Köl som är böjd
Hej
Jag har en köl på ca 70 cm som är lite böjd. Har försökt lägga plywood i blöt och räta upp förut utan att lyckas så jag funderar på något annat sätt att fixa till det.
Om jag sågar 2 mm (kölen är ca 4 mm tjock) sågsnitt mellan där spanten ska sitta och limmar bitar av trälist över och lägger i press så borde det väl bli rakt?
Spelar det någon roll på vilken sida man sågar tro?
Jag skulle nog såga på den sida som skall bli kortare, om jag skulle prova metoden du föreslår. Däremot är jag förvånad att du inte lyckats med vatten och värme. Är det någon särskild sorts trä?
Ser ut som plywood, det var Mariefredsbyggsatsen som jag försökte flera gånger med. La i blöt och satte under press i ett dygn, kanske skulle legat i press längre?
Jag gjorde ny köl och nya spant till den.
Nu är det Bohuslän från samma tillverkare och den är inte lika skev, en svag böjning åt ett håll bara. Lägger man flaket på en plan yta så buktar det ca 2 mm på mitten.
Jag tror jag ska sätta ihop så mycket som möjligt utan lim och se om jag får någon skevhet innan jag försöker räta ut något.
Kanske kan böjar ta ut varann en del.
#2: Jag vill inte låta alltför säker på min sak i det här ärendet, för det är jag nämligen inte, men efter vad jag har förstått krävs det inte bara fukt för att ändra form på trä utan också och framförallt värme. Vattnet fungerar efter vad det sagts mig i första hand som medium för att leda värmen in i träet, medan det är värmen som får ligninet att bli mjukt, så att cellulosastrukturen kan ändra form. När det hela sedan svalnar och torkar igen så hårdnar ligninet, och den nya formen blir permanent.
Beroende på hur tjockt materialet är, och hur fuktigt det har blivit, kan det ta alltifrån ett eller ett par dygn upp till gott väl en vecka innan stycket är redo att användas.
Med plywood tillkommer komplikationen att dess olika skikt växelvis har fibrerna på olika håll, och således är svårare att omforma, samt att för mycket fukt och värme kan få plejfan att delaminera, så har man en spillbit från byggsatsens plywoodark kan det vara en god idé att testa med en sådan först, innan man ger sig på de riktiga delarna.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#3: En fundering till: jag misstänker att det skulle kunna fungera att först lägga kölen ordentligt i blöt, och sedan fixa värme med hjälp av ett ångstrykjärn (eventuellt med en fuktig kökshandduk eller annat tyg emellan, för att skydda strykjärnssulan), och sedan låta det hela sitta i plan press åtminstone en tre-fyra dygn?!
Som vanligt förstås med rekommendationen att först testa på en spillbit eller dylikt.
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
Det är i första hand värme som gör att trä blir formbart. Jag har använt ett resestrykjärn för att böja lister. Då blöter jag bara listen med en liten droppe vatten på fingret och värmer med strykjärnet.
Hur det skulle kunna skalas upp till en köl vet jag inte.
Jag har testat att värma trä inslaget i en handduk i mikron. Det största problemet med det var att trät hann svalna från ugnen till arbetsbordet.