Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketterfartyg-båtarträarbeten
Läst 800 ggr
Lissabissa
4

Regalskeppet Vasa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 12
Förhandsgranskning av bild 2 av 12
Förhandsgranskning av bild 3 av 12
Förhandsgranskning av bild 4 av 12
Förhandsgranskning av bild 5 av 12
Förhandsgranskning av bild 6 av 12
Förhandsgranskning av bild 7 av 12
Förhandsgranskning av bild 8 av 12
Förhandsgranskning av bild 9 av 12
Förhandsgranskning av bild 10 av 12
Förhandsgranskning av bild 11 av 12
Förhandsgranskning av bild 12 av 12

Hej jag är en pensionär som håller på att bygga Vasa. Började för cirka två år sedan och har nu börjat med riggningen. Hela modellen är i trä och detaljerna i gjutjärn. Allt är målat för hand. Lägger upp några bilder på hur arbetet fortskridit.

• Redigerat 2021-03-12 10:03 av Niklas
  • Redigerat 2021-02-20 17:38 av Lissabissa
[Ilmavoimat]
1

Jag har haft förmånen att få se regalskeppet Vasa på riktigt och är djupt imponerad av den dåvarande skeppbyggnadskonsten, och framför allt över hur otroligt välbevarat Vasa är. Om jag inte minns helt fel så är ca 95% av det man kan se idag originalträ och inte restaureringar av något slag.

Ett mycket fint bygge!

Det måste ha varit en otrolig syn att se detta skepp på tiden när det begav sig och minst lika sorgligt att se skeppet sjunka.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

bolin
0

Tjusigt! Vad är det för skala?

Jag har funderat på att bygga en modell av Vasa vid tillfälle, det är ett så spännande och unikt fartyg.

mike gbg
0

Vilken fin utsmyckning

Banjoman
0

Stiligt åstadkommet! 👍🏻

Är det en byggsats, eller ett scratchbygge?

"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"

• Redigerat 2021-02-20 22:41 av Banjoman
rocc1
1

Oj vad fint, och vad spännande med historien om stenen.
Wasa är en modell jag velat bygga ända sedan ungdomen, vi var nog många som drömde om den modellen när, tror det var AIRFIX som släppte den.
Hoppas du lägger upp fler bilder allteftersom bygget fortskrider.
Vad är det för tillverkare av modellen?
Rolf

Lissabissa
0

Var där i somras då det var tillfälligt öppet. Denna modell är en mindre modell av den som finns på museet i skala 1:10. Den är framtaget i samarbete med Vasamuseet. 😊

Lissabissa
0

Skalan är 1:65. Modellen är från DeAgostino men har utgått från Modelspace i England. Vet inte vem som säljer den nu.

Lissabissa
0

Det är en byggsats i skala 1:65.

Lissabissa
0

Det är DeAgostino som tagit fram den i samarbete med Vasamuseet.

ubjs
0

Artesania Latina är tillverkaren som nu säljer den direkt. Gissar att dom hade ett samarbete med DeAgostini som hade ensamrätt på modellen under ett antal år.
https://artesanialatina.net/en/modelcrafts-elite/62091-wooden-model-ship-kit-swedish-warship-vasa-1-65.html

One of the most decorated and impressive models in history, in your hands. It is a faithful replica of the 18th century warship in 1/65 scale. Premium woods.
Banjoman
1

#10: Se där ja! Trevligt att se, också, att Artesania Latina gör reklam för modellen med foton av just modellen, till skillnad från DeAgostini, som använde bilder av Vasamuseets fantastiska bygge i 1:10.

Jag menar inte att förringa värdet av Artesania Latinas modell, som utan tvivel är en av de bästa Vasa-byggsatserna på marknaden, men så nära museets modell i kvalitet är den inte att det kunde klassas som god marknadsföring …

ubjs
0

Nej, det var ju missvisande marknadsföring, stod säkert något extremt finstilt någonstans men snyggt var det ju inte.
Det går väl knappast att jämföra två modeller med så olika storlek heller, i 1:65 måste det vara svårt att göra allt lika skalenligt som i 1:10. En grej som jag vet att man fick kompromissa med i 1:65 modellen är skulpturerna, alla stämmer inte till 100%.
Men jmf Billings modell tex så är dom mycket bättre.

