Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketter: pansarpågående-projektfotogalleri
Läst 706 ggr
[Nalle1976]
2

Churchill Mk III 1/72.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Dags för nytt projekt, det blir en Churchill Mk III från Italeri i skalan 1/72. Här är förutsättningarna, det blir ett eldrör i metall från Master.

[Nalle1976]
2
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Till verket, inga problem hittills med att limma ihop delarna. Lite gjutskarvar samt injektionsmärken har förekommit men det är ju inget som inte går att fixa, med lite putsning och spackel så fick jag fason på detta. Det ska sitta en liten ögla i mitten på fronten och den var helgjuten så jag borrade upp den utan problem.

• Redigerat 2020-12-19 00:08 av [Nalle1976]
[Nalle1976]
2

Sidorna på sina platser men dom korta främre sidorna på insidan krävde lite spackling av injektionsmärken så spacklet får torka nu över natten så slipar jag det i morgon.

[Nalle1976]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Nu sitter dom främre inre sidorna som jag spacklade och slipade, jag har annars börjat med tornet och där passade inte delarna med varandra som handen i handsken, men med lite spackel så löser det sig.

[Nalle1976]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Det börjar närma sig målning, jag har putsat tornet och jag valde att skära bort dom två flänsarna på tornets båda sidor som var fästen till någon slags packning, jag kommer att ersätta dessa med likvärdig packning fast från en annan fabrikör. Vagnen är i stort sett färdig förutom banden och överdelarna till sidorna, jag måste måla och limma dit banden innan jag sätter dit överdelarna för annars blir det svårt att komma åt och måla.

• Redigerat 2020-12-20 16:40 av [Nalle1976]
[Nalle1976]
0

Vagnen och dom övriga delarna är nu grundade med Vallejo light ghost grey surface primer.

[Nalle1976]
1

Banden är fulla av injektionsmärken så här blir det spackling och slipning, det är överlag mycket injektionsmärken och skarvar på den här byggsatsen. Men jag tycker ändå om byggsatserna som jag har byggt från Italeri, dom är ganska bra detaljerade och har ofta enligt mina erfarenheter ganska bra passform.

[Nalle1976]
2

Ibland ser man inte skogen för alla träd som står i vägen, ytterligare ett par injektionsmärken på luckorna på sidorna att spackla.

[Nalle1976]
2

Jag försöker att lära mig att göra highlights med min airbrush, efter att ha testat olika tryck på kompressorn och få färgen i en bra tjocklek att jobba med så blev detta resultatet. Min fråga är, har jag lagt på för mycket highlights och vad tycker ni? Hela vagnen ska få en mörk wash sedan så den kommer att tona ned min highlights.

Decaius
1

Ser lovande ut! 👌

[Nalle1976]
0

#9: Tack så mycket Calle :)

Blackhugin
1

Den ser bra ut!!

Si Vis Pacem Para Bellum

[Nalle1976]
0

#11: Tackar.

[Nalle1976]
0

När sambon och gästerna nu har gått och lagt sig så tassade jag ner till hobbyrummet en stund, den här modellen är inget jag rekommenderar till nybörjare. Passformen på överdelarna till sidorna var inte alls bra och än en gång så fick jag ta fram spacklet, nu håller jag på att slipa ner detta och det blir en vända till med spackel, det ser likadant ut på motsvarande sida så ska du bygga den här modellen så behöver du en hög byggmoral och ett stort tålamod. Men detta gör mig inget då jag just nu tycker det är riktigt skoj att bygga trots byggsatsens brister, men jag måste ändå säga att det här är nog den sämsta modellen hittills jag jobbat med från Italeri, banden gick dock bra att limma dit.

• Redigerat 2020-12-24 22:54 av [Nalle1976]
[Hayabusa]
1

Motsträviga byggsatser är inte så roliga, alla gånger, men man lär ju sig något av det också.

