Bra spraylack?
Hej, tagit upp modellbyggande efter många års paus.
Håller på med en Tamiya Skyline R34. Har kört med primer och Tamya TS spray. Hittar ingen vettig spray med klarlack. Tamiyas lack verkar slut överallt. Finns många andra märken och vilken ska man köpa?
Har ingen airbrush och det lär jag inte skaffa på ett tag.

Några favorites som dessutom är snällare än Tamiyas klarlack är :
Hagmans
SprayMax 1K
Montana Tech UV-resistent clearcoat
Montana är nog den trevligaste
och dessutom billigast av de tre. Den finns hos Highlight på Söder i Stockholm, kolla här.
https://hlstore.com/sprayburkar/spraylack/
/Niclas
- Redigerat 2021-02-03 21:38 av Proosen
#1: Tack för tipsen! Ska testa👍
#1: Har beställt lack därifrån nu.
Nåt tips på färg? Enormt utbud…
Törs man pröva den vattenbaserade?

Jag har bara testat några olika Montana Gold och klarlacken jag tipsade om.
Den där MTN vattenbaserad sprayfärg verkade spännande. Blir till att testa framöver, ingen nackdel om det stinker lite mindre av farliga lösningsmedel.
/Niclas
jag använder just nu tamiyas klarlack gloss och har nu gjort 3 bilar med klarlacken på. jag vet inte om det är jag som gör något fel, men på alla bilar, så uppstår det nån form utav krackelering, inte så mycket eller så, men dt uppstår och då har jag följt alla tips jag har fått ang lackerna, dvs hålla den under varmt vatten tills den blir varm, spraya tunna lager, vänta i 10-15 min innan nästa lager osv, men ändå uppstår det, så jag funderar att byta.
har hört montanas klarlack nämnas många gånger på detta forumet, så jag funderar att ge den en chans.

Jag gillar Montanalacken, har väl mest använt den på Citadels färger och där funkar den fint.
Bygger sakta upp med två-tre tunna lager som får allt att se ut som skit. Knottrigt och jävligt, men det ger sig när det kommer på lite mer täckande lager.
/Niclas
#4: Ok, yep trial and error, bara testa på nåt gammalt objekt 👍 Tack för tipsen!