Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettertips-råd-problemlösningmodellfotografering
Läst 317 ggr
[Ilmavoimat]
4

"Fotostudio" i hobbyrummet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Får jag lov att presentera min lilla "fotostudio" i hobbyrummet!

Efter ett par tips av en fotokunnig arbetskollega så använde jag en utrangerad stålampa ifrån ett känt inredningsföretag samt en bit kasserad vit kartong ifrån jobbet (dessa har jag ett flertal av hemma, bl.a. som sprayunderlag).

Stolryggen, som håller kartongskivan på plats, uppfyller faktiskt också ett syfte. Den gör att jag kan stabilisera mobiltelefonen när kameran används och på så sätt blir fotografierna skarpa.

Vår vid det här laget tolv år gamla digitalkamera kommer nog barnen få som leksak så snart vi har köpt en ny, för den tar helt enkelt inte lika bra bilder som mobiltelefonkameran.

Enligt min fotokunniga kollega så gör den böjda vita kanten att det blir en djupverkan samtidigt som läslampan kan riktas dit där det behövs beroende på vad som ska fotograferas.

Jag är ute efter dubbelt så breda vita kartongskivor (EU-pallstorlek), men än så länge har ingen sådan dykt upp i kartongskräpet på jobbet.

Kanske ni har bättre lösningar för att ta bra fotografier av era alster?

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat

• Redigerat 2020-10-07 11:19 av Niklas
[Nalle1976]
0

#0: Jag har också funderat på att göra en foto hörna i hobbyrummet med diverse belysning från olika vinklar.

Niklas
0

Jättebra med enkla lösningar. Jag köpte en relativt dyr mobil LED-fotolampa, men det visade sig att en av mina billiga LED-ficklampor gjorde jobbet ännu bättre tack vare mer fokuserad stråle. Satsa på ficklampor med en jämn stråle, inte såna som har starkare ljus i en punkt i mitten.

Vill ni göra ljuset mjukare går det att hänga exempelvis ett vitt A4-ark en bit framför. A4-ark är också bra att använda som reflektorer från sidan för att jämna ut skuggorna.

Se till att fästa mobiltelefonen så att den sitter helt still under långa exponeringar. Annars kommer ni att få oskarpa detaljer i bilderna. Med modellbyggebilder är det ingen hit. 🙂

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Emo
0

Intressant tråd, flera fina råd.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Niklas
0

Jag vet inte hur ni gör med färger. Ofta vill man att färgerna ska vara verklighetstrogna vid normalt dagsljus.

Lås först vitbalansen i kameran så att det blir samma på alla bilder. Använd sen en mellangrå bit papper eller liknande och fotografera den när ni har ställt upp ljus och modell. Sen kan ni ställa vitbalansen i ert fotoredigeringsprogram mot den grå ytan. Det brukar finnas ett pipettliknande verktyg som ni kan peka med på den och då justeras alla färger som om den vore belyst i dagsljus (6500 Kelvin eller nåt sånt).

För att det här ska fungera är det väldigt viktigt att alla ljuskällor ni använder har samma färgtemperatur. Blanda inte lampor av olika märken och låt inte dagsljus slippa in. Med blandat ljus kommer det nämligen att bli omöjligt att ställa vitbalansen över hela bilden. När ett område ser bra ut ser ett annat ut som om det är fotograferat i solnedgång eller en kall vinterdag.

Niklas
0

Jag kommer visst aldrig ihåg att skriva allt på en gång… 🙂

Finessen med att låsa vitbalansen på alla bilder, är att ni bara behöver ställa vitbalansen på testbilden och sen kan ni återanvända samma ljustemperatur på alla andra bilder tagna vid samma tillfälle. Det går ofta att kopiera värdet från en bild till alla övriga. Det spar mycket tid.

[Nalle1976]
0

#5: Många jätte bra tips där Niklas, jag tillhör ett utrotningshotat släkte som inte använder en smartphone. Jag har en digitalkamera (system) som jag fotar med, vet du om det finns något bra redigeringsprogram att ladda ned från nätet? Jag försöker lära mig min kamera när det gäller skärpa och ljus, mina foton är typ som en gott och blandat påse…

Janne Nilsson
2

Sök lite på nätet efter ljustält. Det är ett bra sätt att få hyffsade foton. De finns i olika storlekar och prisklasser. Så shoppa runt kan vara ett tips för hobbyfotografen.
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/foto-video/studio/blixtar-och-tillbehor/ljustalt-for-produktfotografering-led-60x60-cm-p57689

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Niklas
0

#6: Dels använder jag inte dator och dels är jag Mac-människa så jag har ingen koll på program för Windows. Kanske någon annan här kan tipsa. 🙂

[Nalle1976]
0

#7: Tack så mycket Janne för tipset, tält på 60x60 borde räcka tror jag? Jag bygger mest 1/72 och någon enstaka i 1/35.

• Redigerat 2020-09-11 18:45 av [Nalle1976]
petzon
1

Gimp är ett helt OK bildbehandlingsprogram, men Photoshop som kostar en slant är vassast.
Själv fotograferar jag med digital systemkamera med fullformatssensor, två fotolampor med diffusorer och lågenergilampor, bakgrund på rulle. Fotograferar i råformat för att kunna efterbehandla på bästa sätt. Min inställning är att mobiltelefoner duger att ta bilder med, men skall man fotografera krävs en kamera. Kameran ger mig en helt annan kontroll och ett objektiv som är fysiskt större ger helt enkelt bättre optiska förutsättningar.

Niklas
0

#10: Min erfarenhet är att behovet av den extra skärpan och upplösningen inte finns för min del. Jag trycker inte bilder. Dessutom är de bilder jag får direkt ur mobilkameran betydligt bättre exponerings- och färgmässigt än de RAW-bilder jag fick direkt ur systemkameran. Efterarbetet blir betydligt mindre omfattande.

Jag använder också fysiska objektiv även om de inte är så stora och tunga som till en systemkamera.

Niklas
0

Och jag fotograferar nästan alltid i RAW + jpg. 🙂

Sabud
0

Jag har väl inte en fotostudio direkt utan bara en hygglig bordsyta med vit eller grå bakgrundspapp samt ett par LED byggbelysningar med reglering.
Trots moderna systemkameror, FF DSLR och spegelfritt använder jag mest min gamla Panasonic LX3 på grund av mer skärpedjup samt mycket bra optik. Mobilen undviker jag då jag ganska ofta vill dra upp bilderna i storlek.
Ta en titt på `Banjomans´ byggblogg Eilean Mor där bilderna är fotade med just en Panasonic LX3. Han har även fina bilder på verktygsinköp men där känner jag inte till kameran.

[Ilmavoimat]
0

Tänkte försöka mig på att tillverka en större spraybox till när jag använder mina Tamiya sprayburkar. Utomhus går det helt enkelt inte, för då blåser vinden bort färgen ifrån modellen som jag försöker spraymåla.

Och inomhus, har jag insett idag efter att ha skrubbat bort intorkad färg på hobbyrumsgolvet i ungefär två och en halv timme, så fungerar det inte utan spraybox.

Det hjälper inte att jag använder en stor kartongskiva på golvet, för sprayfärgen sprider sig partikelvis ungefär en och en halv meter bort.

Spillkartongskivor har vi gott om på jobbet - det är bara att ta med sig det som behövs. Så hur bör denna spraybox konstrueras?

Att dörren och fönstret bör vara öppna samt att det måste luftas efteråt - helst över natt - är en självklarhet.

Vänligen, Morgan // Ilmavoimat