Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 595 ggr
jockeiskogen
0

Lady be good minidiorama

Hejsan!

Gammal modellbyggare som tänkte testa med ett litet återfall, har byggt mycket flyg tidigare både som barn och för ca 10 år sedan, var t.o.m akriv här på forumet för en massa år sedan.

Är flygtok och samlar flygrelaterat, främst USAAF från andra världskriget.

För några år sedan fick jag några delar från den berömda B-24an Lady be Good av en man som arbetat för BP i Libyen i samband med att planet hittades, jag fick även lite bilder han tagit i samband med detta.

För några dagar sedan hittade jag en lagom stor glasbox som skulle kastas på jobbet och då föddes en idé.

Jag har beställt en Liberator i 1/144 för det får bli ett litet diorama.

Går det bra med detta bygget följer kanske något större sedan, har tidigare byggt en gammal B24D i 1/48 från Revell och såg nu att det fanns en 1/32 från Hobby Boss, minst sagt frestande! /Jocke

jockeiskogen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som planet såg ut när det hittades.

jockeiskogen
0

En till på förlagan.

Janne Nilsson
0

Gammal klassiker som Shepherd Paine gjorde berömd genom att göra ett diorama av den. Hade själv förmånen att få se dioramat live på World Expo 2017.
https://modellbygge.ifokus.se/articles/59abd6f48e0e740fcd00194e-world-expo-2017-chicago-del-4

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

Janne Nilsson
0

Hmm, varken bild eller Avatar verkar laddas upp?

Janne Nilsson

"Bet Kinder bet, morgen kommt der Schwede.
Der Schwede der kommt mit dem morgenstern,
Er frist die kleine Kinder gern."

jockeiskogen
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Här är lite bilder på kittet, inte mycket plast i den lådan. Började så smått att anpassa lite igår, nu blir det att titta på referensbilder och komma på hur man gör öken!

jockeiskogen
0

Jag får dessvärre inte bilduppladdningen att fungera, hade jätteproblem igår också, verkar som det krävdes mer tålamod  bara för nu fungerade det.

jockeiskogen
0

Testade att såga till en bas idag, och har använt spackel med plastfolie för att göra en imitation av sanddynen planet låg i när det hittades. Bara att vänta och se hur resultatet blir!

IKV91
0

Spännande!

wooderson
0

Ser lovande ut

Alla borde bygga en Tiger någon gång.

jockeiskogen
0

Nästan färdigbyggt. Basen ska målas, väntar på färg bara, lite målning och vädring av planet sen är det klart. Handlar och planerar redan nästa bygge, det blir stort!

jockeiskogen
0