Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 444 ggr
[Ilmavoimat]
1

Tarangus 1:72 J 29A/B

Nästa projekt, efter att det redan påbörjade Wildcat-bygget är klart, är Tarangus J 29A/B, som ska byggas som en metallren maskin i FN-märkning från insatsen hos F22 i Kongo under 1960-talet.

Är det något som bör tänkas på när det gäller den här byggsatsen, då det är min allra första byggsats av märket Tarangus?

Huvmaskeringsset passande till byggsatsen har jag redan och i övrigt så är det tänkt att bli ett bygge rakt ur lådan utan några som helst konstigheter eller tillägg.

All motivation att bygga så att "det ska bli en klassvinnare" har jag totalt gett upp. Numera bygger jag enbart för mitt eget vitrinskåps skull.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

[Ilmavoimat]
0

Ingen som har någon erfarenhet av den här byggsatsen?

[Hayabusa]
0

#1 Jag har förvisso byggsatsen i min samling, men ännu inte byggt den. Spontant så tror jag inte att den är särskilt svårbyggd, men en punkt kräver nog lite extra uppmärksamhet: de separata hjulhusen (i flygkroppen). Gissar att de måste bli placerade 100% symmetriskt i annat fall kan modellen, kanske, bli lite "skev" när den står på landställen.

Roca
0

Kul! Jag har denna i min bygghög också, men har inte börjat bygga ännu. Tarangus byggsatser är ju kortserie-byggsatser, om jag får spekulera så har de troligen de egenskaper som sådana brukar ha på grund av gjuttekniken, däribland lite varierande passform.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

[Ilmavoimat]
0

Jo, första Tarangus-bygget och jag har hört lite blandat om dessa byggsatser.

Det blir en lärorik upplevelse. Annars så har jag gett mig själv ett totalt inköpsförbud av nya byggsatser fram tills dess att bygghögen har minskat ganska så radikalt.

[Ilmavoimat]
0

Får se hur det här bygget blir…imorgon börjar jag planera det och förbereda byggbordet för den kommande veckan, när det ska påbörjas.

En viktig fråga är dock hur i h*e man får in ballasten i nosen på en Tunna i skala 1:72 samt exakt hur mycket som behövs. Här är instruktionerna från Tarangus mycket oklara!

Jag har luftgevärskulor i hobbyrummet, specifikt inköpta i ballastsyfte för jetplansbyggen.

[Ilmavoimat]
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det gick med en hammare, ett städ, lite superlim samt lite kreativt tänkande. Det finns ca 15 gram tillplattade luftgevärskulor i nosen och på hjulhusen, och det räcker men än väl för att förhindra att det blir en stjärtsittare har jag märkt.