Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 150 ggr
bommen99
2021-05-17 11:08
0

Båtel

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

El i fartyg skala 1:1

Väldans enkel beskrivning

2 st 12 V seriekopplade 150 A batterier = 24 V. Alla ladas via 3 st solpaneler 32 V ?A. Batteripack 3 till startmotor laddas dessutom av 24 V generator via motorn

Bilen visar 3 st. batteripackar där varde pack servar olika förbrukare.

Batt. p 1 & 2 till respektive länspump samt olika belysningar och övriga förbrukare
batt.p 3 till startmotor

"Normal" så kopplar jag som dom röda och svarta (heldragna) linjerna visar, Innebär ngn form av slutna/åtskilda kretsar

En person menar nu att detta är fel, "man" kopplar alltid ihop minusarna som dom streckade linjerna visar
Varför??

Tacksam om ngn kan reda ut detta
//håkan

Niklas
2021-05-17 13:37
0

#0: Alltid vet jag inte om jag skulle säga. På bilar är det vanligt att koppla minuspolen från batteriet till karossen. Här är en rätt bra förklaring:

”Bilens kaross är en "förlängning" av batteriets jord, för att slippa dra separata jordkablar överallt. Detta gör att alla jordpunkter i karossen måste ha riktigt bra kontakt, annars blir det diverse konstiga fel.

Man kan koppla batteriladdarens minuskabel till bilens kaross, men det är bäst att koppla direkt på batteripolen för att inte riskera spänningsförluster vid laddningen. Är det förluster vid laddningen så kommer kanske inte batteriet att laddas upp på ett korrekt sätt, vilket gör att batteriet inte håller lika länge.”

» Batteri och Laddning?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Lite fr�gor om Batteri laddning och Str�mmen i bilen. Fr�gan �r om man kan koppla generatorns jord till chassit. Sen undra jag jag kan koppla en vanlig batteriladdare till chassit och en till Plus polen. Och d� fortfarande ladda batteriet?
bommen99
2021-05-17 14:13
0

Nja Niklas. frågan var, är det någon vits med att koppla ihop alla minus då man har flera strömkällor

I en båt har man ingen jordning direkt (i stålbåt blir vattnet jod), man kan förvisso "jorda" motor-växellåda ev styrmaskin etc med varandra, kallas då bonding, d.v.s. potentialutjämning för att "döda" krypströmmar.

Varför man har chassit i en bil anslutet till minus är nog mer för att göra det hela enklare (men kan innebära svårigheter att få batteriet fullt laddat).

Nåväl Niklas, alltid kul med svar även om det ibland inte var helt rätt :)
//h

Niklas
2021-05-17 14:17
0

#2: 🙂 Okej, om batterierna sitter på olika platser i båten är det ingen poäng att försöka koppla minus till samma jord.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning