Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterdioramatips-råd-problemlösning
Läst 578 ggr
mangemani
0

grus i 1:87

vad skulle ni kunna rekommendera som grus i 1:87 skalan? jag menar inte grus man grusar med när det är halt ute, utan finare grus som man tex kan se på uppfarter och gångvägar runt civila hus.
jag fick något tips om något som såldes på panduro, nått "cementera" eller vad det nu hette, men jag är osäker på om det passar då det ser mest ut som sand.

• Redigerat 2021-03-12 09:50 av Niklas
Banjoman
0

#0: Socker, färgat grått, kanske? Är finkornigt, men har ojämn struktur. Fast kornen är nog för stora, eller?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

Banjoman
0

#1: Jo, det är nog på gränsen till för grovkornigt; enligt Wikipedia har vanligt strösocker en kornstorlek på omkring 0,5 mm, medan extra finkornigt sådant ligger kring 0,35 mm. I skala 1:87 skulle det motsvara 43,5 mm respektive 30,45 mm – och vanligt grus av det slag du beskriver är absolut mindre än så.

Räknar man baklänges på det i stället, och utgår från att gruset har en genomsnittligt diameter på 10 à 15 mm så behöver man hitta en substans med en orgelbunden struktur och en kornstorlek kring 0,11 à 0,17 mm. Inte alldeles enkelt. Men givet hur populärt det är med modelljärnvägi 1:87 finns det kanske kända och färdiga lösningar att ta till?

• Redigerat 2021-03-03 17:58 av Banjoman
mangemani
0

#2: det finns en hel del när det gäller finkornigt material i 1:87 vad jag har märkt, men det svåra är ju at veta vilken utav dem som passar till just detta.

jag har ögonen på 2 produkter, men vet inte om något utav dem skulle passa, https://www.modellhobby.se/sv/ballast/79434-noch-grus-250-ml-i-pase-noch-09237.html och https://www.modellhobby.se/sv/ballast/83019-woodland-scenics-ballast-ljusgra-fin-35-cl-i-pase-woodland-scenics-b74.html . det finns flera, men dessa 2 fångade mina ögon iaf.

har du någon erfarenhet utav dessa 2?

Noch 09237 Grus, 250 ml i påse. The fine and medium sand granules can create great beaches by the sea, a swimming or man-made lake. Further matching accessor...
mangemani
0

här är den produkten som jag blev tipsad om, men som jag tycker likna sand.
men vad vet jag, jag har absolut ingen erfarenhet utav denna skalan, jag vet inte vad som är för stort eller vad som är för litet. https://panduro.com/sv-se/search?q=chamotte%20&t=articles

• Redigerat 2021-03-03 18:06 av mangemani
Banjoman
0

#4: Jag är rädd att du missförstod mig -- jag har ingen som helst erfarenhet av de här produkterna, utan spånade bara fritt.

Vad gäller lämplig storlek så är det som alltid lätt att räkna ut: skalan är 1:87, så om du dividerar den verkliga storleken (gå ut och mät några bitar grus som du tycker är lagom stora, om du inte redan har en uppfattning) i mm med 87 så får du fram hur stora kornen behöver vara för att stämma i skala.

De modelljärnvägsballastprodukter du länkar till misstänker jag alldeles oavsett att de är för stora -- de skall ju föreställa ballast, dvs. det stenkross som ligger mellan sliprarna på ett järnvägsspår. Så grova grejer har man sällan på sin krattade grusgång i trädgården.

Det som kan ställa till problem för dig när det gäller att efterlikna grus är annars att naturlagarna inte går att skala ner, och att du därför inte får skalenliga ljusreflexer och skuggbildningar i ditt låtsasgrus … och att det därför kan se mer ut som sand än som grus, även om kornstorleken i sig är skalenlig.

Jag är ledsen att jag inte kan vara till mer konkret hjälp.

Niklas
0

Måste det vara som grus eller går det att spraymåla något som ser ut att vara grus?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Roca
0

Hej!
Jag har kanske inte något konkret tips på en exakt produkt för just grus, men jag har ju byggt lite MJ och lite diorama med varierande framgång, för grus har jag väl ibland använt sandlådesand, ibland krossad kattsand, ibland målat osv.
Men vad jag generellt kan säga, är att jag starkt rekommenderar att låta sig inspireras och "läsa på" mycket på olika modellbyggarforum och bloggar, rätt vad det är så ser du något som någon har använt och tänker att du kan göra så.
Googla till exempel "Rb 68 diorama" så kommer du till en sida publicerad av en byggare som heter Hans som har byggt många stora dioramor, de flesta FV-relaterade i skala 1/72 och 1/87, med mycket landskap. Kolla in Eriks dioramor (i 1/72) här på forumet, osv. Lycka till! // Peter

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

mangemani
0

#5: du behöver absolut inte be om ursäkt, all info jag får är guld värt för mig.
jag ska se om jag kan få tag i någon liten sten från nått grus och sen mäta. det är lite svårt just nu då det mesta just nu ligger under is ute.

mangemani
0

#6: alltså, en 100% matchning utav vad jag är ute efter behöver det ju egentligen inte vara, så länge det är ett utav de där finare grusen som man ser på gårdar och tomter och inte grus man sandar med och min gissning är lika bra som din då jag inte har en aning om vad jag skulle kunna använda.

mangemani
0

#7: sandlådesand kan bli svårt att hitta just nu när det är vinter(början på våren) och det mesta ligger under is och snö, men ska kika närmare på det.
tack för tipsen på bloggarna. jag har sökt som en tok redan på google utan resultat, men jag kanske måste hitta någon specifik som har gjort och använt sånt här specifikt grus.

Roca
0

#10: japp! Det kan vara produktivt att läsa in sig, kolla runt lite. På Facebook finns flera MJ-grupper på svenska såsom Modelljärnväg,Kung i mitt rike 1:87 mfl.
På Youtube har vi Märklin of Sweden som bygger med mycket konkreta tips, i övrigt följer jag mycket Wargame-bloggare som också bygger massor av terräng, såsom Plastic Warrior, Will's Wargames Blog, JP Wargaming Place, 1-72-Scale.com mfl.

• Redigerat 2021-03-04 14:55 av Roca
[Hayabusa]
1

I djuraffärer hittar du något som heter "Chinchilla sand". Det är en mkt finkornig sand, det kan vara ett alternativ.

mangemani
0

#12: jag kikade på youtube och det kan faktiskt funka.
jag har bara 3 frågor ang detta, hur reagerar sanden med vitlim? inge problem på den fronten? hur stora kommer förpackningarna i? och hur mycket ca kostar de?

Roca
0

Både Woodland Scenics och Noch saluför produkter som kan användas som grus i olika MJ-skalor, kan vara värt att prova nån påse:
https://webshop.mjumea.se/skala-z-1220/grund-och-landskap/klippor-stenar-grus/stengrus-talus-fin-1

[Hayabusa]
0

#13 Kostnad, storlek på förpackning osv - den får jag nog passa på. Köpte en påse för x antal år sedan, minns inte vad den kostade.
Använde sanden för att skapa "anti-halk-beläggning" på pansar i skala 1/35.
Målade med en klar färg, strödde i sand och skakade bort överflödig sand. Torde fungera med vitlim om den är tillräcklig tunn. Testa först, är mitt tips.

ubjs
0

Sture Bylén och Janne Gissberg är två skickliga mjbyggare som delar med sig på bla Svenskt mjforum, tex här
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=23425.0

och här
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=9653.0

Chamotte är en klassiker för grusväg, jag har inte testat själv (typisk forumkommentar) men jag har sett bra resultat, bla på Trefotens legendariska anläggning, numera tyvärr riven.

Nya Rossberga
ubjs
0

Woodland och Noch är till stor del samma produkter.
Dom är för grovkorniga tycker jag.

Chinchillasand använder jag som sandbanvall, även den är lite grovkornig i 1/87.

Jag skulle prova chamotte när du ändå har den.
Jag tror Gissberg använder något slags stenmjöl, om du tar dig igenom hans tråd så bör du hitta tips på grusväg.
På kuppen lär du dig det mesta om landskap i 1/87 och han brukar berätta vad han använder för produkter och färger.
Jag har både sett och kört på hans moduler och dom är fantastiskt vackra och detaljerade.

Roca
0

Martin Tärnrot använder också chinchillasand i sitt bygge här, som grus vid vägkanten, vid 22:10 i videon:
https://youtu.be/XQYxjBVWilc

This video is the fifth in a serie, where we´re building a beginners style Model Railroad from start to end. In this episode we´re building houses, integrati...
  • Redigerat 2021-03-05 14:51 av Roca
mangemani
0

det står mellan chinchilla och charmotte, de kommer ju i stora förpackningar till ett mycket billigt pris.
jag får testa mig fram mellan dessa 2.

förresten, vad är det Martin blandar i chinchilla sanden för att den ska få en annan kulör? är det rent pigment?

underbar kanal han har Martin, jag har inte vågat mig på det än, men jag studerar hans vattenfall och floder byggen, det ser ju så enkelt ut när han gör det ;)

• Redigerat 2021-03-05 15:53 av mangemani
Roca
0

#19: Ja det är ju ren njutning att titta på hans kanal tycker jag :-)

Jo, han säger att han blandar sanden med, på engelska: "tiles grout" och det får jag till att det är kakelfog! Se Biltema t.ex.
Så han använder det som ett pigment alltså!

ubjs
0

Jag kollade upp hur Gissberg gör och han tar bara sand från en riktig väg och silar den i olika fraktioner, från damm till fint grus.

Jag kollade på Martins youtube, alltid intressanta, men han använder ju chincillasanden längs med kanten på en asfalterad väg och där brukar det vara lite grövre grus än på en grusväg. Det svåra tycker jag är att få till grusvägen med hjulspåren och gruset runt omkring dom så att det bra ut. Jag tror man måste jobba med flera olika kornstorlekar.
Jag har limmat chinchillasand på min bangård och där tycker jag det ser hyfsat ut men det är ganska jämnstora korn. Jag spädde sedan ut lite vallejofärg med vatten i några olika kulörer och droppade på dom med pipett för att vädra, på en bangård vill man ha lite mörkare där loken ofta stannar tex. Blir kanske något liknande vid vägkorsningar.
Bygger man gammal tid, 50-tal och äldre, ska man tänka på att ha ett tredje spår i grusvägen där hästarna gick.

Roca
1

Det blev ju en riktigt fyllig tråd det här! Jag kommer definitivt att återvända hit och läsa när det är dags för mig att lägga grus i större omfattning på något diorama. Lycka till nu!

mangemani
1

en del utav allt material kommer att beställas på måndag, sen får jag testa mig fram. jag har skissat upp tomten som jag ska skapa, så iden är klar, men det svåra är ju att ta teori och göra det till praktik, så jag förväntar mig inga underverk nu under det första försöket :)

Slasktratt
0

Övning ger färdighet . Lycka till! 😀

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

mangemani
0

fick just nu mina första produkter och jag läste instruktionen noggrant.
tydligen ska man använda en spruta när man sprutar på limmet, sen på med materialet och sen spruta igen.

men vad är det för spruta? går det bra med vilken spruta som helst? typ en spruta man sprutar vatten på blommor med tex? och vad exakt ska det vara i sprutan? vitlim utspätt med vatten?

kan man inte pensla på limmet på underlaget?

sen en till sak, när man tittar på dessa diorama byggare på youtube, så ser man att i stort sätt alla använder någon slags elektrisk sak som de fyller upp gräs i och sedan sprinklar på den tänkta ytan. jag har kollat upp priset på sådana och priset är tok för dyrt för mig. är denna elektriska sak nödvändig? vad gör den egentligen?

• Redigerat 2021-03-10 21:13 av mangemani
ubjs
0

Jag har använt Cascol inne-lim och då penslat ut limmet utan att bland ut det och sedan gått på med Grasmastern från Noch. Jag tycker man får ta rätt små områden i taget. Noch har ett speciellt lim som kanske funkar något bättre.

Det finns beskrivningar på nätet om hur man bygger om en elektrisk flugsmälla. Den blir inte lika kraftfull som Grasmastern så man får ta ännu mindre områden.

Ett alternativ kan vara en plastflaska som Noch också säljer. Man fyller med lite material och skakar den sedan och puffar liksom på ¨gräset¨. Funkar nog bäst till korta grässtrån.

En annan variant är färdiga ¨gräsmattor¨ som man kan klippa till och limma på plats. Det finns snygga sådana med lite mer omväxlande färger än dom gamla illgröna och man kan ju klippa dom i oregelbundna former för att det ska se bättre ut, beror också på vad man vill uppnå.
Dom bästa ¨mattorna¨ är ganska små och rätt dyra, men vad som funkar bäst beror ju på hur stora ytor det handlar om.

mangemani
0

#26: jag kikade lite på hur man fixar en sådan och det verkar vara lite för krångligt för mig att kunna fixa, så då får det bli denna plastflaskan du nämner. har kikat lite här och där på diverse MJ sidor men lyckas inte hitta den, kan du hjälpa mig att hitta den tror du?

ubjs
0
K�p Burk f�r Statisktgr�s hos Hobbybutikerna i Stockholm AB, nordens största modell och järnv�gs butik
mangemani
0

#28: tack för hjälpen :)
då åker en sådan ned i varukorgen vid mitt nästa köp.

mangemani
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

and so it begins.
i väldigt nervösa bebis steg framåt så blir det resultat.
första civila dioramat, skulle jag inte ha planerat och skissat innan så skulle det ha blivit kaos.
har fått lära mig att man ska ta bit för bit, sektion efter sektion och inga större ytor på en gång, och det är det jag kör efter här.
vi får se hur det slutar, tyckte det var krångligt nog att bara få på gräset längst häcken.

mangemani
2

jag la igår på grus på uppfarten.
jag har sett proffsen, när de lägger på grus och ballast längs efter järnvägsspåren, att de droppar väldigt utspätt vitlim längs hela grus remsan, bör jag göra samma sak med mitt grus?
det jag gjorde när jag la på gruset var at jag penslade hela ytan med vitlim och sedan strödde på gruset, men jag tänkte aldrig på att sedan droppa på utspätt vitlim.

• Redigerat 2021-03-15 10:41 av mangemani
Roca
1

#31; vad snyggt det blev!

mangemani
3

första försöket klart. bara detaljerna kvar typ som bilar, brevlåda, soptunna, figurer, jordgubbsplantor etc, men det är inge mer byggande, så praktiskt taget så är det klart.

Slasktratt
0

Grattis! Till ett stilrent och vackert bygge 🥇👍👏

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

mangemani
0

#34: tack:)

Banjoman
0

#33: Det har du all anledning att vara nöjd med! Riktigt tjusfullt åstadkommet! 👍🏻

Roca
0

#33: Stiligt, där kan man tänka sig att flytta in helt klart!