Sprayburk inomhus
N00bfråga. Jag antar att akrylfärg/lack på spray inte är lika hälsovådliga som de klassiska bensinmackssprayfärgerna man lekte med i sin ungdom. Misstänker att de sprayerna är utblandade med starka lösningsmedel osv.
Men modellfärg, och fram för allt lack, på sprayburk.. Är det starka ångor? Eller går de att måla med i en liten lägenhet?
- Redigerat 2021-03-12 10:00 av Niklas
Det är inte direkt alpluft som kommer ur de burkarna. Det går att använda dem inomhus om du har ett jäkla bra utsug. Men - ja, de har kraftiga ångor och är inte trevliga att andas in.
#1:
Tackar!
Min erfarenhet av sprayburkar inomhus är att det hamnar lite överallt utöver där man vill.
jag själv brukar ha på mig en mask och stå vid balkongen med öppen dörr när jag sprutar, men jag har kompisar som brukar sätta upp kartong bitar runt fläkten vid spisen samt en kartongbit på själva spisen så att ingen färg hamnar på spisen, så att det blir som ett utsugningsbås och sen drar de på fläkten så mycket som det bara går när de sprutar, och det tycks funka väl det med

Det du kan göra är att bygga eller köpa en lackbox som tar hand om färgdammet med ett filter.
Om du sedan evakuera den filtrerade luften via köksfläkten eliminerar du mycket av problemet.
Andningsskydd med partikel och gasfilter är inte dumt att använda trots utsug.
Kolla här för lite idéer så får du en hum om du bygger ett eget eller köper färdigt. Det här är den dyrare varianten, finns en för några hundralappar mindre också.
Fördelen är att det tar relativt lite plats, har allt du behöver inbyggt.
https://www.alfahobby.se/portable-spray-booth-w-led-light
/Niclas
- Redigerat 2021-02-26 12:08 av Proosen

Jag körde med köksfläkten när vi bodde i lägenhet, inte kul att göra rent eftersom färgdammet i viss mån smiter igenom fettfiltret och målar insidan av hela systemet.
Tror inte hyresvärden blir glad om man blir påkommen.
/Niclas
Instämmer helt med föregående talare.
Jag har köpt en halvmask med två filter till samt har turen att ha en arbetsplats, där vi har massor med wellpappskivor som slits. Med hjälp av dessa så bygger jag upp en improviserad spraybox, så att färgångorna inte sprids åt oönskat håll.
Jag gör detta efter upptäckten att färgångorna förflyttar sig utanför de wellpappskivor, som läggs ut på golvet. Det blev till att skrubba rent golvet i hobbyrummet för hand med hjälp av en skrubbsvamp och vatten med diskmedel i.
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
- Redigerat 2021-02-27 10:50 av [Ilmavoimat]

Jag började med en flyttkartong som jag skurit upp. placerade det hela på spisen och drog på fullt drag på spisfläkten. Tja, det fungerade men det luktade färg i hela köket ett tag. Men så fick jag syn på ett hörnskåp på IKEA, om man lade ner det på långsidan och struntade i mitthyllan så borde det bli en bra början till en spraybox. Sagt och gjort! jag monterade två borstlösa fläktar i den och drog en slang till en plywoodplatta som jag monterar i vädringsfönstret när det är dags. Det luktar oftast inget färg alls.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Undrar om man skulle kunna använda en dammsugare som utsug från ett dragskåp. De suger rätt bra och har ett partikelfilter. Frågan är om det räcker.

Det funkar med dammsugare, hade så som min första lackbox.
/Niclas