Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 660 ggr
ubjs
2

Bohuslän

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har börjat bygga på Bohuslän, av någon anledning så är det roligare att börja på ett nytt bygge än att bygga klart någon av dom påbörjade.
Men jag har alltid ambitionen att bygga klart. :)

Den här byggsatsen har en hel del ¨stag¨ eller vad man ska kalla dom mellan spanten. Jag monterade upp allt utan lim och kollade med vinkelhake och det var något spant som lutade lite men jag hoppas att det inte ska påverka modellen för mycket. Mellan 5 spant lägger man en laserfräst plywoodbit horisontellt, den var 2 mm för lång som jag fick såga bort.
Jag limmade allt på bilden samtidigt (kölen har tre delar och dom limmade jag först och förstärkte tillfälligt med skruvade trälister). Dan efter såg jag att ett spant hamnat för högt så jag slipade ned överkanten och kommer att få lägga på lite list nederst.

ubjs
2

Limmat underlaget till för och akterdäck, passade bra.
Nu närmar vi oss bordläggningen, spanten ska slipas till först och måste nog fylla ut en hel del i för akter.

ubjs
1

Tog fram Bohuslän igen i helgen och började med bordläggningen. La också främre däcket.
Bordläggning är svårt tycker jag men jag gör så gott jag kan och båten är ju plåt i verkligheten så det är fritt fram med spackel.
När det gäller däcket så funderar jag på att lacka det och sedan vädra med utspädd Vallejo-färg.

ubjs
3

En bild på början av plankningen, får försöka böja listerna lite mer för att limma in dom mot kölen. Bohuslän har en annorlunda akter, liten och ganska spetsig.

bolin
0

Trevligt att se en fortsättning på denna.

Aktern är kanske lite annorlunda. En rundad är kanske mer typisk för tiden? Men en spetsig akter borde vara lättare att planka än en rund.

ubjs
0

En bild som jag tog i somras.

ubjs
0

Fönsteröppningarna ser konstiga ut tycker jag. Överkanten följer inte väggens böjning.
Här är en bild där jag fäst en list för att man ska se hur det ser ut.
Någon som vet vilket som är rätt, ska jag ändra fönsteröppningarna?

bolin
0

#6: svårt att säga utan en korrekt och detaljerad ritning. Jag hittade ett rätt bra foto på Wikipedia. Där ser fönstren ut att följa däckets resning, men glasklart är det inte.

Banjoman
1

#6: Jag tror faktiskt att det är rätt som det är, även omm det är svårt att avgöra säkert. På fartygets webbplats hittade jag en ritning, som dessvärre inte är fullupplöst, men jag tycker ändå att det ser ut som om modellen korrekt återger fönstrens placering -- de följder förvisso däckets språng, men så att säga stegvis, och inte i mjuk linje. Logiskt nog -- det bleve mycket besvärligare att tillverka fönsterkarmarna (och glaset!) om dessa skulle vara mjukt böjda i ovan- och underkant.

Så för min del hade jag nog valt att låta det vara som det är!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Västkustens enda skärgårdsångare
ubjs
0

Det här är den bästa egna bilden jag har, jag hoppas att man kan förstora den lite när man tittar på den. Det ska sitta ganska breda lister runt fönster och dörrar.
Min tanke var inte att runda till fönstren utan att snarare låta dom luta något så att dom följer taket och däckets böjning. Men det funkar säkert att behålla byggsatsens öppningar. Det handlar bara om någon mm per fönster så det borde gå att kompensera lite med listerna.

Banjoman
0

#9: För min del tycker jag nog inte att du bör försöka luta fönstren – tvärtom skulle jag säga att det på bilden här ser likadant ut som på ritningen jag länkade till i #8, och som de laserskurna öppningarna gör på modellen: samtliga fönster har kanter som är parallella med varandra – fönstren sitter bara olika högt för att följa däckets språng.

Det är en ganska logisk konstruktion, eftersom den innebär att fönsterbågarna har kunnat göras fyrkantiga, dvs. med fyra rätvinkliga hörn, vilket förstås väsentligt förenklat tillverkning och montering.

Med det sagt skall du naturligtvis bygga som du tror/vet att du själv kommer vara nöjd med! 😊

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

rocc1
0

Kul bygge och ett intressant fartyg, gällande fönsterplaceringen är jag nog benägen att hålla med Banjoman, men som sagt det är en fråga om tycke och smak.
Det ser för övrigt mycket bra ut.👍
Rolf

ubjs
0

Ja, det blir ju också enklast att använda byggsatsens laserskurna öppningar som dom är.

Funderar dock på en annan ändring jmf byggbeskrivningen som jag hoppas få lite mer medhåll på.

Byggbeskrivningen till vänster och min idé till höger.

ubjs
0

Hoppas man kan förstora denna tillräckligt för att kunna se.

Slasktratt
0

Jag skulle nog välja det vänstra förslaget.
Tycker det blir plottrigt med tre smala ribbor, i mitt tycke är det mer harmoni i det vänstra, virket avviker inte i storlek.
Snyggare med två ”luckor” än med fyra.
Ger ett mer gediget intryck.
Tycker i alla fall jag 😉

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

bolin
0

Vad jag kan se av fotot så ser det högra alternativet ut att vara mer så som hon verkligen ser ut. Möjligen att listerna under fönstren är lite för grova.

Men jag kan hålla med om Rolands kommentar att det vänstra ser bättre ut med de dimensioner som används.

Torhamn
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

En bild från originalritningen från sjöfartsmuseet, samt foto på del av panelen.

ubjs
0

Tackar, den nedre listen hade jag missat.
Det är en grej som jag saknar i Nordic Atlast byggsatser, en ritning. Dels för att man verkligen behöver en för att kunna bygga och dels för känslan med en bra ritning.
Amati och Bluejacket är några som har bra ritningar och jag tycker det gör stor skillnad.

Undrar om man kan beställa en kopia från Sjöfartsmuseet?