king tiger
Nu har min tiger anl den är med henschel torn , byggsatsen är fin ´! men banden blir en rysare för mig ,manskapet åxå från dargon är en utmaning i sig ,villka små ansikten ja ja jag får väl ta tid på mig
och inte ha så stora krav på mig ,men ni kommer nog att ha roligt åt mig;o) men det är ju" better" att sprida glädje än sorg
. kommer en bild på i eft m ,då digital k är min dotters och för hus friden, så får hon ta bilderna med sin system k , så pebben o ni alla nya vänner, här skall byggas
Lyckliga häls gigabyte

ska bli intressant att se dessa grejor.

Giga, Jag jar nästan exkat samma King tiger som du fast med porsche tornet =)
Inhandlades på C4
kan man tänka sig lite bilder eller så……………..
inte så konstigt det är ju tornen som skiljer dom åt!
//pebben
ditt figurset är Gen2 såg jag det är väldigt detaljerat och massor med grejor men det är ju inga nybörjar grejor precis! men det går nog bra ha lite tålamod bara så och det blir ju fina figurer i slutändan! 
//pebben
Är i det närmaste färdig med "underredet" skall börja med banden blir lite pilligt då det ej är magic tracks, mycket puts blir det ! skall bara måla den så kommer en bild ,om jag tycker att det är roligt ?? YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
Låter spännande! Ser fram emot att få se lite bilder sen.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#7 hehe! tycker du att underredet är kul att bygga är du nog fast i träsket!
så jag säger välkommen ner i gyttjan 
//pebben
Ja, det kan man väl lugnt påstå! 
Azgaron
tack " mera gyttja blir det !
hur många länkar skall man samman foga på en gång ,tre fyra st eller så och hur får man den att sitta tajt runt drivhjul ,där så limmar man väl dom på hjulen eller??
giga
hur många länkar du sätter ihop spelar inte så stor roll . men runt drivhjulet så räkna ut hur många det behövs för att räcka runt + till första hjulet forma länkarna på drivhjulet så att du får till formen innan limet torkar. undertill kan du göra en gäng där är det lätt då dom ska ligga platt mot marken forma likadant baktill som framtill jag brukar annvända mig av chassit med hjulen på då förståss! som mått stock lycka till!
//pebben
tack för tipset! har torr passat driv hjul o löp hjul, kommer att skicka en bild innan jag målar o limmar ( blir i kväll någon gång )är lite osäker om bakre löp hjul är i rätt vinkel .ps jag är fast i träsket , och det är"
göttt"
visst är det kul? 
//pebben
och länkaren målar man väl innan man sätter ihop dom ?
mm länkarna menar jag
limma så mycket du kan före målning! i bandmagasin kan det bli trångt så det måste du själv avgöra om det finns plats för målning eller inte med allt monterat om du känner dej osäker så måla innan men det kan lätt bli lite kladdigt hehe du vet färg och lim. själv brukar jag måla det som är svårt att komma åt inann och det som går att komma åt effter montering men det är lite olika från modell till modell vad skaffade du för lim och färger?
//pebben
Hej pebben tack för svaret .lim tamia med pensel +ca typ zap grön ,färg vallejo air panzer ocre 71081tank dark yellow ,tycker att den är för mörk, nästan gröngul, skulle vara samma som tamiys gula 60 men jag tycker inte jag eller har jag fel ps har köpt en ny air b en EW-220 på jula för 300 kr inget lyx men duger för mig
giga
xf60 är ju lite grön/gul men kan nada om vallejo så det kan jag inte svara på men du kan ju alltid bryta ner den med lite typ buff eller liknande! Gott me ny spryta! nässtan ett måsste med det tyska kammot! 
//pebben
tack pebben ,men vad är buff ?
grå/baige aktig tamiyas heter i alla fall xf57 går ju med nån grå eller vit också förståss!
//pebben
tack pebben .Har tagit av alla band länkar o putsa dom ,många länkar blir det ;o) och det blev lite små pluppar över ,dom kommer till anv i dioramat, men vad det skall bli får ni se sen ,;o) ej tankhinder utan lite mera jord nära ;o)
giga
ps då min fotograf gick i strejk i går så uteblev bilder, hoppas på en förlikning i dag :o)
Ska hjulen se ut så? Ska det inte sitta en innerhalva först och sen hela hjul på varannan utanför och sen en ytterhalva? Fast det kanske inte är så på den? Jag bara undrar för att jag vill veta.
Azgaron
jo det är hjulen i vänster hörne som gäller! den ligger ju upp och ner! 
//pebben
tack pebben! om du tittar så skall nog det ena drivhjulet ligga lite över det första löphjulet men men ej på andra sidan men inte så mycket som på min bild ,ser det rätt ut för övrigt ?
kolla så att du har rätt axlar på rätt sida! i övrigt ser det ok ut
vad jag ser på bilden! ska kolla i min tamiya också!
//pebben
ok tack så länge
Har hittat felet, sorry att jag tar upp din tid ! Dom två axlarna närmast drivhjuler ligger ca en halv mm för långt "fram,"jag fixar det genom att filar upp hålen på dom två sista hjulen ,i stället för att försöka flytta axlarna .går väl av då , för övrig så är alla delar torr passade än då länge , om jag tycker att det är roligt ?yesssssssssssssssssssssssssssss
Jag får väl också tacka då jag på sätt och vis fått svar på min fråga genom den klargörande bilden!
Azgaron
Azgaron ursäkta, jag blev lite självupptagen
,
Hehe, ingen fara, sånt är lätt hänt! Ibland läser man nog lite väl selektivt och missar saker utöver det man vill ha svar på. Frågan är ju om vi är skapta för så mycket information som vi får dagligdags genom nätet, media, reklam etc.?
Azgaron
Du har så rätt ,vi matas med så mycket inf ,och kan göra så lite åt det ,det skapar en otrygg bild av livet i våra tvsoffor !
Nä, och oftast är det för mycket ovidkommande, så det är ju inte förvånande om det blir fel ibland, och tom slår över. Men åter till ämnet kanske
Fixa nu till hjulen så du kan komma vidare och vi får se mer byggbilder
Jag vill också bygga en kungstiger i "rätt" skala (sålde en 1/24 precis).
Azgaron
skall måla morgon air b ,det blir väl ochså en följetong ;o)
Spännande!
Azgaron
det är ju nästan det roligaste ju! 
//pebben
hej på er go vänner har nu målat med min nya air b , synd att jag inte köpte en sån med gång när jag pulade med min pråm ! ja hms kelly i skala 1:96 , det kommer att vara svårt i början med en double action ,men det kommer att löna sig i länden ,nu var det ju bara att lägga en färg o inga linjer o dyl . färgen blev lite mörk (,färg vallejo air panzer ocre 71081tank dark yellow )har försökt att bryta färgen till något ljusare men verkar svårt ,titta på foto !
giga

#40 Vad har du blandat med och i vilka proportioner?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
vit matt vallejo, 2 vit till 10 gul har ökat vit men den slår över till grå ,
Lite mera bilder ,få se om jag får på några länkar i morgon
giga

#44 Det rullar på…! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Det rullar på som sagt Ser bra ut!
Azgaron
tack, mja lite kladd är det väl ,men får väl "bättra" sen !men det är roligt att få börja o inte bara titta , och att färgen är lite för mörk ja det är nog en av mina minsta problem
,men man lär väl sig !

Det tar sig riktigt bra, tror jag skickar min Tiger till dig 
Spär du Vallejos Air ?
tack , monster m nej den är utspädd ,färdig färg att spruta men man får inte stanna upp för lång tid , för det torkar snabbt i sprutan , tycker jag i alla fall ! ,håller på med banden ,ett trivsamt men lite pilligt jobb som nybörjare , min fru tycker att jag börjar bli lite tråkig :o) så kvällen får väl vikas åt tv soffan med fam ,
giga
#46 jaha där kom spriten fram också! 
#50 ett väldigt vanligt fenomen förmodligen för att man är hämma men ändå borta!
//pebben
så fick jag till slut på banden puuuuust vilket pill jobb ,dom var ju på gjutstammar , ej easy tracks; så varje liten plast filsa gjorde att länkarna inte ville gå i varandra ,men lite puts så fixade det sig , så vädrade men ej fixerad

en till , banden ligger ännu löst , är lite mycket vädring
men dioramat ligger i tiden för tjäl lossning , om det är roligt nej det är roligare!!!!!!!

