Billing boats Lilla Dan
Slipar på Podolsk skrov men det tar tid så för att få lite omväxling så startar jag ett nytt bygge. Har inte förmått mig att slänga den här så varför inte göra ett försök. Inköpt hos Wentzels i mitten på 70-talet och jag byggde en del på den då, sågade främst ut många av delarna, på den tiden fanns inga laserskurna byggsatser utan allt sågades ut med lövsåg och filades till rätt form.
Jag satte upp spanten och limmade dit det stora däcket på 70-talet. Sedan har skrovet dock behandlats mindre bra så 8 spanttoppar är avbrutna.
Skrovet och ritningen har faktiskt funnits med i en kortfilm som jag har för mig visades på Tv i slutet av 80-talet, hade en granne som jobbade med film och behövde en båtbyggsats till en scen.
Börjar med en bild på kartongen.
Här har jag fått på båda däcken, denna gång limmat med vanligt Cascol trälim och fastsatt med spikar som jag pressat dit med kombinationstången på bilden.
På bilden syns också bordläggningslisterna, väldigt mörkt träslag. Jag vet inte om det mörknat med åren. Det är också ganska grova ¨porer¨ i träet, lär kräva en del spackel. Men lite kul att försöka bygga med det ursprungliga materialet i byggsatsen.
För att laga spanten så har jag borrat 2 mm hål i dom och tänkte skära till nya toppar i lind och borra hål i dom också och sedan sätta i någon lämplig träbit i hålen. Jag får väl försöka sätta fast en list på dom spanttoppar som är ok och så passa in dom nya topparna i kurvan så att säga.
Vilken fin gammal skuta lycka till med bygget
Lars
Lars
Trevlig modell! UHU Hart använde jag redan på 60-talet till att limma lin-flygplan, tålde både glöd och dieselbränsle. Finns fortfarande att köpa.
Intressant litet projekt, och en trevlig båt. Håll oss underrättade om hur det går att bygga med så gammalt material. Jag har kommit över en annan påbörjad modell från Billing Boats och är nyfiken på vad jag har att vänta när jag sätter igång med den.
Spännande! Just Lilla Dan hörde till de byggsatser jag dräglade över (men inte hade råd med) som ung man, inrest från Lund till Malmö för att besöka Model Craft och Semo Hobby … 🥺😋
"Oh bury me thar! With my battered git-tar!
A-screamin' my heart out fer yew!"
#8: Spanten är stenhårda (liten överdrift), funkar inte med byggnålar så jag fick använda spikarna som följde med byggsatsen. Dom små vita fyrkanterna är tunn papp som jag tänkte skulle göra det enklare att dra ur spikarna när limmet torkat. Ett plus med dom är att det är enklare att hålla i spiken och få den att gå rakt in i träet.
4 plank på varje sida spikade, återstår minst 8. Planken är ca 7,5 mm breda, rejäla grejer.
Kul projekt, likt Banjoman så är detta en byggsats jag minns från barndomen, ska bli jättekul o se den färdig.
Rolf
Bygger vidare på den här och funderar över hur jag ska lösa insidan av brädorna ovanför däcket. Tänkte limma smalare brädor liggande och sedan med 1,5 - 2 cm mellanrum stående. Ser ut så på bilder och video som jag kollat på.
Det följde inte med några brädor till däcket men jag har letat fram några 3 mm breda lister från en annan Billingsbyggsats, inget fantastisk virke men det får duga.
Sedan tror jag att jag skär till något ur 1 mm plywood för den breda kanten runt däcket.
Någon här som har bättre/andra ideer?
- Redigerat 2021-03-09 16:27 av ubjs
Jag blev nyfiken och letade upp några bilder på Lilla Dan. Det ser ut som att insidan av brädgården samt brädgångsstöttorna är målade i vitt. Så jag antar att det inte är nödvändigt att klä den om du tänker göra samma sak.
Jag såg även att den breda kanten runt däcket (det som kallas vaterbord) ser ut att ligga 4-5 cm högre än själva däcket. Så en enkel lösning skulle väl vara att planka hela däcket och sedan limma på vaterbordet ovanpå?
GLÖM INTE BORT ATT SKARVA DÄCKSPLANKEN DET FINN INTE DÄCKSPLANK SOM ÄR 30 40 M LÅNGA BYGGER SJÄLV EN BÅT SOM ÄR I VERKLIGHETEN 70 M LÅNG SÅ DET SER JU MÄRKLIGT UT ATT INTE SKARVA DÄCKSPLANKEN
5 m långa kanske är mer lagom?
Den är i skala 1:50 så då blir planken 10 cm och så får man lägga dom i något lämpligt mönster, förskjutna skarvar.
Om man bygger i mindre skalor 1:96 tex så kanske man kan fuska och bara markera plankskarvarna men i 1:50 så blir det nog bäst att kapa till lagom långa däckbrädor.
ja exakt jag har använt mig av samma mått och då löpande vilket gör att man börjar med den bit som blev över i slutet och anpassar den efter tänkt spant.
Standard längder är ju 3,6 - 4.2- 4.8 samt 5.20.
Har varit på museum och kollat lite på skeppsmodellerav erkända byggare
och de flesta saknar ändar på däcksplanken vilket ser väldigt mycket märkligt ut
40m hela däcksplank ??
#14: om man vill vara riktigt noga skall skarvarna mellan däcksplankorna hamna över däcksbalkarna. Men skarvarna bör förskjutas så att de inte ligger bredvid varandra.
Jag tror 5 m är en bra riktlinje. Även om man tänker sig att båten inte byggs med de numera standardiserade måtten, utan att man tagit ut så mycket som möjligt ur trädet, så lär ingen planka var över 10 m.
Oj, var det ett år sedan något blev gjort på denna, hög tid att göra ett litet ryck då.
En grej som stört mig en del är att den stora kajutan ser så låg ut. Jag hittade en video på Youtube och kom på att man kan pausa och högerklicka, välja snapshot och man kan spara en bild av det som är på skärmen. Visste säkert alla redan men för mig var det en nyhet. :)
Kajutan mäter 35 mm höjd både på ritningen och på byggdelarna, det ger 175 cm och dörrar på 150 cm. Ritningen är från 1950 så båten kan ju vara ombyggd sen dess men mindre troligt. Jag gissar på en höjd på minst 200 cm eller snarare 220. Får lägga till ca 7 mm på höjden.