Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1372 ggr
AChristian
0

Träbyggare

Hallå där! Finns det överhuvudtaget någon därute i vårt avlånga land som håller på med modellbygge i trä? Räknar mig själv som "erfaren" nybörjare som ibland behöver råd och tips när man stöter på problem. Eller finns det någon länk till "likasinnade"?

Tro inte att jag överger er för det. Förr eller senare kommer jag säkert igång med en och annan fartygsmodell i plast också.

Till sist gratulerar jag till 1-årsdagen!

Mvh

AChristian

Nore
0

Det var roligt att se träbyggare på sidan, det mesta är plast o det är otroliga modeller. Var inbjuden till en träff o fick se deras modeller, det är otroligt en låda med plastbitar blir till en färdig bil eller plan.     En fråga till dej, vad är det för modeller du bygger, rc plan, fartyg, skutor, det vore roligt at höra vad dina träbyggen är för något.              NORE

AChristian
0

Jag har gjort en mjukstart med Billing Boats BB 603 Norden. För tjugo år sedan byggde jag Samson från samma företag, men slängde densamma när jag flyttade. Sedan låg intresset nere tills för ca. 1 år sedan. Nu har jag inköpt en båt som heter St. Canute (heter idag s/s Stockvik och är i svensk ägo) som jag snart skall börja med och som är en nivå svårare.

Med ålderns rätt fördjupar jag mig inte i Rc-byggen även om jag är väldigt intresserad av det. Däremot är jag intresserad av byggen på fartygssidan och då "modernare" båtar; bogserare, fiskebåtar o.dyl. Alltså ej äldre som fullriggare, tremastare och allt vad det heter.

Mitt mål är att höja mig en nivå varje gång. Vad det blir till slut återstår att se. Under resans gång ställs man inför olika problem, som t.ex. att klistra på en relingslist (det låter som om det inte skulle vara något, men betänk att den listen skall böjas både horisontalt och vertikalt från för till akter. Det problemet är löst men det tog tid, -det skall ju bli fint också) och då kan det vara bra att få hjälp av en mer erfaren byggare som kan lära ut ett och annat knep.

Sedan måste jag säga att plastmodeller alltid har intresserat mig, men jag tycker att trämodeller ändå är ett-två snäpp roligare att bygga.

Ha de´ AChristian

StefanW
0

Jag tror nog att vi skall kunna komma med lite tips till dig även om de flesta bygger i plast! Det är inte ofta man får se träbyggen idag. Lägg gärna in någon bild på det du gjort och håller på med!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

AChristian
0

Kommer…AC

[Henke29]
0

Det ser vi fram emot att få se lite bilder på dina byggen Skrattande