#53, 55 Snygg vädring! Vad använder du? Färg och/eller pigmentpulver?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#57 Ja, det blev mildare nu när man jämför! Önskar att jag kunde få till det lika bra!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ja de blev bättre :)
Jag jag skulle oxå vilja göra de så.
Men övning ger färdighet som sakt..
Ser bra ut! Oh den andra versionen blev som sagt bättre. Har ju en Valentine med tvärstopp för att jag inte kommit förbi banden 
Azgaron
tack ert för stöd ,det värmer !! ja det blir lite bättre så .
#51 ja det är ju jul
pebben!! ;o)

Det ser bra ut,snyggt vädrat.
tack tommin 
det ser ju bra ut! det där blir gör bra! själv har jag inte mycket i modellväg kvar nu bara en spitfire och en kungstiger med easy tracks! hehe!
utifall att
//pebben
tack pebben , easy tracks blir det på nästa bygge , fixa nu din hobby hörna så att vi får se mera fina byggen ! urk måndag i morgon :o)
giga

Måndag är väl ok? (är själv ledig….hehe!)
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#65 jo det ser jag själv fram emot! fast just nu känns det väldigt avlägset!
får lust att strunta i alltihop och öppna en modell låda i stället! hehe. nä det här blir bra i slutändan blir tråkigt att vara utan nätet en tid bara. jag flyttar nog mig själv på onsdag men funderar på att låta datorn stå kvar nån dag till.
//pebben
# jnu när jag är hemma så är måndag bra , så nu blir det bygga
#67 har du klart med din uppk i den nya lägenh eller kan du köra med din gammla ??
giga
Nu vet jag varför ni anv koppar tråd till handtag !!
#68 nä jag ska säga upp mitt abonemang men har bindningstid till 26 dec sen vet jag inte hur lång uppsägnings tiden är säkert 3 mån men så länge vill jag nog inte bygga själv! ska se om det går att fixa till lite snabbare:
//pebben
hoppas att det löser sig ! Är i det närmate färdig med monterning på katten ,lite puts åter står innan måling !
giga
skall måla min tiger nu, skall man lägga svart skuggning först ?
ja jag menar först eller som mellan "lager
jag brukar måla allt gult först. sedan lägger jag skuggorna i m-brunt och eller nato svart (m-grå) sedan målar jag över dom med gul tills toningarna ser bra ut. jag annvänder själv inte svart för jag tycker att det blir lite skarpt men det är en smaksak. sen kommer ju kammot och där du lägger det bruna och gröna kommer det messta av skuggorna förmodligen att försvinna då det är mörka färger tycker själv inte det spelar nån roll det syns ju i det gula sen tar ju washen fram en del roliga linjer 
lycka till och glöm inte att ha roligt! ser fram emot lite foton när jag kommer hem i kväll! 
//pebben
#75 Snygg bild, men den ser nästan för bra ut. Den är ju inte vädrad. Målade de verkligen hjulen på det där viset, eller är det en efterkonstruktion?
Azgaron
Tack pebben !kommer lite bilder i kväll ,så får vi se hur det blir ;o)
#76 tog nog vad som fanns i slutet på kriget
#77 Det är nog mjligt, men jag tycker ändå att det ser konstig ut. Fast det är kanske för att den ser så utställningsren ut.
Azgaron
just denna vagn#213 står i belgen och ingick i pz.abt 501 (kg peiper) och var med i ardenner ofensiven för en gångs skull en museum vagn som är på rätt ställe! men visst den är säkert om målad någong gång
//pebben
målat gul grund ,blev bra , men sen skuggning .väldigt svart blev det så att säga ,fick en "rejäll"svart färg blaffa på sidan på tornet ,men det går att måla över med lite vitt som bas så behöver jag inte dra på så mycket gul ,mycket övning blir det ,så det är bra på det sättet ;o)
#79 Jo, den ser ju väldigt fräsch ut.
#80 Övning ger färdighet sägs det ju!
Azgaron
nu har jag målat kammo , blev lite mycket rött men annars är jag nöjd ,drog i hop grön o röd lite för mycket men det får jag ta på nybörjar kontot
Ser bra ut! Kanske lite mycket rött som sagt, men jag har inte ens kommit därhän i mitt sprutmålande. Lite vädring och sånt så blir det nog bra.
Azgaron
myket snyggt!
ljusår framför min förmåga
85# 86 tack så mycket !!
Ja de där såg väldit bra ut :)
tack 
Äsch det där är gör lätt fixat! måla i lite gult längst kanterna av det bruna bara så vipps så har du lite smalare ränder! 
annars ser det gör bra ut! blir riktigt sugen att ge mej på min k-tiger!
//pebben
tack pebben ,det är kul att måla ;o)

Ser väl okey ut, OK det skall erkännas, jag föredrar Porschetornet, åsså föredrar jag stora fläckar inte linjer
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
tack starhawk . Kan vi få se ett av dina byggen med porschetorn?

