscheman. Om jag inte minns fel är den jag har grundmålad men det är ju engelt åtgärdat med lite T-sprit om man vill börja från scratch. Dessutom är den i tenn. PM:a om intresse finnes.

madland
0

Hmm, jag kollade lite och fann att den jag har är faktiskt mer lik - om inte i princip samma - som den som finns i den allmänna Space Marines-samlingen i plast. Med andra ord, det är densamma som den du ska ha. Hehe. När jag kollade Dark Angels Dreadnought tycker jag inte att den är särskilt lik. Jag kan ju fota den om du vill.

Egentligen hade jag tänkt använda den i min Chaos armé men jag måste se över hur lätt / svårt det kommer att bli att få den mer Chaos-lik.

[Henke29]
0

Okej!
Jag får tacka för info att ja valt en bra arme då :)
Ta gärna ett foto av den så kan jag kika.
Men just nu är de skralt i kassan tyvärr.
Ska kika på startsetet sen..

madland
0

Jajemen.

Azgaron
0

Ja, Dreadnoughts är ju coola figurer. En sak jag tycker verkar lite underligt är ju att den som de visar upp på sidan är en Space Marine medans resten är Black Templars. Borde de inte ha samma färgschema om de ingår i samma trupp?

Azgaron

[Henke29]
0

En sånn bok har jag lagt bud på Tradera nu :)
En bra början kanske lite gammal men men..

Codex: Space marines till Warhammer 40K

madland_se
0

#20 Angående bilden. Länken pekar nog till en "allmän" Dreadnought. Alltså, nästan alla - inte riktigt alla - Space Marines Chaptren använder sig av likadana Dreadnoughts och det är mer eller mindre bara färgschemat som diffar. Jag håller med om att det kan bli missvisande i ett sådant här sammanhang men det är ju faktiskt upp till var och en att måla som han eller hon finner för gott. Såvitt jag vet finns det bara två regler kring själva modellerna kontra den armé man väljer:

1 - Truppen eller fordonet skall finnas med i respektive Codex och med det vara godkänd för just den samlingen.

2 - En regel (som många säkerligen tummar på) är att modellen måste ha den beväpning och utrustning som den enligt armélistan har utrustats med. Alltså, en Space Marine-figur med en Boltgun får inte användas till att symbolisera en Space Marine med Flamethrower. Min gissning är att regeln finns där enbart för att förenkla spelandet vid större och mer seriösa turneringar.

Det är just på grund av regel två (ovan) som mitt armémålande tar sådan tid. Jag väger utrustningens för- och nackdelar mot varann samtidigt som bygger modellerna.

madland_se
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#21 En grej när det gäller Codexböckerna (och för den delen resten av alla regelböcker) i Warhammer är att de från och till uppdateras. Det är aldrig någon annan bok än den senaste som är godkänd och skillnaderna kan vara stora. Citadel-gossarna jobbar kontinuerligt med att balansera de olika styrkorna samtidigt som vissa nya enheter implementeras i regelverket.

Om jag inte misstar mig så ser den nyaste Black Templars-codexen ut såhär:

http://uk.games-workshop.com/storefront/store.uk?do=Individual&code=60030101007

[Henke29]
0

OKej
aja jag gav bara 20kr för den gamla.
Men den får ja nog ta och inhandla nån ggr efter Jul :)

Azgaron
0

#22 Jo, så kan det nog vara. De andra är nog mer avsedda för att vara just Black Templars och därför målade på det viset.

Nä, det är nog viktigare att den regeln följs vid turneringar, men då gäller det ju att figurerna görs så de stämmer med codexen.

Nä det är ju inte bra om det blir obalams i styrkorna.

Snyggt omslag!

Azgaron

madland_se
0

#24 Yes, de brukar ligga mellan 10kr och 30kr, de gamla codex-böckerna. Jag var lite sugen på att köpa någon av de äldre Chaos-böckerna - mest för att det är lite roligt att ha och de innehåller alltid några trevliga texter att läsa och sådant. Under tjugolappen är det heller inga pengar att tala om.

#25 Jo, omslagen brukar vara duktigt präktiga. Glad

Azgaron
0

Ja, hade man kunnat måla så, hade man nog kunnat försörja sig på det.

Azgaron

madland_se
0

Jo, helt klart.