vädring
EFTER ATT HA VÄDRAT DRIVBANDEN PÅ MIN TANKS EFTR ALLA KONSTENS REGLER SÅ VILL INTE VÄDRINGEN TORKAR
VET NÅGON VAD FELET LIGGER
- Redigerat 2021-03-18 10:14 av Roca
Du kanske behöver ange vad det var för drivband, dvs material? Om vinylband som följde med, nyare eller äldre?
Vad du har använt för produkter och lösningsmedel?
Kan väl nämna att det ses ohyffsat att använda Capslock, det uppfattas i skrift som man skriker åt folk.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
- Redigerat 2021-03-16 13:21 av Janne Nilsson
förlåt men jag är inte ohyffsig men det rör sig om vinyl band tamiya lösningsmedel som blandas men med humbrol vädrings puder
Trodde inte heller det men kan vara bra att påpeka.
Det finns den gamla varianten av vinylband. Dom man måste smälta ihop. Kan ta veckor att torka beroende på lösningsmedel och färg. Och sen flagnar det.
Dom nyare vinylbanden som man kan limma fungerar bra om man först grundmålar med Tamiyafärg.
Är det så att du har sprutmålat banden med Tamiya-sprayburk? Har för mig att dom har ett annat lösningsmedel i den?
Janne Nilsson
n
jag har målat först med vallejo matt svart och humrol silver på bandgreppen
allt är acryl färg och med pensel
Men är det den gamla eller nya varianten av vinylband. Vilken modell har du byggt?
Janne Nilsson
M4A3E8 sherman easy eight korean war
#6:
Så vitt jag kan se så är det de nyare banden. Det är en fördel.
Tvättade du banden och primade dom eller gick du på direkt med Vallejo Matt Svart? Var flaskan skakad ordentligt, täckte färgen bra?
Hann den svarta torka innan du gick på med Humbrol Silver? Fick den torka innan du gick på med pigmenten? Fixerar du pigmenten med någonting?
Om allt har gjorts i den ordningen och på det viset så borde inget ha gått fel. Har själv haft problem men Vallejo Svart som torkar långsamt med en blank yta tex.
Hur länge är det som du har väntat på att det ska torka?
Kanske måste man börja om från början och först tvätta rent från den färg och pigment som finns där nu?
Janne Nilsson
jag svarar ja på dina svarsfrågor men undrar vad mena du att jag skulle fixerat pigmentet och när och hur
En del vill ha pigmentet liggande löst men det är lätt att det lossnar som damm. Andra, som jag vill fixera det, typ limma fast det. Finns speciell fixer som du droppar på försiktig men du kan göra egen genom att blanda matt klarlack och lösningsmedel.
Vad primade du med?
Janne Nilsson
inget
Det är svårt att hjälpa dig när du inte svarar på frågor eller ändrar dig sedan?
Tvätta bort det du har, börja om enligt ovan.
Janne Nilsson
jag kan inte hjälpa att du inte förstår skriven text jag har svarat o jag har inte ändrat mig
Men jag har VÄLDIGT svårt för självpåtagna EXPERTER ( URSÄKTAR CAPS LOCK)
Hoppas det löser sig för dig.
Janne Nilsson

Hej.
Nu är jag inte någon aktiv moderator här eller så, men jag tror jag är inskriven som Medarbetare för att kunna lägga in artiklar, har varit med på forumet i många år. Så jag vill skriva några rader här, trots att jag vet att sådana här trådar ibland tyvärr spårar ur.
Till rolmag: Välkommen till forumet. Jag tycker nog att du kan gott ta till dig de råd som Janne har skrivit och efter att ha sett en del av Jannes alster i vart fall på nätet, genom åren, så finns det ingen anledning att tvivla på, att han är en mycket erfaren och duktig modellbyggare och -målare.
Sedan så tycker jag, rolmag, att det hör till god ton när man är ny på ett forum att visa viss ödmjukhet i att ta till sig de råd man faktiskt får och som andra lägger möda på att plocka fram och delge. Jag tycker mycket om vår sajt här och jag önskar att den goda stämningen förblir. De som inte kan bete sig ordentligt brukar försvinna efter ett tag.
Mvh, Peter Wik
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
#14 Instämmer 👌
då har ni inte sett mina alster har byggt i 50 år
jag kan inte mer än svara på hans frågor kan han inte ge svar så är det synd
vad beträffar god stämning så blev jag direkt efter min fråga näppsad för att jag skrev med cap lock stora bokstäver
så början var ju inte så trevlig
men jag är ledsen om jag har trampat någon på tårna och och är ledsen att jag tydligen inte kan föra mig i de Fina Salongerna
#14 håller med dig i allra högsta grad .👍
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
Det finns något som heter ödmjukhet och tacksamhet för andras engagemang och intresse för att vara till hjälp.
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
ja just de
Jag tror jag vet var felet ligger…………………….?
Att förklara allmängiltiga regler på ett diskussionsforum som har varit kutym i snart 30 år världen över är inte att näpsa någon utan att påtala hur personen uppfattas av oss andra.
Däremot kanske det är att näpsa någon att undra vad faen "självpåtagna experter" skulle vara för något?
Tack till er andra för stödet.
Janne Nilsson
#20: Men att kalla en forummedlem för "as" då? Är det ok? Eller beror det på vem som skriver vad? Caps Lock är i mina ögon ganska oskyldigt jämfört med att kalla någon för "as", några tankar bara…
- Redigerat 2021-03-18 09:55 av [Nalle1976]
Finns det ingen moderator som kan ta tag i det här innan det spårar ur fullständigt?

Jo, jag tar hand om det. Tråden behöver inte fortsätta, frågorna är besvarade.
Mvh,
Peter
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus