Byggplatta till diorama
då vare sig hobby butiker eller diorama inriktade butiker otroligt nog inte säljer byggplattor dugliga till diorama byggen och i rätt storlek, så blir jag tvungen att rådfråga vart man får tag i plattor som är styva med fin yta och som åtminstone är större än L 300 mm W 300 mm. behöver absolut inte vara tjocka, typ 1mm-2mm duger mer än väl. och helst till ett billigt pris, inte över 100 spänn per platta. vad de är gjorda i kvittar, så länge de håller måttet och är härdiga.
- Redigerat 2021-02-26 17:28 av Niklas
Ett enkelt tips är att börja med en fotoram. Antingen använder man plattan som den är eller bygger upp den.
Annars MDF skiva som du köper på brädgården.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#1: brädården hade ingen online butik man kunde beställa ifrån och ingen butik i närheten utav där jag bor, så då återstår fotoramen.
vilken sida säljer fotoramar(eller bara plattan)
- Redigerat 2021-02-25 19:52 av mangemani
dessa missade jag. är det någon som har någon erfarenhet utav dessa? dugliga mått, bra tjocklek och ett rimligt pris och 4st, verkar lite för bra för att vara sant. jag hittar ingen info om dem när jag googlar, så om ni sitter på info om dem så vore jag tacksam . alltså hur är ytan? ingen struktur på dem? och är de styva?https://www.modellhobby.se/sv/plasticard-fargade/71019-heki-byggplattor-4-st-3-mm-60-x-30-cm-heki-7031.html
- Redigerat 2021-02-25 20:45 av mangemani
Använda någon billig skärbräda?
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
Om du med "byggplatta" menar något att bygga konstruktioner av, så funkar de som du hittat på modellhobby bra. Plasticard är nog bland det vanligaste att använda. Ofta är dessa plattor lite mindre i storlek, som du nämner, runt ca 30 cm i längd.
Ett alternativ kan vara att kolla med välsorterad bok/pappershandel, det finns en typ av kartongark som är ytbehandlade och har en väldigt slät yta och är stadiga att skära i med skalpell. De kan fås i ganska stora storlekar, typ A2 och A1. Används tex som storyboards, fotobakgrunder osv. Det blir lite av en kompromiss dock, du kan få betydligt större ark än tex Plasticard, men det finns inte så många varianter olika tjocklekar. Kolla tex:
https://www.mattonbutiken.se/kategori/kartong-och-panna
Om du med "byggplatta" menar en bas att ställa din modell på eller bygga ditt diorama på, då är tipsen med tavelramar och skärbrädor utmärkta och billiga tips.
Jag har ju Hekiplattor hemma kom jag på!
De har lite fiberaktig struktur på ytan, inte helt släta. Jag har inte använt dem än men jag misstänker att om de målas så framträder strukturen kanske ännu lite till. Materialet är mera åt plast än åt papp. Jag misstänker också (men vet inte) att om man slipar dem så kommer man bara att dra upp nya "fibrer".
Sätter jag tummen mot ytan så är de relativt hårda. Sätter jag arket mellan tumme och pekfingret så kan jag klämma ihop det lite - och det flexar inte ut igen. Men de är samtidigt väldigt lätta att böja utan att den rörelsen ger synbara märken (i alla fall så länge arket är 60 cm långt) Lite svårt att beskriva sådana här egenskaper i text :-)
De är ljusare i färgen i verkligheten än på modellhobbys produktfoto. Närmaste jag kan beskriva det som är den ljusa grå-gröna undersidan på en tidigt Spitfire eller Hurricane :-)
Jag köpte dem just för storleken, med tanken att någon gång kladda ett havsdiorama på dem, så struktur osv var inte av betydelse för det ändamålet.
- Redigerat 2021-02-26 09:02 av MarkusN
#6: hade tänkt att använda dem som basplattor, alltså där allt ska stå på, det är inte i "skära till bitar för att bygga terräng/hus syfte".
det handlar typ bara om 1-2 hus per ark samt lite terräng som typ nått träd här och där samt lite figurer, typ ingen vikt alls i stort sätt.
du som nu sitter med dessa ark i dina händer och har en chans att kunna undersöka dem rent praktiskt, hur tror du att det skulle funka?