[Nalle1976]
0

#14: Ja så är det men man blir en fena på underarbete :)

[Nalle1976]
1

När jag slipade spacklet på framskärmarna så blev det inte så mycket kvar av dom två stag som skärmarna sitter fast i så jag fick göra nya, jag tog en bit av en gjutstam som jag värmde ovanför ett värmeljus och drog sakta isär gjutstammen till en passande tjocklek, sedan klippte jag av den här smälta tråden på längden och limmade på två små bitar av den med superlim, jag lät limmet torka för att sedan böja trådarna runt skärmarna och limmade en gång till och vips så fick vagnen två nya stag till framskärmarna, de nya stagen ska bara slipas till lite så dom blir mer platta.

• Redigerat 2020-12-25 19:19 av [Nalle1976]
Slasktratt
1

Du tyckte vid något inlägg på min tråd att jag var uppfinnarrik . Är det någon som är uppfinnarrik så är det DU . Du räddade ditt bygge på ett kreativt sätt.👍

Vänliga hälsningar Roland Karlsson

[Nalle1976]
1

#17: Tack Roland, dina vänliga ord behövdes efter två kvällars sittningar med bättringsarbete.

[Nalle1976]
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu har jag äntligen kommit vidare i bygget efter att ha suttit och gjort förbättringsarbeten i ett par kvällar. Jag fick måla om hela vagnen utom tornet efter spacklingen av överdelarna på sidorna, men nu är projektet på banan igen, detaljmålning står på tur och sedan ska dekalerna på.

[Nalle1976]
0

Jag satt och tittade på foton av förebilden till min Churchill och då slog det mig att den cirkel som finns närmast under tornet är nåt som inte ska vara där. Men det är inte någon katastrof, den borde relativt enkelt gå att få bort utan att det ska bli en större "operation". Här har jag själv brustit i att vara noggrann när det gäller att titta på referensbilder av förebilden, så nu ska den här cirkeln bort.

• Redigerat 2020-12-26 14:17 av [Nalle1976]
[Nalle1976]
1

Då är cirkeln under tornet som bort blåst, mitt dremelverktyg kom väl till pass som jag tog bort det mesta med för att sedan ta det sista med ett sandpapper, jag maskerade för säkerhetsskull området runt där jag bättrings målade.

[Nalle1976]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Nu ska ni få höra något som vissa av er kanske tycker är konstigt, men detta är min första stridsvagn som jag har lackat faktiskt. Tidigare så har det fungerat bra utan lack när jag har lagt på wash och vädring, men nu lackade jag den med Tamiya X-22 clear innan dekalerna åkte på, visst det blev ju lättare att applicera dekalerna, detaljerna är också målade och nu ska vagnen få lite packning samt två antenner och sedan blir det wash och vädring/chippning.

• Redigerat 2020-12-27 15:45 av [Nalle1976]
[Nalle1976]
1

Packningen målad så nu är det bara resten kvar :)

Micke_MM
1

Snyggt bygge och rasande fort går det

[Nalle1976]
0

#24: Tack ska du ha Micke, ja det rullar på bra trots att det var si och så med passformen.

[Nalle1976]
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 7
Förhandsgranskning av bild 2 av 7
Förhandsgranskning av bild 3 av 7
Förhandsgranskning av bild 4 av 7
Förhandsgranskning av bild 5 av 7
Förhandsgranskning av bild 6 av 7
Förhandsgranskning av bild 7 av 7

Mitt Churchill-bygge är nu klart och jag måste säga att det här var ett riktigt skoj bygge trots passformen. Packningen kommer från Black Dog och jag hittade en kedja i en låda som jag tog med, antennfästena är scratch liksom antennerna och repet som hänger på tornet. Jag passar på att önska er alla här på forumet ett riktigt GOTT NYTT ÅR.

wooderson
0

riktigt fin liten vagn, gillar detaljerna med packningen så den får lite extra liv

Alla borde bygga en Tiger någon gång.