Modellbygge iFokus

Modellbygge

Läst 308 ggr
frugan21
1

Airbrush

Hej!
Jag tänkte köpa en airbrush till min make i present. Han har byggt modeller i många år. Men jag har inte en aning om vad som är bra och vettigt att köpa till honom.

Vill inte köpa det billigaste och enklaste , utan en riktigt ordentligt från början.

Även tips på bra kompressorer till denna också.

Vore tacksam om någon vill ge lite tips :-)

Mvh

Proosen
1

Allt är ju en prisfråga och vad gäller kompressor hur man bor.
Har ni villa skulle jag satsa på en liten garagekompressor, de väsnas som sjutton men orkar driva mer än bara små färgsprutor.
I lägenhet blir det annat, det funkar med dessa små som bl a Biltema säljer men det är inte optimalt. I slutänden vill man ha en med tank för att få bort pulserande luft och för att den inte ska gå hela tiden.

Med det sagt så har jag en motsvarande Hansa 20A,de säljs under många olika namn men tillverkas av en och samma fabrikant. De kostar dock c:a 4500 kr men är i gengäld skottsäkra och låter som ett kylskåp, dvs inte alls i princip.

Sprutor handlar mer om personlig preferens än fabrikat. Jag gillar dock Hardeer & Steenbeck, kör med en Infinity.
Den har en del finesser man kan vara utan och istället satsa på en Evolution.

Iwata och Badger gör också mycket bra sprutor men jag tycker de är jobbigare att underhålla. Min Infinity kan jag i princip riva och sätta ihop på några minuter utan verktyg. Delarna är relativt stora istället för de pyttesmå munstycken som är på de andra.

Kolla här hos Puma Hobby på både paketlösningar och lösa grejer.
http://www.pumahobby.se/index.htm

/Niclas

Banjoman
2

Hej frugan21!

Jag önskar att svaret vore enkelt, och att det funnes en perfekt passar-alla-lika-bra-rekommendation att sksa loss ur rockärmen. Dessvärre är ämnet stort, och komplext med många variabler att ta hänsyn till.

Du blir säkert inte förvånad, heller, om jag säger att ämnet varit på tapeten mer än en gång tidigare här på forumet, så jag skulle föreslå att du sätter av en timme eller två till att läsa gamla inlägg under Airbrush och färg (du hittar kategorien i fråga överst i rullgardinsmenyn uppe till vänster, den med etiketten Alla diskussioner under knappen Starta ny diskussion). Du kommer då att upptäcka att meningarna tidvis går isär, men förhoppningsvis också få något torrare på fötterna inför ett eventuellt anförskaffande.

Som du kommer upptäcka handlar det delvis om hur stor budget du har att röra dig med (i synnerhet kompressorer blir fort dyra), men också om vilka förutsättningar ni har hemmavid: bor ni i lyhörd lägenhet eller sitter maken ofta och målar sent om nätterna när alla andera sover? Då är det mycket viktigare hur mycket ljud kompressorn ger ifrån sig än om ni bor i villa där det inte stör någon om det bullrar lite i hobbyrummet klockan 2 på morgenen …

Här är också direktlänkar till några förhoppningsvis matnyttiga forumtrådar i ämnet:

https://modellbygge.ifokus.se/discussions/5a8a8ec4ce12c45fcb00c008-tips-om-airbrush-set?4d712449b9cb462141045ffc-2

https://modellbygge.ifokus.se/discussions/5650d559ce12c40c4f000bb4-airbrush?4d712449b9cb462141045ffc-4

https://modellbygge.ifokus.se/discussions/545f7d9fce12c46b27003013-airbrush

Lycka till!

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

frugan21
1

Tack för svar.
Men låter som jag får köpa själva färgsprutan så får han själv införskaffa sig en kompressor. Vi bor i en villa. Vi har en stor kompressor till större grejer så vet att dessa låter. Och det var verkligen en djungel när jag började kolla efter denna present.

Men ska ägna veckan åt att kolla gamla inlägg.

Han målar mycket små modeller och gubbar mm. Så vad jag förstår mellan raderna på honom så kan man inte ha vad som helst.

[Hayabusa]
1

Instämmer i stort med #1 & #2 - en avgörande faktor är vilken budget du har.

Proosen
1

#3:
Med en kompress i garaget kan ni dra in rör/slang i hobbyrummet och slippa kostnaden för ytterligare en kompressor.
Nu hade jag redan båda sorterna när vi köpte kåken annars hade jag kört med garagekompressorn och rör draget från garaget ner i grottan där vi sitter och pysslar.

/Niclas

Janne Nilsson
1

Vad för förebilder bygger han? Pansar, bilar, flyg etc?
Vet du vilken skala han föredrar?
Har han någon färgspruta idag?

Det här är en spruta som i stort sett ingen är missnöjd med. Har en själv sen 20år tillbaka.
https://www.alfahobby.se/evolution-silverline-solo-1

Kan även uppgraderas med mindre nål och munstycke, 0,15 för finare arbeten som större nål och munstycke, 0,40 för större ytor.

Kan även rekommendera handlaren.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

• Redigerat 2021-03-14 14:49 av Janne Nilsson
frugan21
1

Har suttit och kollat igenom en massa idag ang detta och inser att jag kommer aldrig kunna köpa rätt grejer. Jag har ingen aning om vad han exakt är ute efter.
Då han inte vill lägga pengar på sig själv, så tänkte jag att han skulle få detta i present. Men han kommer själv få välja ut det han vill ha. vad han än säger ;-)

Tack för all hjälp :-)
Trevlig vecka på er alla. <3

Janne Nilsson
1

Återkom gärna och berätta vad det blev och om han trivs med färgsprutan.

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

ShogunBallistic
0

Det tog mig flera månader att till sist välja en Ammo Mig Aircobra, för detta är verkligen en djungel :)

Nu letar jag kompressor så jag är också nyfiken på vad det blev!

Niklas
2

Jag minns när jag var liten och skulle spraymåla ett litet bilbanelandskap. Då byggde jag en spraygrej där jag kunde blåsa i ett rör som var vinkelrätt ihopsatt med ett annat rör som satt fast i locket på en glasburk med färg.

Det funkade, men jag gissar att det ni använder nu ligger ett snäpp över det. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning