Limma på färg.
Har tagit upp detta med att bygga och måla modeller igen efter många år. Nu har jag även en airbrush för att få till det lite extra. Glad är jag även för färger som inte luktar så stark som förr. Jag målar med Vallejo och tycker de fungerar rätt bra. Men när jag vill måla en yta innan jag monterar på detaljer så har jag ett bekymmer. Limmet löser upp färgen. Mycket tröttsamt efter allt arbete jag lagt ner på målningen. Jag limmar med lim avsett för modellplast. Är det fel? Ska man ha ett annat lim när man fäster "godis" på akrylfärg?
helst gör jag allt jag kan för att undvika att behöva limma på en målad yta, men de gånger då jag inte har något annat val, så brukar jag skrapa bort färgen från ytan där det är tänkt att man ska limma, hela vägen ned till plasten, då slipper jag den där otrevliga lim smälter ihop med färgen effekten.
#1: Ja det är kanske det som gäller. Men det blir inte snyggt att skrapa bort färg på platsen för fästet heller även om det faktiskt är bättre än den smeten som blir annars. Tack för en idé på lösning till eländet.
Lim som inte löser upp färgen?
Beror på hur hårt och tight du vill att det ska sitta.
Jag limmar en del målade delar med bla vitt trälim eller superlim.
Man ska också tänka på att om du limmar på en målad yta så sitter det inte hårdare än färgen gör, därför är det alltid bra att skrapa bort färgen där man skal limma, åtminstone en liten bit i mitten.
Jag och många med mig försöker bygga som mycket som möjligt innan det är dags att måla just för den sakens skull, eller åtminstone i olika sektioner.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#2: grejen är ju att skrapningen inte syns eftersom du enbart skrapar de 2 ytorna ska mötas. finns inget som kan bli fult.
#3: Det har du ju helt rätt i. Är färgen emellan så kan ju inte delen sitta starkare än färgen. Vitlim är ett bra tips. Jag ska prova det. Det handlar inte styrka i mitt byggande. Men superlim? Löser inte det färgen också? Detta med att skrapa. Det går an med lite större saker. Men ska man limma dit typ en liten ledstång eller handtag så är det så smått att limmet ändå kommer utanför.
I regel inte.
Jag använder geltyp för att kunna applicera med mer precession.
https://www.clasohlson.com/se/Superlim-Loctite-Power-Gel-Control,-3-g/p/41-2434
Om vitlimmet hamnar utanför penslar man bara försiktigt bort det men pensel och vatten.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#6: Ska prova detta. Tack för tipsen!