Finsk Bf 109G-6 1:72
Det här bygget påbörjade jag egentligen i januari, men det pausades pga. uppdragsbygget som presenterades förra veckan.
Allt började med att jag köpte Hasegawas byggsats med dekaler till en finländsk Mersu, men den byggsatsen var allt annat än detaljerad (den limmades senare ihop som hastigast och fick en heltäckande ljusgrå målning för att numera tjäna som storleksjämförelseobjekt!).
Istället köpte jag den alldeles utmärkta Tamiya-byggsatsen av en Bf 109G-6 och beslöt mig strax därefter för att bygga flygplansindividen MT-402, fast så som den såg ut under Fortsättningskriget. Annars så är ju MT-402 känd för att tillsammans med MT-479, MT-438, MT-508 ha deltagit i flygtävlingen vid Utti flygvapenbas under midsommarfirandet den 23 juni 1949.
Problemet var att jag inte hade några som helst källor, så jag kontaktade SA-KUVA, som i sin tur rådde mig att kontakta Mellersta Finlands Flygvapenmuseum, som kunde skicka mig en kopia av den enda krigstida bilden som någonsin togs av MT-402. Även om denna var tagen snett framifrån så var den till mycket stor hjälp då jag kunde utesluta vissa detaljer och bekräfta andra. Den taktiska siffran var jag dock tvungen att gissa mig till, för på det området fanns det inga skriftliga källor att hänvisa till.
Dekalerna är, förutom av fabrikaten Hasegawa och Tamiya, från tillverkaren InScale Production, som mig veterligen har det enda dekalarket i 1:72 med samtliga dekaler till en helt historiskt korrekt Mersu.
Dessa dekaler visade sig dock vara en total katastrof. De gick sönder så snart jag doppade dem i dekalvattnet och det blev nödvändigt att använda flytande dekalfilm. Denna höll förvisso ihop dekalerna, men gjorde samtidigt att det blev en mycket synlig försilvringseffekt trots att jag använde mig av både blank klarlack och Micro Set under dekalerna.
Av denna anledningen struntade jag helt i de dekaler som ska sitta på landingsställshjulen, men glömde bort att sätta dit Tamiyas (säkerligen) alldeles utmärkta dekal med siffrorna till de olika flygkroppssegmenten.
Denna kanske sätts dit senare, men inte nu då jag äntligen vill sätta igång med nästa flygplansprojekt.
Överlag så är jag helnöjd med flygplanet, men fortfarande lite bitter över att se hur InScale Production-dekalerna fular ner flygplanet. Planen var att använda det flygplanet till modellbyggeutställningar och -tävlingar, men det gick tyvärr om intet.
Så sannolikt blir det en till finsk Mersu av den andra Bf 109G-6-byggsatsen från Tamiya i hobbyrummet, men det vid ett senare skede.
Tack för att ni läser!
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
Trevligt :)
En Bf109 är alltid rätt, tycker jag.

#0: Jajamen alltid trevligt med en Bf 109 och en finsk Mersu på det är en bonus tycker jag! Fint bygge!
Jag har byggt en finsk G-6 med efterkrigs-markeringar inom ramen för ett gruppbygge, det var Academys byggsats i 1/72 som jag använde mig av då.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tackar och bugar!
Jo, som sagt så är jag överlag mycket nöjd med flygplansbygget, men det känns lite bittert med försilvringseffekten under InScale-dekalerna. Vissa detaljer, så som den uppstickande biten av antenntråden, går ju att "frisera" bort senare.
Just nu så har jag hittat ännu ett dekalark med samtliga varnings- och instruktionstexter för flygplansmekanikerna och har även beställt det samt av nöd ännu ett från InScale.
Återstår egentligen bara att köpa färdigskuren maskeringstejp för huven samt sandfiltret, som är en obligatorisk del av de finska 109:orna, som ju oftast flög från icke-asfalterade flygfält.
Jag har även kvar de "politiskt korrekta" finska nationalbeteckningarna från Hasegawa.

#3: Japp, jag använde mig också av InScale72-ark, inklusive serviceanvisningarna på finska. De flesta klarade sig utan silvring, men några "silvrade" för mig med men föll inte isär vad jag kan minnas.
Bra jobbat Morgan och lycka till med de sista detaljerna!

#0: Jag är lite nyfiken på vad det var för Hasegawa-byggsats du hade som du kände inte var så detaljerad. Jag har några i stashen som jag inte har påbörjat än men som jag gärna skulle bygga med resten av alla mina Inscale72-dekaler. Skulle vara roligt att höra mer om vad det är som skulle behöva läggas till i detaljeringsväg.
Jag hade denna, och skulle gärna vilja hitta den igen pga. kvalitets dekalerna från Hasegawa.
https://www.scalemates.com/kits/hasegawa-00916-messerschmitt-bf109g-6-finnish-air-force--154196
Det som mer behövs är sandfilter, då de finska 109:orna oftast flög från fältflygfält med mycket sand och jord som snabbt kunde förstöra motorn. Samt de skottsäkra plåten med pansarglas bakom pilotens huvud.
Både "burhuven" och kabinhuven med mycket bättre runtomsikt användes, fast på olika flygplansindivider.

#6: Aha tack! Då förstår jag. Har ej tittat närmare på byggsatserna som jag har ännu. Erla-Haube, Kopfpanzer och sandfilter har jag koll på och är inga problem, min reservdelslåda är välfylld :-) Vissa individer hade höga stjärtfenan också.
Har faktiskt efter att ha sökt med lyse och lykta med all sannolikhet fått tag i ännu en gammal Hasegawa-byggsats, samma som jag tog dekalerna ifrån och satte på Tamiya-byggsatsen.
De båda obyggda Hasegawa-Messerschmittarna (hade fel, det var ett annat plan som jag har gjort om till skalajämförelseobjekt / platshållare - det var en gammal AZ Models-modell) kan man alltid använda som testmålningsobjekt eller ge till sonen eller dottern när hon är stor nog att vilja prova på modellbygge.
Härifrån och framåt kan det bara bli bättre.
- Redigerat 2021-05-23 09:10 av [Ilmavoimat]