Nix jag har ingen Kungstiger och tänker inte skaffa någon heller, däremot har jag en Tiger I som jag skall bygga någon gång, den variant jag tänker bygga är emellertid en i enbart Dark Yellow, igen camo, kanske på nån av de fyra gubbarna som följer med emellertid
PS har en kompis som har en Kungstiger med Porschetornet, den är fin, undrar om den blir färdigbyggd någon gång?
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Snyggt, och ganska fort har det ju gått med! Snyggt jobbat! Vill gärna se den med dekaler och kanske lite vädring. Figurerna kan nog ta sin lilla tid.
Azgaron
ser hur bra ut som helst
tack för det ! har väl lite "brottom" men sån är jag
ja det där med fotoe ,hur i he####### får ni dit dom ,flugor skiter ju större än dom delarna ,skall skaffa ett MEGAförstorings glas !!!
Fotoets och superlim 
är man inte försiktig har man fingrar fulla av metallbitar när man är klar
Tack leo, mmm märkte det hade mer på fingrarna än på figuren;o)

#98: Det är många som använder sig av klarlack som "lim", speciellt på smådelar.
Nä, fotoets är inte det lättaste man kan ge sig på. Jag blev rekommenderad att skaffa superlim med pensel. Har inte provat det än, så jag kan inte säga hur väl det funkar. På mina något större bitar på insidan till 262an så funkade det fint med gel då det gav mig lite mer tid att justera.
Azgaron
tack för tipset ,skall inhandlas !
#94 är det möjligen otto carius lilla tiger du har?
det blev ju bra gigga! hehe! att vinter vädra är inte det lättaste säker att du ska börja med det? är det snö eller bara frost du är ute effter?
//pebben (byggsugen men inte en byggsats så långt ögat når!)
själv har jag både k-tiger med (H) och (P) torn! hadde svårt att välja som vanligt!
//pebben
hej o tack pebben! hoppas flytten "flyter"o din bygghörna blir fixad i ett nafs ;o) ,det blir ett vinter tema med snö o skask ,jag får göra så gott det går ,men jag struntar att köra en vinter w på tigern för det blir nog bara katastrof
mmmm börjar bli byggsugen ,tittar efter ett nytt bygge T34 eller panter eller
snö o slask? hehe! då snackar vi LERA!
tänk en grusväg i tö väder och ett sånt här monster på nästan 70 ton! gegga m.a.o.
det finns ju snö vädrins set bla tamiya har som jag provade på min stug för ett tag sedan men nja inte så bra jag tog sprutan och dammade på lite försiktigt med vitt det blev bättre men va lätt på fingret bara tunt! men stugen ska vara i en lite isigare miljö i o f s i en del warhammer butiker lär det finnas ett pulver som ska funka som snö (alldrig provat finns inget sådant i dom här trackterna) flytten går fint nu! börjar kännas som jag har lite koll i alla fall! flyttar mig själv i morgon men det är inte klart här en men det skall det snart bli! men vilket slit o släng! panther gillar jag! t-34 or är också helt ok eller en jagdpanther kanske?
//pebben
Lera får det bli med lite snö i mellam lerpölarna ,som snö skall jag använda mickro balong ,ett vitt pulver som du nog känner till !
hej på er! har gjort en basplatta för dioramat ,har tagit ut för banden för att simulera tigerns tyngd ,nära 70 ton sa pebben o en backe blir det xåx ,skär ut i frigolit ,mycket bööööös blir det:o) i kväll blir det att kleta gips o sand spackel ,kul som f men gubbarna ######## !!!!!
giga

#111: Jag tycker att det ser ut som en jättebra start på dioramat. Ser fram emot att följa fortsättningen.
tack !! mm dom "träden" lite stora eller ???? ps det blir lingon på lagom till jul 
Bra start som sagt! Vet inte om de är för stora, beror väl lite på vad det ska vara för träd. Blir det lingon på dem, kan dock dessa tyckas en aningen oskalenliga 
Lycka till med fortsättningen!
Azgaron
Ja de där var en bra start må jag säga :)

#113: Röda vinteräpplen? 
tack alla !!! har fixat ett nytt träd o band spår i geggan skickar en bild innan jag åker i kväll ,om ni vill se ,skall ha stålull som gammalt gräs som tittar upp i snön ,få se hur det blir !men det är kul att exprementera (eller hur det nu stavas);o)
giga

Förjäkla snyggt det här du mannen!
#116 kastade ev juläpplen :o) snodde en bit av frugan rosor i stället ,bara hon nu inte märker det 
giga

Snyggt bygge!!!!! ser fram emot mer byggbilder av dioramat 
tack !! tror ni att det blir bra med sand i vecken ,skall likna vår med fläckvis med snö o lite jord

Det blir nog alla tiders. Är du fundersam så gör ett minidiorama och testa hur det ser ut på.
#123 ,bra ide ! skall göra så !!