#5: var in på sidan du länkade och blev genast intresserad utav deras kartong produkter. jättebilliga och bra mått. har du någon erfarenhet utav dessa ? https://www.mattonbutiken.se/produkt/kartong-excellent-1600g-3mm-70x100cm . hur är de att skära i? eftersom de nästan var lite för stora, så kan man ju dela dem, då blir det helt perfekt för mitt syfte
#5-6 Jag skaffade kartongskivorna (gratis på jobbet efter att vår grafiska formgivare använt ena sidan av dem) mera som bra att ha och för att jag inte visste om att Heki hade så stora plattor.
Fördel kartong: billigt även i stora storlekar, mycket lätta att skära i (så länge vi pratar raka snitt) med skalpell och stållinjal. Ska du ha rundare former blir det besvärligare tror jag.
Fördel Heki: Lite tjockare, bara några millimeter, men ger ändå lite mera "bas". Materialet är lite mera lättformat (klippa med sax, och runda former tex) . I och med att det är mera plastigt så tål det ju färg, lim, gips etc (dvs fukt) betydligt bättre än kartong, även om kartongen till viss del är ytbehandlad.
En annan fördel med Hekis material är att det kan funka lite som en nåldyna. Dvs ska du ha figurer i dioramat så behöver du kanske inte nödvändigtvis limma fast dem. Borra hål i foten på figuren, sätt i en liten bit ståltråd och tryck ner figuren på plattan. Samma för tex buskar, träd och andra detaljer.
Tänk också på vikten av det du ställer på plattan och om du ska flytta runt det. kartongen tål överraskande mycket utan att vika sig (det är nästan en form av laminat), men som jag nämnde innan, Hekiplattorna är rätt så böjliga och behöver någon form av förstärkning om de ska lyftas eller flyttas med saker på.
Eftersom jag har tänkt kladda någon form av hav på mina, så kommer jag använda Heki i fösta hand, bara för att vara lite tryggare med att bottenplattan inte kommer att ta stryk av fukt. Hekiplattan kommer i sin tur att vara ovanpå en annan platta i plexiglas, så jag behöver inte bekymra mig för att den kommer att vika sig.
#9: tack så mycket för den grundliga analysen och förklaringen:), det uppskattas verkligen.
min plan som jag har med dessa kartongplattorna är att först prima dem, sen dra på ett lager med asfalts liknande färg(typ vallejos german grey), efter det så ska jag lägga på vitt lim lite här och där och sedan på med gräs strö, sen kanske 1-3 byggnader i 1/87 skalan (som inte väger allt för mycket antar jag, sen på med figurer, trottoarer, träd och annat.
så, efter att ha hört min plan med dessa kartongskivor, tror du att de klarar av primern, vallejo färgen samt vitt lim, eller kommer det bara bli knas då? gips och annat heltäckande bruksmaterial kommer inte att användas.
- Redigerat 2021-02-26 16:32 av mangemani
#10 Jag kan göra ett litet test med vitlim och vallejo ikväll för att se hur det fäster, återkommer!
#11: tack så mycket :)
#11: gick testet bra :)?
Hej! Här har det testats :-) Tog några bilder för att du ska kunna se hur ytorna hanterar färg. Bild 1 är Heki och bild 2 är pannå. Jag har använt Vallejo Model Color.
Vad gäller lim får jag intrycket att vid små limytor så biter det bättre på kartongen/pannå. Pinnen du ser stå rakt upp är limmad med vanligt UHU vitlim. Med den pinnen limmad kunde jag lyfta hela pannån, som t o m är lite större än Hekiplattan. Motsvarande pinne lossnade på Hekiplattan vid lyft. Ytan är ju lite porösare på Heki, så kanske inte så konstigt.
De liggande pinnarna med mera limyta sitter rejält på bägge underlagen. storleksreferens är att pinnarna är 2mm tjocka, 5mm breda och 30mm långa.
Det viktiga att tänka på när du väljer material är nog, hur vill du att färgen ska bete sig på underlaget, vad tycker du är mest lättjobbat? Jag lade märke till att Hekis porösare yta gör att färgen "blöder" ut lite i kanterna också.
- Redigerat 2021-02-27 13:56 av MarkusN
färgen som ska hand målas på primern ska representera vägar, parkeringar och annat, så jag vill ju att det ska bli en slät yta.
jag skrev och frågade de på matton om dessa kartongplattor klarar av ett heltäckande primer lager sen ett heltäckande lager utav färg och sen lite vitlim här och där och jag fick svaret att det är hög risk att de kommer att böja sig pga fukten, så då är man tillbaks på ruta 1 igen då =/. tack för att du tog dig tid och testade och allt, men det känns som att man fick det hela på svart och vitt nu.
jisses, jag trodde att själva planeringen, alltså att bygga själva staden skulle vara den mest utmanande biten, men tydlige så är det att hitta en basplatta som är det svåraste :p
måtten bör ligga på 50-60mm bred och 60-70mm lång och tjockleken 3mm(eller mer), det måste ju finnas nått därute att hitta.
kikade på skärbrädor som det tipsades om, men kunde inte hitta någon duglig.
- Redigerat 2021-02-27 14:07 av mangemani
#14: vad tror du om plast eller plexiglas? det böjs väl inte i det första taget, är tåligt och härdat? men hur fäster färg och primers på dem? har bara en liten erfarenhet utav glas i alla dess former, typ härdat plast från modeller, och där fastnar inte färgen riktigt. jag hittade på biltema plastglas i dugliga mått för typ 129 kr
hittade en hel del nu såg jag när jag sökte vidare, men har ingen aning om vad det är för något. utöver plast glas och plexiglas, vet du något om akrylplast och polykarbonat?
#16 Hittar du plastskivor eller akrylplast ska väl primer bita på det får man hoppas. Det går ju också att sandpappra ytan lite lätt för att ge primer och färg lite mera att "bita" i. Plexi vet jag inte hur det beter sig.
Men jag kom att tänka på ett annat alternativ kanske? https://www.ikea.com/se/sv/p/besta-hyllplan-vit-40295552/
Eller bara sökhyllplan på Ikea så får du mängder med alternativ.
Eller menar du centimeter ovan på allt så att du söker något kvadratiskt i runt 60x60cm? jag fick för mig att du ville ha något mera avlångt, lurad av Hekiplattorna kanske :-)
Har du bygghandel i närheten kan det ju vara värt att kolla vad lite MDF-skiva eller plywood skulle kosta att få tillskuret.
- Redigerat 2021-02-27 15:48 av MarkusN
#18: jo jag vet att jag kastar mig fram och tillbaka när det gäller mått och skepnader, men det är därför att jag inte har en aning om vad jag söker samt att jag inte har en aning om hur dessa byggnader, terräng och figurer ser ut i 1/87 skalan, jag famlar runt i blindo här skulle man kunna säga, det enda jag vet är måtten jag ser på sidorna som säljer dessa byggnader och figurer.
men mitt mål är att åtminstone få på 2 byggnader på varje platta och vad jag har märkt, så är de flesta byggnader 10 cm lång och 8-9 cm bred, sen ska det finnas en väg med på varje platta som sedan kommer att connecta plattorna med varandra, sen ska det givetvis vara terräng och annat på varje platta, typ som nån lekpark eller annat aktivitetsfält, träd, ja, du vet. det blir fruktansvärt svårt för mig att bestämma mig för vilka mått som då behövs/krävs då jag inte har en aning om något när det gäller denna skalan :).
men 40 x 40-50, alltså 40 bred och 40-50 lång (cm), det borde duga, och nu gissar jag bara som sagt.
- Redigerat 2021-02-27 16:08 av mangemani
https://www.ikea.com/se/sv/p/utrusta-hyllplan-vit-50205612/
2 för 70 spänn, inte mycket att förlora :- )
#20: 1,8 cm i tjocklek, jisses, jaja, det var bra mått iaf och en som ber kan ju inte vara kräsen som det så fint heter :p, och 89 kr var ju hur billigt som helst. i brist på annat, så duger nog dessa alldeles utmärkt, iaf för att testa på och få en känsla för måtten.
jag tror jag nöjer mig där för stunden.
du har varit till mycket stor hjälp och jag tackar dig :)
Då jag hamnade här då jag själv letade byggplatta tänkte jag bara lömna denna länken som jag precis hittade (stativ är kanske inte det man letar efter först..):
https://www.super-hobby.se/catalog/Stativ.html
På C4 för ett par år sedan var där en säljare som sålde MDF-baser, är det någon som känner till vilka det kan ha varit?