Etikettfartyg
Läst 602 ggr
bolin
2020-08-12, 21:10

Bohuseka

I vintras var jag på modellbyggardagar på Sjöhistoriska, och upptäckte där att Medborgarskolan hade en kurs i modellbåtbygge i Stockholm. Jag anmälde mig och började bygga en liten Bohuseka. Tyvärr hann kursen bara hållas ett par gånger innan den ställdes in p.g.a. corona. När höstens kursprogram publicerades finns inte längre någon sådan kurs med. (Helt förståeligt eftersom majoriteten av deltagarna hade en ålder som gör dem till riskgrupp, och det kanske inte är helt enkelt att ordna distansundervisning i just detta ämne.)

Så jag blev sittande med en påbörjad modell och en ritning.

Med lite mer erfarenhet under västen från att (snart) ha färdigställt en modell av Will Everard med diorama (samt en hel del läsande av böcker och byggloggar på olika forum) tänkte jag att det nog skall gå att räkna ut hur den skall fullbordas.

Modellen så långt den blev färdig under kursen

Modellen är byggd efter en uppmätning av en verklig eka som byggdes runt år 1900 på Stora Askerön. Den är publicerad i boken "Båtar i Bohuslän".

Som varandes en eka är den klinkbyggd. Modellen byggs på et liknande sätt som en fullskaleeka, dvs skalet först och sedan passas spanten in. För att få formen rätt byggs modellen (till skillnad från en riktig eka) upp och ned över en form.

Varje planka skärs ut med extra material runt om och passa sedan in med fil och hyvel tills formen passar.

Plankorna limmas till föregående planka samt till för- och akterspegel. Denna typ av rundbottnad eka passar bra som nybörjarmodell eftersom det inte finns någon för eller akterstäv med en spunning att passa in borden i.

Så här långt har jag kommit i skrivande stund. Tredje bordet har värmts i kokande vatten och sitter i spänn för att få rätt form.

bolin
2020-08-15, 18:35
#1

Det sista bordet har kommit på plats och jag har sågat av de utskjutande plankorna vid aktern. I fören upptäckte jag en glipa och var tvungen att peta in mer lim och lämna i spänn. Det hindrar mig dock inte från att börja jämna till ytan på plankorna.

Till detta använder jag sickel. Min tanken med att inte använda sandpapper är att jag tycker lind (som jag använder till modellen) blir lite sammetslen snarare än slät när man slipar.

bolin
2020-08-16, 21:29
#2

Så nu är plankningen klar och det är dags med löskölen. Det är inte någon egentlig köl, snarare en längsgående list och en liten akterstäv och (jag tror det heter) resning på undersidan i aktern.

Torpassade delar innan limning.

bolin
2020-08-20, 20:16
#3

Så var allt jag kan göra på undersidan klart. Dags att såga av för- och akterspegeln. Dessa är bara limmade i den nedersta delen. Ett enkelt snitt så skall båten komma loss.

GusLars
2020-08-20, 21:45
#4

Magnifik liten trä eka 
Lars

Lars
Banjoman
2020-08-23, 15:58
#5

Otroligt fint! Det är något särskilt med massivt trä, och du har verkligen lyckats få linjespelet i bordläggningen att se riktigt snyggt ut! 👍

"Oh bury me thar! With my battered git-tar! A-screamin' my heart out fer yew!"
bolin
2020-09-01, 20:50
#6

Tack för era fina ord.

Idag fick jag lust att återgå till det enklare trähantverket i skala 1:12 än det lite pilligare skala 1:50 i mitt rospiggsbygge.

Nu kommer vi till ett avgörande ögonblick, är linjerna lika fina på insidan också? För och akterspeglarna är som jag nämnt limmade till byggstommen. Ett par snitt med sågen så lossnar det hela.

På lite avstånd ser det ganska OK ut. På närmare håll finns det en del misstag som jag behöver ta lärdom av till  mina andra byggen. Det blev för mycket limspill som jag inte kunde torka bort eftersom bygget var upp och ned. Det blev ett tryckmärke i borden där en av spantformarna uppenbarligen hade stuckit upp en aning från en jämn kurva. Lind är ett mjukt trä, särskilt när det är blött.

Dessa tryckmärken hamnar dock precis där ett spant skall sättas in, så det bör gå att dölja.

Det allvarligaste problemet var dock i fören:

Så kan det inte få se ut, så jag har skurit till en täckbräda i 1mm faner och limmat fast.

bommen99
2020-09-02, 06:13
#7

Limspill är ju ett elände och svårt att få bort då lim oftast kan ge trä en oönskad "färgnyans". Angående täckbrädan i fören, håller med att den inte var så tjusig som ditt bygge i övrigt. 🙂

//håkan

bolin
2020-09-02, 21:16
#8

Täckbrädan blev rätt bra. De kvarvarande gliporna kan jag leva med.