#126 Ska det bli en julgrupp? 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
ja fan vet,
en blomma så kan det nog gå !
det ser ju helt underbart ut! jobba på bara
//pebben
tack pebben ,men det blev "lite"väl mycket grönska!det är bra med lite kritik ,har fått så mycket beröm ,vilket är jätte skoj , men för att gå vidare så behövs en lite puff i rätt riktning , men baaaaara lite ;o) .hur går för dig pebben ,har du någon hobby hörna än?
giga
För tusan!!! det är ju en strålande jul grupp
!!!!
Haha ja de skulle man kunna göra sånna Julblommor hehe..
De är särket uppskattat dom som tycker om Flyg mm 
Förresten du har gjort en snygg tiger och jag tror ditt diorama kommer att se mer verklighetstroget ut än min julgrupp.
Det är nästan så att man blir sugen på att börja på sin egen Königstiger 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
tack ! Det kan aldrig vara fel att bygga en katt
mjau
Kanske dags att skaffa sig en katt i skala 1/72 framöver :)
1/72 lite smått eller ?
De går bra me tanke på Diroama me plan man bygger i samma skala :)
Visst lite smått blir det men de går bra.
#126 Det artar sig bra ju!
#131 Trevlig julgrupp! Hade man inte blivit ledsen om man fått!
Azgaron
tack ,lite mer snö mindre grön så blir det bättre ( mer djungel en vinter )
giga

#141 Du får gärna "tjöta" det är bara kul att se hur dioramat växer fram under byggets gång. Samtidigt så kan vi ge tips och råd under tiden om du vill!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#130 jodå den tar sig så smått! snart är det klart att börja bygga igen! den ända kritik jag känner att jag kan ge skulle väl i så fall vara att jobba lite på kammo renderna ser lite raka och stela ut på ena sidan men å anndra sidan så var det ditt första kammo med spruta å då är det gör bra gort! och diot växer fram riktigt bra så jag har inte så mycket neg kritik att ge sorry!
//pebben
#141 det var gott att höra ,tyckte att jag hade tagit lite väl stor plats i forumet som nykomling . och alla tips är mer än välkomna !+ kritik!!!!!
#134 roligt att du kan börja bygga ! kammot får bli bättre nästa gång ,tittar efter nya modeller ett sommar diorama kanske ?kursk T34 bööööörjar bli sugen !!!!
Som sagt kul att se hur det utvecklas! Ser ut att kunna bli riktigt bra!
Azgaron
Ser bra ut! Antar att du ska ha på snö sen också.
Azgaron
tack , jo skall pudra på lite när allt är på plats
Ser fram emot att se hur det blir sen!
Azgaron

Jag tycker också att det är jättekul att få följa dioramats framväxande. Och oroa dig inte för att du tar för mycket plats, här väntar ALLA hela tiden på nya bilder och nya inlägg! Ju fler desto roligare!
Tack för det ! Skall bygga en kurva på nästa,utforma den som ett skarpt U så man inte får ett slut eller början på diot ,när man ser på den.
giga

#152: Låter spännande!
Är nu färdig med mitt diorama ,har haft kul med diot o tanks bygget men figurerna är pest ,ser xåx ut som dom har böldpest i sista stadiet ;o) men det får vara så, att måla ansikten är svårt ,mycket svårt, i alla fall för mig ,kommer att ta tid att lära sig!! bilder kommer i kväll
giga
väldigt snyggt
Lyckat första diorama!
Azgaron
i bland är det bra med dåliga bilder ;o) blev lite väl suddig !!
tack det blev så där men jag är nöjd med vad jag lyckades peta i ihop

#155. Tycker att det ser jättesnyggt ut! Kul att se ett bygge byggt med sådan inspiration. Vajjert!
#163 tack skall du ha ! vill nu ha torrare miljö nu är trött på lera;o) öken eller nått blir det nog, damm o sånt eller något färggladare ,blev så mörkt o dystert med tigern .

Vackert. Keep up the good work!
Ja de där var väldit fint gjort :)
Otrolit bygge säger jag bara…
tack alla !!!! ,Har mycket att lära än !! fråga, kan en granat kastare slå ut en sherman ?
borde gå om den träffar rätt men jag vet inte riktigt
Annars räcker det med en molotovcocktail på insuget till motorn
tack för svaret leo ,skall ha en utslagen eng tank vid ett bakhåll i italien 1944 Esperia