F-16XL Airfix 1/144
Jag har visserligen visat en del redan i min airbrushtråd, men här kommer resten av bygget i en egen tråd.
Planet var i stort färdigt när jag fick det, så det har fått bli lite av en fösöksmodell för mina airbrushövningar. Nåja, bortsett från att en del förarbeten kunde varit bättre så blev målningen ganska hyffsad tycker jag.

Dock kunde jag nog varit lite noggrannare med maskeringen, så en del bättringar behöver göras. Häftmassa tyckte jag verkade som en bra idé för att maskera hjulhus och intag, och jo, det funkade väl bra i maskeringssyfte, men hur i h-e får man väck skiten sen? Jag har suttit och petat med en spetsad tandpetare och det finns fortfarande rester kvar!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Åsså ovansidan!

Blev ganska ok tycker jag. Behöver väl lite bättring den med, samt att cockpit ska målas svart förståss
Jag tänkte måla cockpiten för hand och lägga lite försiktig ljusdager, sen limmar jag på huven och drar pledge över hela planet då det ska ha en halvblank finish.
Azgaron

Av bilderna att döma, så tycker jag att det ser bra ut.
Och som du säger, så får man nya erfarenheter utefter vägen fram till fulländandet. Alla sådana där hålrum och liknande kan ju vara lite problematiskt att maskera med häftmassa, men åtminstone till kamouflage med oskarpa kanter och tigerränder och sådant fungerar det bra.
Tack!
Jo, det funkar nog bättre med häftmassa utanpå till kamouflage och liknande. Får nog försöka hitta nått bättre sätt att maskera hålrummen. På min 1/72a använde jag mig av tape som jag skar längs kanten. Får se hur det funkar sen.
Azgaron

#3: Ja, tejp och liknande använder jag också, till mina 1/72-byggen.
#1 ser fint ut! skall bli roligt se den färdig !!
#4 Jo, det funkar nog bättre än häftmassa, gäller bara att få dit det. Undrar om det går att försiktigt tvätta med nått och få bort resterna av häftmassan?
#5 Tack, kul att höra!
Azgaron

#6 Försök att plocka bort häftmassan med häftmassa! Jag brukar ta en större klump och pressa försiktigt på en liten yta av resterna, då brukar det följa med snällt!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#7 Tack för tipset! Ja det skulle man kanske prova.
Azgaron
#9 Saknas bara ögon och näbb och du har gjort dig en perfekt American Eagle
.
Är inte flygplanet väldigt litet för att kallas XL ? 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#10 Är inte flygplanet väldigt litet för att kallas XL ? 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Hehe, jo likheten är slående!
Xtra Litet 
Azgaron

#12: 
Tog en bild med huven på.
Har inte blivit riktigt klok på hur jag ska göra. Vet inte om det framgår av bilden men på huven finns det en rambit för mycket och den andra lutar för mycket framåt. Antingen slipar man bort båda och limmar dit en tunn strimma plast på rätt plats, eller så ta man bara bort den främre, eller så strunta man i det och målar och låtsas som det regnar 
Om man slipar bort dem, hur fint slippapper behövs för att få glaset att se bra ut igen? Förutsätte visserligen att pledge tar bort en del.
Azgaron

ser bra ut !
Tack!
Azgaron

Tror nog att du kan få bort den överflödiga rambågen med nagelfil, en sån där med fyra olika grovlek där den finaste är för att polera upp glansen på naglarna.
Funkar väldigt bra på det mesta och som slutkläm kan du köra med tandkräm och mjuk trasa, det har funkat på glas tidigare. I alla fall om det är någon med polermedel i, kanske inte sån där gel-typ av tandkräm är lika effektiv.
Ser fint ut ditt lilla F-16-bygge.
Niclas
Tack!
Det var ju bra tips! Har ju tom en sån liggandes nånstans i byggverktygslådan. Ska ta och prova, det kan ju inte bli värre än fel 
Återkommer när jag provat!
Azgaron
Ja de ser bra ut :)
Lycka till me fortsättningen :)
Tack!
Azgaron