Sedan räcker det inte att ha en bra byggsats, man ska kunna bygga och måla den också.

Väldigt snyggt byggt och målat av Lissabissa!

Jag måste träna mer innan jag vågar röra mitt ex av den här byggsatsen.
Vill man kolla in byggsatsen mer så såg jag att det gick att ladda ner instruktionerna från länken som jag postade tidigare.

• Redigerat 2021-02-22 11:18 av ubjs
Banjoman
0

#12: Inte bara skillnaden i skala gör det svårt att jämföra: Vasamuseets modell tog, jag vet inte på rak arm exakt hur lång tid, men vill jag minnas någonstans mellan fem och tio år att färdigställa; den är också byggd av några av Sveriges främsta fartygsmodellbyggare, som gjorde jobbet på arbetstid; och den är, om jag förstått saken rätt, inte bara rätt till utseendet utan också i konstruktionen, dvs. den är i alla delar och detaljer byggd på samma sätt och med motsvarande material som förebilden.

Det vore det inte bara svårt att åstadkomma i 1:65 -- skulle man försöka ta fram en sådan byggsats bleve den nog så dyr att man vore tvungen att ta ett saftigt topplån på huset för att kunna köpa den …

Och jag håller absolut med: Lissabissa ser ut att ha gjort ett förstklassigt jobb med sitt ex. av byggsatsen!

• Redigerat 2021-02-22 12:11 av Banjoman
Niklas
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Det är svårt att ta bra bilder på Vasamuseet utan stativ. Det är väldigt mörkt där.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[Ilmavoimat]
0

#10: Köper man den så har man som flerbarnsfar nog att göra under 10 års tid! Dessutom måste man spara ihop till ca 8.000:-, vilket också tar sin tid.

Håller med Niklas, det är svårt att ta bra bilder inne i Vasamuséet. De allra flesta blev mörka och "otydliga".

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

ubjs
0

Jo, men den är billig om man räknar pris per byggtimme. :)

När jag köpte den så kunde man bara få den på prenumeration, 36 månader a 250:- om jag minns rätt. Det var kul att få ett kuvert en gång i månaden, kolla på delarna och byggbeskrivningen och drömma lite.
Jag skulle kunna tänka mig att beställa en båt till på prenumeration men jag tror inte det finns någon leverantör som skickar sånt till Sverige längre.
Det var Edition Atlas, och dom har lagt ner den svenska verksamheten.

• Redigerat 2021-02-23 10:42 av ubjs
Banjoman
0

#16: Men du fick hela prenumeratioen/alla delarna i alla fall?

ubjs
0

Jo, jag fick alla delarna. Fick reklamera några uteblivna leveranser men då skickade dom nya. Den sista tog dock ganska lång tid men den kom till slut.
Om något var skadat så skickade dom ut en helt ny månadsleverans, inte bara den del som var skadad, så jag har en del extra material.
Tror det var 3 reklamationer av 36 och Postnord har troligen sin del i det hela.

Min erfarenhet av Edition Atlas var att dom hade en del problem med leveranser och fakturering men att dom försökte rätta till alla fel även om det ibland kunde ta lång tid. På slutet upphörde deras svenska support och då blev det ju lite språkförbistring, misstänker att vare sig deras eller min engelska var den bästa. :)

• Redigerat 2021-02-23 13:28 av ubjs
Micke R.
1

Kommer att bli ett ståtligt skepp. Har själv den men har lite för många järn i elden för att börja med den.Bara att måla alla figurer kommer att ta sin tid. Tror att jag tar och klär skrovet mitt endera med päronträd eller röd bok.Själv fick jag alla delar med utom en byggbeskrivning men laddade ner den engelska upplagan.
Ska följa framstegen Micke

Mickenor
0

#0: Mycket tjusigt bygge.
Håller själv på med en lika dan.
Jag har en fråga, var hittade du färgerna till figurerna ? Kulörerna är i RAL, hittar inga RAL färger i modellaffärerna.
Tog du det som låg närmast i färgskalan ?