Pirat kopia diskussion
Öppnar denna tråd för att diskutera.
Först om man får diskutera denna ämne?
Vad jag vet är det bara 54mm figurer på ebay som är kopia eller är det mer utbrett?
Tillverkare skapar detalj rika figurer och sälljer dom
Pirat kopiering gör biliga varianter och sälljer dom är det inte bara för tillverkare att också skapa biliga varianter så man täker en bredare kunder eller och samtidigt ha en finn kolektion
Si Vis Pacem Para Bellum
- Redigerat 2020-12-18 11:36 av Niklas
Mina tankar kring piratkopiering är dessa, och med dessa ord vill jag inte peka finger på eller anklaga någon på något sätt. Jag bara konstaterar fakta så som de faktiskt ser ut.
Stöder man nätverken som sysslar med piratkopiering (och smuggling/forsling av dessa varor) så stöder man också drogsmuggling och människosmuggling, för det är de facto samma nätverk som smugglar människor, droger m.m. runt om i världen.
Lata jävlar som inte vill arbeta för sitt uppehälle utan istället snor andras saker och slår mynt av dem, blir rika på det och faktiskt slår ut de som försöker försörja sig på ett ärligt sätt.
Jag skulle vilja säga att priset är en stor avslöjande faktor om det är en piratkopierad vara eller inte. Om man kan köpa en vara ifrån en handlare för ett mycket lägre pris än hos en bevisat seriös handlare så är det väl något som inte stämmer?
En seriös handlare måste köpa in sakerna, betala moms, lokalhyra m.m. och priset blir därefter. En oseriös handlare får sakerna gratis, dvs. snor dem, och kan därför hålla ett lägre pris.
Eller skulle du tro att du kan köpa en lagligt förvärvad sprillans ny Volvo CV90 ifrån en garagebilhandlare för 50.000:- och ändå anta att den INTE är stulen eller förvärvad på något annat oärligt sätt?
Det handlar om sunt bondförnuft. Låter något för bra att vara sant så är det också så.
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
pirat kopiering är stöld, oavsett vad det handlar om och stöld är ett brott
Är TS dum i huvudet på riktigt? Man kan inte låta bli att undra vad Ts har för jobb själv och varför han förväntar sig att kunna köpa det han vill?
Ilmavoimat uttrycker det ganska bra och detaljerat, mangemani något mer kortfattat och precist.
Den förstnämnde missar dock att den seriöse tillverkaren har haft utvecklingskostnader i form av tid, material, underleverantörer osv.
Därutöver så ger dessa sämre kopior dålig renome för den rättmätige tillverkaren för lallare som inte förstår skillnaden.
Hade dom varit seriösa och velat tillverka billigare kopior för en annan marknad så hade dom utvecklat ett avtal och betalat en rimlig del till upphovsrättsinnehavaren.
I slutändan blir det ingen ny produktion för det är inte lönt om man inte kan få igen investerat kapital och tid.
Skulle någon få för sig att sälja pirattillverkade alster på utställningar så skulle de bli portade för en lång tid framöver om inte för alltid. Bidrag som som ställs ut och upptäcks vara piratkopierade diskas och ni kan nog tänka vad det gör för ryktet inom gruppen.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#0: Den som skapar ett original är den som behöver göra det stora arbetet. Bakgrundsforskning, marknadsundersökningar, utveckling, prototyper, design, med mera. Den som kopierar tar i princip ett färdigt arbete och gjuter av (om det gäller exempelvis modeller).
Om ingen gjorde det hårda originalmanuset skulle det inte finnas något att kopiera. Det vore inte värt att lägga ner den tiden och pengarna om det var tillåtet för vem som helst att kopiera och ta över den del av arbetet som ger pengar.
Min fundering är: Hur kan det vara tillåtet att ens få sälja kopior på tex ebay? Är det så att det finns kryphål i upphovsrättslagen/patenträtts lagen? Något måste ju vara galet eftersom detta ens får förekomma.
Jag tycker piratkopiering är ren och skär stöld på bekostnad av tillverkaren som gör originalet, om jag går till mig själv och ser vad lilla jag kan göra för att förhindra piratkopior så är det att bojkotta dessa försäljare som skor sig på andra, det gäller att fler tänker så för att det ska i slutändan inte löna sig att piratkopiera.
#5: Tyvärr är det nog så att i varje enskilt fall måste någon kontakta eBay och bevisa att det är olagliga kopior om de ska vidta åtgärder. Det är likadant på Amazon. Och Amazon själva kopierar populära saker och säljer under eget namn.
Hur vet man att det är kopior då?
Si Vis Pacem Para Bellum
Varje piratkopierad produkt som köps innebär mindre möjligheter att fortsätta för de som tagit fram och lagt ner allt arbete till originalet. Och hur många nya byggsatser kommer vi då få se i hyllorna till slut? Inga.
Inom genren träbyggsatser av fartyg sker mängder av piratkopiering/stöd av upphovsrättsskyddade byggsatser, konstruktioner och ritningar. Allt trycks sedan ut av halvdåliga CNC-lasrar, inte sällan i Kina. Den rättighetsinnehavare som faktiskt orkar driva sin sak rättsligt får lägga så mycket tid på detta att "piratsäljaren" helt enkelt hinner öppna ny shop under annat namn, med samma skit - och så håller det på.
