Diorama, tema höst
Hej
Jag tar mycket intryck av naturen, just nu är det en härlig årstid med färgsprakande färger. Blev väldigt sugen på att få till ett diorama med höstens alla färger. Gjorde en mockup lite snabbt med färdigköpta träd och lite blandade figurer jag har liggande. Huset är delvis ihopsatt sedan länge, det behöver dock en del kärlek innan målning.
Visar lite bilder på mockup 1.0, kommer garanterat bli uppdaterat. Har redan planerat in en liten väg och små gångstigar markerade med grått på ena bilden.
Tänker att scenen innehåller 3 olika uppställningar av figurer: Sårade soldater vid huset, soldater i rörelse i mitten samt granatkastargruppen längst bort. Sedan har vi Fritz som kommer ut ur skithuset:)
Hoppas få lite tid till detta bygge innan löven helt försvunnit från alla träd.
/Erik
#0: Granna färger och det ser riktigt bra ut för övrigt också, Fritz livar upp diot mycket, tur han fick på sig brallorna.
Erik, du får börja köra med beta-testnumreringar istället 0.1 upp till 0.99, då behöver du inte bekymra dig för att våga ändra i konceptet! ;-)
Vet en programvaruutvecklare som var framme vid 0.9.9 och "alla" väntade på den stora fina 1.0 versionen - då kom 0.9.9.1….. möjligheterna är oändliga :-D
Som vanligt kul och inspirerande att få ta del av ditt "koncepttänk"!
#2: He he, tack Markus! Ja då får vi verkligen kalla detta 0.1
Jag har fortsatt spåna lite på hur jag skall få figurerna att interagera med både varandra och fordon/byggnader/natur. Rapporter kommer löpande. /Erik
Uppdatering 0.2
Jag grundmålade huset i vitt och sedan svart, efter det har jag torrborstat med 3 bruna nyanser samt lite grått. Taket är torrborstat med beige och grått. Inget är färdigt men jag ville ASAP se ljuset i tunneln.
Marken är spacklad och målad i brunt, detta är bara för att slippa se den eländiga vita frigoliten. Kanten på dioramat är målat med svart färg.
Jag limmade på en skiva kork under huset, tänkte det skulle bli en grund. Men huset blir för högt med korken tycker jag så jag kommer skära bort det. (Korkad idé från början). Jag kommer få jobba med huset, ändbitarna på varje timmerstock måste fixas, fönster skall målar, taket måste få lite mer liv, handtagen på dörrarna måste ersättas mm.
Men det ser roliga ut nu. Tog fram några målade figurer som statister för bilderna, de skall inte användas sedan. På några bilder står olika stridsvagnar, det var ett litet test bara.
Over and out. /Erik
Kul att du är igång med nytt bygge . Ser som vanligt jättebra ut så här lång och det blir spännande att se vilken uppdatering det stannar vid / Micke
ser extremt lovande ut det här.
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Tack killar:)
Snabb uppdatering. Jag har börjat lägga på lite gräs på vissa ställen. Gräset kommer slutligen inte synas så mycket utan är mest nästan som en grundmålning av terrängen. Grävde ett dike mellan vägen och kohagen. Vägen kommer jag bygga upp med ett tunt lager lera där man lätt kan göra hjulspår.
Over and out!
Jag spånade vidare lite på uppställning och val av figurer. Jag måste inventera alla tyska figurer jag har för att hitta rätt uppsättning.
Om någon tycker det är roligt att se mina bilder från experimenten med detta så är här ett gäng.
Observera att inget är klart. Det kommer vara som en mur av träd och buskar i bakkant av bygget som ett avslut kan man säga.
Redan nu kan jag påpeka att det är några figurer och en eller två kor för mycket:)
Trevlig helg på er! /Erik
Gick ut i garaget och gjorde en ny scen. Skippade granatkastargruppen, ställde dit en Hetzer och ett gäng officerare som på blodigt allvar bråkar om hur de skall lägga upp strategin.
“A bunch of Hetzers” skulle bygget kunna heta:)
Ställde också ut lite mer träd för bildernas skull, detta är bara ett test som sagt.
Skriv gärna vilken av de två scenerna just du gillar mest.
/Erik
Vilket hantverk . Man kan titta hur länge som helst på ditt diorama , och hitta nya fina detaljer hela tiden . I mitt tycke är senaste upplägget bäst.👍👍👏👏
Vänliga hälsningar Roland Karlsson
Jag röstar för granatkastargruppen med motiveringen att figurerna gör det hela mer dramatiskt för det blir fler dramatiska poser att titta på, man kan nästan känna deras stress och fokus på det som komma skall.
Håller med # 11 jag tycker det blir mer liv i dioramat
Granattruppen bör få stanna kvar, det ger mycket mer dynamik i dioramat. Man undrar liksom med spänning vad för fara som lurar där bakom kullen…
Tackar än en gång för tipset angående "Patton"!
Vänligen, Morgan // Ilmavoimat
Tack så mycket för era svar! Hela idén med detta bygge grundade sig från början på just detta fantastiska kit med granatkastargruppen. Liksom er fångades jag av spänningen i deras poser.
Jag gillar dock scenen med en stridsvagn och figurerna som bråkar på vägen. Eftersom bygget är tämligen stort passar det in att ha med lite fordon. Jag tror att en betraktare på en utställning gillar en scen med både hus och fordon.
Jag har därför med stor sannolikhet beslutat mig för att göra ett eget bygge för granatkastargruppen. De förtjänar att vara helt i fokus. Ikväll gjorde jag en mockup på hur detta skulle kunna se ut.
Ev namn är ”Enemy in sight”.
Skriv gärna vad ni tycker om detta nya upplägg. /Erik
- Redigerat 2020-11-01 22:08 av DIOWORK
Grymt, tror du har rätt ang utställningar
Alla borde bygga en Tiger någon gång.
Tack Johan! Jo jag tror detta är rätt beslut, går på Hetzerkonceptet med höstdioramat och ger granatkastargruppen ett eget bygge som jag visat redan. Kommer dock göra bygget lite bredare så huset till vänster kan bli lite större. Lägger upp det bygget i en separat tråd sedan.
Jag fortsätter skissa på höstdioramat och kommer lägga till två fordon som respektive officerare färdats i. Fint folk vandrar inte i gyttja tänker jag:)
De två fordonen på bilden är bara en illustration, vi får se vilka det blir till slut, men något åt detta håll iallafall. /Erik
- Redigerat 2020-11-02 15:53 av DIOWORK