Idag började jag med att passa in spanten. Jag testade först med att försöka böja en ribba efterblötläggning i hett vatten som jag sedan kunde skära ut jack för klink skarvarna i. Jag gav upp efter några försök. Med en ordentligt byggd jigg skulle det nog ha kunnat gå, men det hade varit mycket jobb.

Uttagning av spantets form

Så jag skar ut två halvor ur en lite bredare planka istället.

Torrpassade spant, vy mot aktern.

Det tog en god stund att skära ut och fila till. Jag måste fundera på metoder att effektivisera arbetet.

bommen99
2020-09-03, 00:47
#9

Ser ju helt ok ut. Men om ngt nu tar lit tid, vad gör det när man pysslar med sin hobby👋

//håkan

GusLars
2020-09-03, 16:48
#10

Magnifik lite eka tummar upp
Lars

Lars
ubjs
2020-09-04, 10:52
#11

Funderar, du byggde båten på några mallar, första bilden i tråden. Har du kvar dom eller är det inte där du ska ha spanten?

bolin
2020-09-04, 17:38
#12

Det stämmer, mallarna är avritade från spantritningen och de sitter på samma ställe som som spanten skall sitta. Men, det blev liksom skillnad mellan karta och verklighet. Det blev lite glapp mellan mallarna och plankorna, och när jag lossade bygget fjädrade det ihop en aning.

Därför blir det mer exakt om jag måttar ut spantens form från skrovets verkliga form, även om det extra jobb. Dessutom är det mer likt hur klinkbyggda båtar byggs i full skala.

Jag har ett annat klinkbyggde på gång och ytterligare ett planerat. Jag tar denna eka som övningsobjekt ;-)

bolin
2020-09-08, 17:26
#13

Att passa in spanten tog sin tid. Inget spant är det andra likt, de är inte ens symmetriska mellan sidorna… Jag måste öva på precisionen :-)

bolin
2020-09-22, 19:31
#14

I bakgrunden syns förklaringen till att bygget har gått lite långsamt en liten tid. Jag har uppgraderat min hobbyhörna med lite bättre förvaring. I mitt lilla kyffe under trappan är det viktigt att allt har sin rätta plats, annars går det inte att göra så mycket.

På modellen har jag jobbat med relingslisten som vilar ovanpå spanten. Mot akterspegeln sitter det knän. Listen består av tre delar på var sida, på bilden saknas fortfarande mittsektionerna.

bolin
2020-09-26, 17:51
#15

Nu börjar det närma sig slutet. Jag har lärt mig att det jag kallade relingslist är en essing. Jag har fått i toftvägare längs sidorna och passat in tofterna. I botten har jag passat in durkarna. Dessa är tillverkade av hela flak med plankskarvarna inristade.

Det återstår ytterligare en del putsande innan det är dags för slutlig ytbehandling. Än så länge har jag inte bestämt mig för vilken metod jag skall välja. I original har båten varit tjärad. Om jag väljer att efterlikna det överväger jag att prova Herdins oljebets som finns i färgen "Tjära". Alternativt tänkte jag behandla den med olja (rå linolja eller någon möbelolja).

Det återstår även att tillverka en mast och segel. Dessa finns inte med i ritningen jag utgått från, men originalet var avsett för segling. Jag har hittat båten som ligger till grund för ritningen på Digitalt Museum, https://digitaltmuseum.se/011024268188/bat. Där har jag även hittat information om längden på masten och spristången.

För riggens konstruktion i övrigt tänker jag utgå från denna modell från Sjöhistoriska: https://digitaltmuseum.se/021015749836/fo183212dig-5

Slasktratt
2020-09-26, 19:28
#16

#15: SNYGGT och VÄLGjORT 👏👍

Niklas
2020-09-26, 20:36
#17

#15: Verkligen fint arbete. 👍🏻 Vore det inte lite synd att göra den tjärsvart? Min morfar hade en liknande eka. Den fernissade han. Det gav trät väldigt fin lyster.

Vänliga hälsningar, Niklas Ha en bra dag! 🎈
bolin
2020-09-26, 21:28
#18

#17: Jag planerar att testa lite ytbehandlingar på spillvirke, och se vad jag gillar bäst. Om det blir tjära skulle jag inte göra den helsvart, utan snarare eftersträva en ”nytjärad” gyllenbrun nyans.

När mast och segel är klara kan jag se helheten och förhoppningsvis komma fram till hur jag vill presentera modellen.

Upp till toppen