På Model Ship World, ett av de främsta forumen för fartygsbyggande, blir du helt sonika bannad om du kommer med en piratbyggsats i byggloggen. Men forumet är också en källa för dig som köpare att ta reda på om en byggsats faktiskt säljs lagligt eller inte, på så sätt välkomnas diskussion om piratbyggsatser, man vill få medlemmarna att förstå hur mycket skada det innebär - för legitima tillverkare, men även i förlängningen för alla som gillar hobbyn.
#7 Ett orimligt lågt pris bör oftast kunna få dig att fatta misstankar. Det hjälper inte att bara titta på bilder på byggsatsens delar, dessa är (givetvis) också stulna från originalet. Ett sunt grundtips är annars att handla av en erkänd hobbybutik, fysisk eller näthandel, då får du reko grejor.
#7: Det tydligaste brukar vara priset. I andra hand kan man många gånger se det på säljaren.
#8: Jag tycker Model Ship Worlds väldigt tydliga och konsekventa ställningstagande är intressant, och något som man kunde hoppas att andra forum, föreningar etc. tog efter. Det är bara om tillräckligt många slutar köpa stulna produkter, konsekvent och på bred front, som det finns en liten chans att påverka.
Tyvärr har jag observerat att inte ens priset alltid är en tydlig indikation. De stulna produkterna kan ibland säljas för nästan samma som orginalen. Även där visar engagerade opinionsbildare, som Model Ship World, hur viktigt det är med att sprida information om hur man upptäcker stulna produkter, och vilka tillverkare som ägnar sig åt sådant.
#3: Det är onödigt att inte hålla godtog.
Och för några figurer jag köpte för flera år sen.
Si Vis Pacem Para Bellum
Jag vågar inte handla på ebay nu. Om ni tittar på ebay figurer hur mycket tror ni är pirat kopierade?
Jag ska lägga pengar på bättre modeller.
Si Vis Pacem Para Bellum
Den här tråden var mycket bra då jag tycker att det är bra att lyfta upp det här ämnet så folk blir mer medvetna när det gäller piratkopiering, jag tror också att många som köper piratkopior inte själva vet vad dom köper pga bristande kunskaper kring detta.
#13: Det tror jag också. Ser man något billigt på nätet som man vill ha är det inte givet att man vet att det finns original och kopior. Plast som material är billigt. Hur ska man veta vad som är rätt och fel pris om man inte är i modellbyggarbranschen sen tidigare?
Det kanske finns någon här som vet mer och kan skriva ett upplysande inlägg om original, kopior och problemen med att köpa kopior, samt hur man undviker att göra fel.
Jag håller mest på med båtmodellen i trä, så det är den marknaden jag har bäst koll på. Den här artikeln är en fallstudie och genomgång för en specifik kopia. Den kanske kan vara informativ även i andra sammanhang
https://thenrg.org/resource/articles/anatomy-of-a-knock-off
Köp direkt från tillverkarens hemsida eller återförsäljare som dom hänvisar till.
Handla inte från Asien eller Östeuropa. Om det inte är kända välrenomerade handlare som tex Hobbyeasy.
Vet att det även finns dom som säljer vidare, sk drop-shipping, på tex Tradera.
Om man vill spara pengar, kolla andrahandsmarknaden när modellbyggare säljer ut sina "grå armeer". Lätt att se när de bara har 1st av varje förebild och ofta brukar de vara periodnischade. Finns även köp/sälj/byt på dedikerade figurforum.
Janne Nilsson
"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."
#15: Ärligt talat så blir jag äcklad och rent ut sagt förbannad på detta piratkopiereri!
När delarna är till 99,99% exakt likadana som en originalbyggsats, och det när det gäller ett fiktivt träfartyg ifrån 1700-talet, så är det självklart så att det är rent och skärt bedrägeri det handlar om.
Och så finns det blodsugare som faktiskt stöttar dessa förbannade lata jävlar, som bara vill tjäna snabba pengar genom att sno andras idéer och hårda arbete.
Skäms på dem!
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
Jag är ute efter en Sherman i 1/35 och vet exakt vart den finns och vad den kostar men jag blev fundersam över priset, en butik i Sverige tar strax över 900 kronor för den, en annan butik tar strax över 500 för samma byggsats och här kommer ett stort MEN, den butiken ligger inte i Sverige men inom EU. Hur kan det skilja nästan halva priset? Jag vet att det är stor skillnad på hur stort lager en butik kan ha osv men det är ju groteska prisskillnader. Visst jag vill självklart stödja svenska försäljare, jag antar att det kan vara en fråga om samvete men man kommer inte ifrån att det är också en fråga för plånboken. Jag tror inte den här butiken som ligger utanför Sverige sysslar med att sälja kopior som ligger i samma låda som originalet.
- Redigerat 2020-12-27 18:55 av [Nalle1976]
#18 Priset till kund kan variera beroende på en rad faktorer som t ex, inköpspris, fraktkostnad eller kalkyl.
Gäller det byggsatser i styreneplast har jag svårt att tro att det skulle röra sig om piratkopior. Vill mena att i just det fallet är det sällsynt.
Vilken byggsats rör det sig om?
#19: Det är en M4A3 E2 Jumbo från Meng.
#20 Ett pris på 900,- SEK förefaller lite väl högt, anser jag.